Stress tips & quote of the week

Food, Health  /   - 

Dat stress slecht voor ons is, is algemeen bekend. Vooral de psychische verschijnselen kennen we ongetwijfeld allemaal. Maar wist je dat stress ook invloed heeft op je lichamelijke gezondheid? Om een heel lang verhaal kort te maken, kan langdurige stress o.a. zorgen voor deze nare verschijnselen:

  • Afbraak van spierweefsel;
  • Verhoging van de bloedsuikerspiegel, waardoor meer vet wordt opgeslagen, met name rond de buikstreek;
  • Energieloos en slap, moe gevoel;
  • Transpiratie.

Lichamelijke kenmerken van stress

Zelf ben ik iemand bij wie stress altijd ontzettend goed lichamelijk te merken is. Psychisch vallen de kenmerken wel mee (althans, dat denk ik… maar vraag mijn vriend dat ook eens). Lichamelijk ben ik daarentegen één groot open stress boek: mijn wimpers vallen uit (serieus, met bosjes), heftige buikpijn en last van mijn darmen, super pijnlijke vaste nek en schouders met een nare hoofdpijn tot gevolg. Heel fijn allemaal. NOT. En zou ik dan toch ook door de stress wat extra buikvetjes hebben? 😉 Altijd fijn om een schuldige aan te kunnen wijzen!

Dit zijn slechts een paar vervelende gevolgen van stress. Maar wat kunnen we er aan doen? Wat we allemaal weten is dat voorkomen beter is dan genezen. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan (vertel mij wat!). Het beste advies dat ik je kan geven is om de bron van de stress aan te pakken, of te wel de oorzaak. Soms is dat misschien niet helemaal duidelijk, of gaat het om zaken die je niet zelf in de hand hebt. Gelukkig zijn er naast het zoeken van de oorzaak ook een aantal goede tips waarmee je zeker een eind komt in de strijd tegen stress. Zo kun je stress beperken met ontspanning, ademhaling én met voedsel. Good to know!

Anti-stress tips

  • In tijden van stress heeft je lichaam een verhoogde behoefte aan vitamine B5. Dit vind je in champignons, broccoli, alfalfakiemen, erwten, linzen, tomaten, eieren, yoghurt, avocado’s, gist en noten.
  • Ook vitamine C heb je extra nodig. In stressy periodes wordt vitamine C versneld afgebroken in je lichaam. Naast de bekende vitamine C-leveranciers zoals citrusvruchten, zit in de camu camu bes (poedervorm) extreem veel vitamine C. Erg lekker door smoothies! Camu camu poeder tegen stress
  • Magnesium wordt ook wel het kalmeringsmiddel van de natuur genoemd en zit in alle groene bladgroenten, amandelen, quinoa, bruine rijst, linzen, boekweitbloem, rozijnen, aubergines, uien, vlees, schelpdieren, dadels en citroenen.
  • Sla geen maaltijden over, houd je bloedsuikerspiegel zoveel mogelijk op peil.
  • Start met goede ademhalingsoefeningen. Dit hoeft helemaal niet lang te duren, en is toch zeer effectief. Op internet vind je talloze oefeningen. Just google it!
  • Ook yoga kan een zeer positief effect hebben op je gestresste mind. Dus meld je aan bij een yoga les en maak je zelf lekker zen!

Binnenkort zal ik een uitgebreid artikel schrijven over stress en de gevolgen ervan voor je lichaam. Voor nu moet je het met deze wijze spreuk doen en de simpele, maar effectieve tips!

Dus, repeat after me:

Dear stress, let’s break up! Stress quote

Geef een reactie