Wat je niet wist over proteïne

Food, Health, Sport  /   - 

Jan Schreuder, voormalig militair in Afghanistan en nu in eigen kring ook wel ‘Jan the chocolate man’ genoemd, besloot na zijn laatste uitzending zijn levensstijl te veranderen. Als fanatiek sporter zocht hij naar natuurlijke sportvoeding en tussendoortjes. Dit was het ontstaan van Clean Cuisine. Hij maakt de lekkerste (maar écht, ik heb ze geproefd!) verantwoorde brownies, granola bars en koekjes. Een man die dat bakt, móet wat te vertellen hebben. Daarom vroeg ik Jan zijn kennis te delen op I Love Health. En dat wilde hij wel. Jan geeft zijn mening over proteïne en sporten. Jan Schreuder, clean cuisine

Jan: We zien steeds meer windmolens langs de weg, pakken net zo makkelijk een elektrische car2go in plaats van de benzine-slurpende-V8 van papa en de buren knallen zonnepanelen op hun dak. Kortom we willen allemaal wat doen aan de klimaatverandering en gunnen de toekomstige generaties een veel groenere omgeving, dan die we nu hebben. Stelletje hippies zijn we toch met z’n allen hè, haha! Bah. Maar ondanks dat het begin er is, zien we dat voornamelijk de grote coöperaties nog niet echt meewillen. Zo ook niet in de voedingsindustrie en zien we vooral veel misleidende reclames of claims voorbij komen. Daar gaan we nu even niet op in, maar we kijken wel even naar de gevolgen van al deze ‘mis informatie’.

Want wist je dat de Europese voedselindustrie verantwoordelijk voor zo’n 20 tot 30% van de totale uitstoot van broeikasgassen en dat 1 koe jaarlijks net zoveel broeikasgassen uitstoot als 4,5 auto’s (of 70.000 km)? Met als gevolg onder andere smeltende polen en daarmee minder en ook kleinere ijsberen. En mede door ontbossing voor de uitbreiding van weilanden en landbouwgrond draagt de veehouderij wereldwijd voor 18% bij aan de uitstoot van broeikasgassen. Dit komt onder andere door de explosief gestegen vraag naar voornamelijk dierlijke eiwitten. Het geloof dat een proteïnerijk dieet het gezondst is – het helpt immers mee aan afslanken en aan spieropbouw – helpt daar dan ook niet aan mee.

Hoeveel proteïne hebben we nodig?

‘Fuel those muscles!’ Hoor je ze zeggen bij de gym ‘je krijgt waarschijnlijk niet genoeg eiwitten binnen, neem je wel een proteïne-shake?’ Maar klopt dat nu wel, hebben we echt zoveel eiwitten nodig? Volgens professor Dr. Valter Longo is een hoge proteïne inname in ieder geval geen goede strategie voor een lang leven – mocht je dat willen. “We studied simple organisms, mice, and humans and provide convincing evidence that a high-protein diet — particularly if the proteins are derived from animals — is nearly as bad as smoking for your health,” aldus de professor. En ook een groep die zich de ‘Simpson’s group’ noemt, komt met een studie die aantoont dat een ‘low-protein, high-carbohydrate’ dieet wellicht ‘the way to go’ is voor een lang leven en een goede cardiometabole gezondheid. Nadeel is wel dat deze langlevende controlegroep ook meer trek had, dus meer at en daarbij ook het dikst waren – maar goed, waar trainen we anders voor toch? Haha!

In tegenstelling wat veel mensen denken, zijn koolhydraten niet de vijand. Want wie wilt groeien… Juist! Koolhydraten zorgen namelijk voor spiergroei en proteïne enkel voor het herstel van de aangerichte schade (dit doe je tijdens het trainen). Yes, je hoort het goed! Voor ‘spieropbouw’ moet je koolhydraten binnen krijgen. En echt zonde, alles wat je teveel binnen krijgt aan eiwitten moet ook gewoon je lichaam weer uit. En daarmee geven deze ‘afvalstoffen’ onnodig veel belasting op je organen en niet geheel zonder gevolgen.. Het zorgt namelijk voor extra oxidatie – zoals we hier op de appel ook zien, lekker he!? geoxideerde appel

