Super food Chia zaad

Food, Health  /   - 

Een raadseltje om deze post mee te beginnen! Wie ben ik: Het helpt bij afvallen, verbetert de werking van je hersenen, verlaagt je cholesterol, verhoogt je weerstand, zorgt voor minder risico op hart- en vaatziekten, houdt je bloedsuikerspiegel laag, vertraagt het verouderingsproces, werkt tegen stress, zorgt voor sterkte nagels en helpt je haar groeien. Is er een nieuwe wonderpil op de markt? Nope. Dit zijn de eigenschappen van super food chia zaad!

Superfood chia zaad

Chia zaad is een zeer krachtig super food dat eeuwenlang gegeten werd door Maya’s, Azteken en de Inca’s. “Chia” betekent zelfs letterlijk “kracht” in de oude Maya taal. Dit zaadje komt van de Salvia hispanica, familie van de muntplant uit Mexico. Maar genoeg historische praat, wat doet dit ieniemienie zaadje voor jou?

Chia zaad valt in de categorie super food vanwege zijn hoge percentage aan omega-3 vetzuren, vezels, eiwitten, antioxidanten en proteïnen en mineralen. Deze hoogwaardige voedingstoffen zorgen ervoor dat je onder andere sneller en gemakkelijk afvalt, zonder dat je honger krijgt.

Geen suikerpiek door chia zaad

Chia zaad absorbeert namelijk tot 9 keer zijn lichaamsgewicht aan water. En vanwege het makkelijke gebruik en de enorme hoeveelheden vezels doet chia je een vol en verzadigd gevoel geven. 100 gram chia zaad bevat slechts 137 calorieën terwijl het maar liefst 4 gram aan proteïnen oplevert en 11 gram aan vezels. Als de chia zaadjes bijvoorbeeld tien minuten in water worden geweekt, wordt het een beetje een geleiachtig geheel wat er in je maag voor zorgt dat de omzetting van koolhydraten naar suikers wordt vertraagd. Hierdoor blijven je hormonen beter in balans en ontstaat er een zwakkere suikerpiek in je bloed, waardoor je lijf minder insuline hoeft aan te maken. En, inderdaad, dat draagt er aan bij dat je sneller gewicht verliest.Let wel: de zaadjes hoeven niet per se geweekt te worden, maar ze komen beter tot hun recht als dat wel gebeurt. Chia zaad verlagen schommeling van bloedsuikerspiegel

Omega-3, eiwitten, borium en calcium in chia zaad

What else? De omega-3 vetzuren in de chia zaden ‘voeden’ je hersenen, wat een beter vermogen tot concentratie en een beter geheugen als gevolg heeft. Dus we worden nog slimmer ook!

Ook voor de fanatieke sporter brengen de chia zaden veel goeds. Het wonderzaadje is namelijk rijk aan eiwitten die je nodig hebt om spieren en ander weefsel in je lichaam op te bouwen. En door het hoge percentage ijzer in chia zaad (3x meer dan spinazie) geeft het je ook veel energie.

Tot slot zal je tandarts blij zijn met jou als chia etende patiënt. Chia is niet alleen rijk aan calcium, maar ook rijk aan het mineraal borium. Borium versterkt de opname van calcium door het lichaam. Gezonde tandjes gegarandeerd!

Oké, ben je overtuigd, maar geen idee hoe je het moet eten?

Hoe eet ik chia zaad?

Chia zaad is erg veelzijdig! Het kan toegevoegd worden aan jam, yoghurt, soep, brood, rijst, of aan je smoothies. Smoothie met chia zaad

Doe wat chia zaadjes door je ontbijt, of dat nu een schaaltje yoghurt met fruit is, een groentesapje of een smoothie. Ook lekker bij de lunch: sprenkel wat zaadjes op een (spelt) boterham met avocado. En ’s avonds is het een toppertje door een gezonde salade. Je kunt ook gewoon even googlen naar lekkere receptjes.

Chia zaad is verkrijgbaar bij veel natuur- en super food-winkels en kost ongeveer € 10,95 per 500 gram. Online bestellen kan o.a. via de Superfoodstore.nl

Ik raad je een eetlepel per dag aan. Dan doe je ongeveer 3 maanden met een pond chia. Valt best mee dus!

Weet jij nog originele manier om chia te eten? Wij horen ze graag!

Bronnen: Elle & Super Food Store

Geef een reactie

8 reacties

  1. Als jam is het heel lekker! Een bakje frambozen of aardbeien prakken, een lepel chiazaad erbij en een lepel honing of kokosbloemnectar. Alles goed doorroeren en even laten staan, klaar is je supergunstige beleg:)