De mega gezonde voordelen van zuurkoolsap

Dranken, Food, Health, Recepten  /   - 

Zeg ik zuurkool, dan denk jij waarschijnlijk aan een wintersstamppotje met rookworst. En dat is ook niet zo gek, want dat is waar we dit gezonde kooltje voornamelijk voor gebruiken. Maar wist je dat het sap wat vrijkomt uit de kool tijdens de fermentatie, boordevol nuttige enzymen (belangrijke eiwitten) zit, die veel goeds doen voor je gezondheid? Het zou zelfs vroegtijdige veroudering tegen gaan. Je blijft langer jong en krijgt een sterk immuunsysteem en goed werkend spijsverteringssysteem. Niet gek toch?! En dat is nog niet alles, zuurkoolsap biedt meer voordelen.

Gezonde voordelen zuurkoolsap

1. Belangrijke enzymen

Door het fermentatieproces worden er door goede bacterien, waaronder lactobaccillus (tegen parasieten en candida), leuconostoc en pediococcus, goede enzymen gevormd in de kool. Ze zorgen er voor dat de vele chemische veranderingen en lichaamsfuncties ondersteunt en verbeterd worden.

2. Spijsvertering

Rauwe zuurkool (sap) is erg goed om colitis (chronische darmslijmvliesontsteking), allergieën, cystes, constipatie en andere spijsverteringsproblemen en maagzweren tegen te gaan én te voorkomen. Het fermentatieproces zorgt dat zowel de kool zelf als het sap krioelt van deze bacterie (die hierboven al genoemd werden). Het is exact dezelfde bacterie die aanwezig is in onze darmflora en die ons spijsverteringsstelsel en darmen gezond houdt. Door verhitting in voorgekookte zuurkool, loop je helaas die levende bacteriën mis. Bijna alle in Nederland geproduceerde zuurkool is ongekookt. Buitenlandse zuurkool is vaak voorgekookt.

Ik kreeg zuurkoolsap ooit ‘voorgeschreven’ door een orthomoleculair arts. Ik moest dit op nuchtere mag drinken en het zou helpen mijn obstipatie te verminderen. Het werkte zeker! Maar, heel eerlijk, het was een straffe bak…. Neus dicht en vier grote slokken nemen, dan was het glas leeg. Het hielp wel echt, dus ik raad het je, ondanks de smaak aan. Ik kocht de flessen bij Ekoplaza.

3. Langer jong

Naarmate je ouder wordt raakt de voorraad enzymen uitgeput, waardoor bepaalde processen in je lichaam ook minder zullen functioneren. Het aanvullen van enzymen voorkomt een versnelde veroudering en slechte lichamelijke toestand. Omdat zuurkool rijk aan deze belangrijke enzymen is, kunnen alle vitaminen, mineralen en hormonen hun functies goed uitvoeren.

4. Alle vitamines in een glaasje

In rauwe zuurkool (sap) vind je kleine percentages van bijna alle vitaminen en mineralen. Vooral is zuurkool rijk aan vitamine C.  Je zou prima kunnen zeggen dat zuurkool een echte superfood is. In zuurkool zit bijvoorbeeld 25 mg vitamine C per 100 gram. Volgens het Voedingscentrum heb je als volwassene 75 mg vitamine C per dag nodig. Dus stel je eet 100 gram zuurkool, dan heb je meteen al 33,3% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen.

zuurkool gefermenteerd, zuurkoolsap

Kortom, heel wat redenen om zo nu en dan eens een glaasje zuurkoolsap te drinken, of wat rauwe zuurkool door een salade te doen. Of probeer eens deze smoothie met zuurkool. Het gaat dus echt om de bacteriën die aanwezig zijn voordat je de zuurkool verhit.

Zo maak je zelf zuurkoolsap

Je kunt een fles kant en klaar kopen. Let dan wel op de toevoegingen. Je wilt het zo natuurlijk mogelijk hebben. Een keukenprinses? Dan kun je het ook zelf maken. Moeilijk is het niet.

Wat heb je nodig? En hoe maak je het?

Het grappige is dat voor echt vers zuurkoolsap het veel goedkoper en beter is om een zakje rauwe naturel zuurkool in de blender te gooien (0,99 voor 0,5 kg bio zuurkool in plaats van 2,99 voor een fles van 0,7 ltr bio sap). Dan krijg je naast de levende bacteriën ook nog veel vezels binnen. Win win dus!

Liefs.

Daisy & Mirte

Hoofdfoto: SBS.com

Bronnen: Goedgezond.info, mensengezondheid.info.nu, optimalegezondheid.nl, devoedzamekeuken.nl

BewarenBewaren

Geef een reactie