Voor jouw gezondheid en die van onze aarde doe je er dus goed aan om minder proteïne te eten. Meer dan 30gram eiwit per maaltijd wordt simpelweg niet opgenomen. Voor vrouwen ligt die grens zelfs nog iets lager. En doe je aan krachttraining – ik denk het wel hè, ‘strong is the new sexy’, waar ik het helemaal mee eens ben trouwens) – Dan is het ideaal, zo blijkt uit onderzoek van professor Moore, om 4 keer per dag met een tussenpose van 3 uur, 20gram aan eiwitten binnen te krijgen. Dit is veel effectiever dan bijvoorbeeld 40gram eiwit direct na je workout.

Wel of geen proteïne shake?

“Maar betekent dat nu, dat ik ook geen proteïne shake meer hoef te nemen na het trainen, ik voel me er anders wel altijd veel beter bij”, hoor ik je denken. Ja en nee. Net als een placebo geeft het een positief effect – ‘hoe meer geloof, hoe meer effect..’ Om Jozien Bensing, die het placebo-effect bestudeert, maar eens te quoten. Vergeet namelijk niet, dat in essentie alle geïsoleerde eiwitten uit je shake afkomstig zijn van een volledig product. En in een volledig product zitten wel alle andere nutriënten, zoals vezels en ijzers die op hun beurt ook erg belangrijk zijn voor een goed herstel. Daarom is het dus altijd beter om volwaardige/volledige producten te eten. En beperk het tot 20 gram en zorg dat je pre-workout maaltijd (welke ook 20gram eiwit bevat) er 2 uur voor je training in zit, dan zit je goed. En nu we toch lekker aan het shaken zijn, gaan we daar nog even verder op in.  Clean Cuisine

Whey-protein – dit is zuivel en daarmee dierlijk eiwit – was altijd dé eiwit voor snel herstel. Maar een studie gepubliceerd in de 2013 editie van de “Nutrition Journal” laat zien dat de proefpersonen die hun dieet aanvullen met wei- of met rijst- eiwitpoeder, beide na de training ook verbeteringen zagen aan hun lichaamssamenstelling en sportprestaties. Ook de onderzoekers zagen geen verschil tussen deze groepen. Rijst eiwitpoeder is dus een mooi plantaardig alternatief. En mocht je deze rijst- proteïne shakies willen gebruiken als supplement – om zo mee te dragen aan een beter milieu of omdat je liever geen zuivel nuttigt – dan doe je er wel goed aan om deze te combineren. Met bijvoorbeeld doperwt eiwitpoeder om zo de eiwit keten helemaal compleet te maken. Dan mis je zeker geen belangrijke aminozuren.

De ijskappen smelten, unieke ecosystemen gaan verloren en de biodiversiteit wordt flink uitgedund. Tijd om ook op een andere manier met onze voeding om te springen is de conclusie. Dus verpest de aarde en je lichaam niet door teveel aan eiwitten te consumeren. Met een omelet van 2 eieren en wat kaas zit je al snel aan die 30gram, meer dan het ideaal van 20 gram dus. En kijk eens naar plantaardige alternatieven als je een beter leven wilt.

‘The sustainable diet’ – de nieuwe hype!?

Eat Clean, Clean Cuisine

Jan

P.s. Yes, ook ik verkoop sportvoeding. Dus blijf scherp en ga vooral zelf op onderzoek uit. 😉

Bron foto appel.

clean cuisine bars, proteïne

Geef een reactie

6 reacties

  1. Ik mis de bronnen. Waar zijn deze verhalen op gebaseerd? Als het op basis van ervaring van een of meerdere personen is, gaat de inhoud natuurlijk nergens over. Er zijn veel tegenstrijdige verhalen te vinden op internet. Uiteindelijk gaat het om waar jij jezelf het beste bij voelt!

    1. Kijktip: Forks over Knives. Leestip: The China Study, waar de documentaire op gebaseerd is. Helaas is The China Study nog niet vertaald in het Nederlands.
      En als je geïnteresseerd bent in het effect van de toenemende vraag naar dieren om op te eten is ook de docu Cowspiracy een aanrader. De docu’s zijn te vinden op Netflix. Ik hoop dat je er wat uithaalt !