Fermenteren: lekker (en) natuurlijk!

Food, Health  /   - 

Voedingsmiddelen met veel bacteriën, schimmels en gisten. Klinkt vies? Nee, het is juist lekker en nog gezond ook! Ik heb het over het fermenteren van producten. Niks nieuws, want dit proces bestaat al honderden jaren. Vroeger fermenteerden mensen namelijk hun producten, om ze langer te kunnen bewaren. Maar wat is het dat melk doet veranderen in yoghurt? En hoe verandert witte kool in zuurkool?

Hoe werkt fermenteren?

Fermentatie is het omzetten of afbreken van de grondstof van een product door micro-organismen, beter bekend als probiotica. Dit zijn goede bacteriën, gisten en schimmels. Deze probiotica kunnen zich alleen ontwikkelen onder de juiste omstandigheden. In de meeste gevallen wordt dit gedaan door het product te zouten en het af te sluiten van lucht en licht. Op deze manier nemen de melkzuurbacteriën in het product toe. Deze bacteriën zetten vervolgens suikers om in melkzuur waardoor er een natuurlijk gistingsproces ontstaat. Wanneer alle suikers zijn omgezet daalt de PH-waarde van het product en kunnen slechte bacteriën, waar je bijvoorbeeld ziek van kan worden, niet meer leven. Vandaar dat goed gefermenteerde groente dus lang houdbaar zijn. Aha! Op deze manier ontstaat er als het ware een ‘nieuw’ product. Want niet alleen de zuurgraad en houdbaarheid veranderen, ook de smaak, structuur en geur wordt anders.  Denk bijvoorbeeld aan zuurkool, dat kennen en lusten we toch allemaal?! Het wordt gemaakt door witte kool – je raadt het al… – te fermenteren en daardoor zuur wordt en zelfs beter verteerbaar is.

witte kool, zuurkool
Een flinke witte kool van het land. Enkele weken later en het is zuurkool!

Nu we het proces hebben uitgelegd, snap je waarschijnlijk beter hoe zuurkool (en andere gefermenteerde producten) tot stand komt. De witte kool wordt gezout en in een zuurstofarme ruimte opgeslagen. Dan is het een kwestie van wachten tot de bacteriën hun werk hebben gedaan, en ta-da, na een aantal weken gisten ontstaat er zuurkool. Heerlijk!

Een goeie tip: koop je zuurkool in de supermarkt? Zorg dan wel dat je voor de verse naturel variant gaat, deze zit namelijk nog vol vezels en vitaminen. Dit in tegenstelling tot de gekookte of gepasteuriseerde zuurkolen die door verhitting veel gezonde eigenschappen zijn verloren. Gelukkig zijn de meeste zakjes zuurkool in de Nederlandse supermarkt vers, tenzij er gekookt op staat! Veel mensen denken dat alle zakjes zuurkool gepasteuriseerd zijn, maar dat is dus niet zo.

Daarnaast zijn er echt nog een heleboel andere producten die tot stand komen door fermentatie. Wat dacht je bijvoorbeeld van yoghurt, zuurdesembrood, kaas, maar ook kimchi, kefir en tempeh. Allemaal lekker en erg gezond!

kimchi, fermenteren
Ik heb onlangs mijn eigen kimchi gemaakt. Die ik netjes in de autogordel heb vervoerd! Safety first, ook voor mijn kimchi-kindjes 😉 Binnenkort een blogje over zelf kimchi maken!

Nog even de voordelen van fermenteren op een rijtje

  • Gezonde darmen: Gefermenteerde voedingsmiddelen bevorderen de spijsvertering doordat de hoeveelheid goede bacteriën aangevuld worden in je darmen. En zoals je weet is een goede darmflora de beste basis voor een goede gezondheid!
  • Variatie: Je kunt door middel van fermentatie simpele basis producten weer een hele andere smaak en structuur geven. Zo kun je lekker variëren.
  • Houdbaarheid: Doordat de zuurgraad toeneemt bij fermentatie, worden slechte bacteriën gedood waardoor het product langer houdbaar is. Handig bij een over productieve moestuin;)!
  • Goedkoop: het is gewoon lekker goedkoop gezond eten:) !
zuurkool, witte kool, daisy
Dit lekkere fotootje van Dais in een veld vol kolen wilde ik je niet onthouden!

 

 

Geef een reactie