Get in shape for summer || Tips voor gezond afvallen

Food, Health  /   - 

We kunnen er niet langer omheen: summer is coming! En wat mij betreft kan ‘ie niet snel genoeg komen. Behalve dan dat onvermijdelijke eerste bikini moment. Maar wie had dit gedacht: afgelopen week heb ik mijn eerste dagje strand al gehad. Je moet weliswaar goed kijken, maar de eerste bikinistrepen van mijn tan zijn zichtbaar… Heerlijk!

Vind je je zelf nog niet helemaal bikini (of zwembroek) proof? Lees dan snel verder! Ik geef in deze blog tips om voor de zomer écht begin, nog in shape te komen.

Bedenk je in elk geval het volgende: abs are made in the kitchen. Dat betekent niet dat je je buikspieroefeningen naast het keukenkastje maakt, maar dat een fit lijf voor het grootste deel te danken is aan de juiste voeding. En in het kader van ‘elk pondje gaat door het mondje’, lijkt het me duidelijk: op je voeding letten is belangrijk als je wilt afvallen! Uiteraard sporten en bewegen ook – dus doe dat vooral – maar in deze blog focus ik op food!

Calorieën; wel/niet tellen?

Ik ben voorstander van écht en puur eten. Pakjes en zakjes komen er niet in zoals je weet. Maar onbeperkt écht eten nuttigen, maakt ook dik(ker). Neem bijvoorbeeld een avocado; hartstikke echt, super gezond, maar wel heel calorierijk. Één avocado bevat ongeveer 250 calorieën. Zelfde verhaal met noten. Ongebrande en ongezouten noten zijn wederom gezond, maar één handje is goed (of slecht) voor zo’n 200 kcal. Begrijp me niet verkeerd, ik wil je absoluut NIET aanmoedigen om obsessief calorieën te gaan tellen. Maar probeer het ‘in de gaten’ te houden, of in elk geval inzicht erin te krijgen zodat je enigszins weet hoe & wat. Als ik niet weet wat een product calorie -wise (of qua eiwitten/vetten/koolhydraten) doet, check ik het in de MyFitnessPal app.

Foods die helpen afvallen water kan citroen; helpt afvallen

  • Citroen; Citroen heeft een detoxend en alkaliserend effect op je lichaam, wat ervoor zorgt dat je gemakkelijker afvalt. Start je dag bijv. met een glas (lauwwarm) water met uitgeperste citroen, voeg citroen toe aan je smoothie of knijp wat citroen uit over je eten.
  • Kaneel; Kaneel heeft de eigenschap je bloedsuikerspiegel te reguleren. Dus voeg voortaan kaneel toe als je iets eet wat je bloedsuikerspiegel laat pieken (en dalen). Ik doe dit bijvoorbeeld bij een appel, maar ook over mijn havermout, door een smoothie of bij mijn kwark met fruit. Lekker & gezond dus.

Metabolisme boosters

Deze foods verhogen je metabolisme, of te wel je verbranding. Je motortje gaat zo harder draaien, waardoor je makkelijker zul afvallen. Lees de blog.

Groene smoothie zomerslank juice

Vervang dagelijks één maaltijd door een groene smoothie. Ze bevatten veel vitamines en mineralen en voeden je lichaam zo goed dat je lang verzadigd bent (door de vezels) en zo (vr)eetbuien voorkomt. Groene smoothies bevatten doorgaans minder calorieën dan bijv. 3 boterhammen met kaas. Ook zorgen groene smoothies voor het afvoeren van afvalstoffen uit je lichaam. Let wel op dat je niet meer dan 2 stukken fruit in je groene smoothie verwerkt als je wilt afvallen. Fruit kan soms namelijk wel veel fruitsuikers (= koolhydraten) bevatten. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze zomerslank smoothie?! Ik haal mijn groene smoothie inspiratie tegenwoordig uit het boek ‘70 Groene Smoothies‘. Aanrader!

Extra tips voor gezond afvallen

  • Blijf eten en sla geen maaltijden over. Doe je dit wel, gaat je lichaam in de spaarstand en komt het er 3 x zo hard aan als je wel eet. En je bent beter bestand tegen de drang om te snacken.
  • Een echte meid is op alles voorbereid. Bedenk van te voren wat je plan is voor die dag of morgen. Plan je maaltijden en je snacks. Maak thuis bijv. een grote lunch salade, neem gezonde tussendoortjes mee. Doe ik ook, believe me, dat helpt echt.
  • Hier maak ik vast geen vrienden mee, maar je weet het zelf natuurlijk ook… pas op met alcohol. Dat ene wijntje bevat wel ruim 100 kcal. Eentje kan best, maar maat houden wordt steeds moeilijker nadat er meer volgen. Een avond flink zuipen staat misschien wel gelijk aan een menu van de Mac. Cliché, maar geniet met mate – in elk geval als je wilt afvallen.
  • Maak je porties niet te groot. Vaak eet je alleen nog maar voor het lekkere en niet meer omdat je het nodig hebt.
  • Vul je koelkast en voorraadkasten met uitsluitend gezonde producten. Heb ik chips of chocolade in mijn keuken liggen, dan moeten ze op. Ze roepen mij gewoon – serieus. En volgens ben ik niet de enige. De kat op het spek binden noemen ze dat… niet doen!

Laatste gouden tips…

Eerder schreef ik een blog met daarin mijn gouden tips om af te vallen. Die lees je hier!

SUCCES ALLEMAAL!

Liefs,

Daisy

Wil jij ook wat afvallen? Hopelijk heb je dan wat aan mijn tips. Laat vooral in de comments weten wat je ervan vindt of heb je misschien nog goed tips? Sharing is caring! x

Geef een reactie

27 reacties

  1. Interessant artikel, ik vind je blog zo leuk en leerzaam. Sinds dit jaar ben ik begonnen met een healthy leefstijl en het bevalt me erg goed 🙂

    1. Hoi Annicka,
      Het zijn beide totaal andere dingen. Beide hebben voordelen. Ik zou niet willen stellen dat het één beter is dan het ander. Ik wissel het af! Groetjes, Daisy

  2. Iets wat me opviel: je zegt dat metabolisme vetverbranding is. Dit is niet zo. Metabolisme is gewoon verbranding. Je hebt drie processen qua metabolisme: koolhydraat, eiwit en vetverbranding.
    Verder erg leuke blog!

    Groetjes,
    Ilse (studente voeding en diëtetiek)

  3. Sinds ik werk, ben ik vier kilo aangekomen. Deels in spieren en deels door het teveel (en zwaar) lunchen & 8 uur op mn stoel zitten. Mijn BMI is nog steeds perfect, maar toch ben ik een poging aan het doen om die paar kilo’s eraf te krijgen. Ik sport vijf keer in de week en ik probeer nu zo clean mogelijk te eten, maar de kilo’s gaan er niet af. Ik vraag me toch af wat ik in godsnaam nog meer moet doen.. Met de tips uit dit artikel ga ik verder op deze manier. Blender is al besteld 😉

    1. Hee Paulien,
      Als het je spieren zijn waarvan je deels bent aangekomen dan is dat juist hartstikke goed en het is moeilijk om dat er weer af te krijgen. Wat je zou kunnen proberen is 5-6 kleine maaltijden op een dag te eten als je daar de kans voor kan krijgen.

  4. Een groene smoothie mag dan wel minder calorieën bevatten dan drie boterhammen met kaas, maar die drie boterhammen vullen mij toch ook een stuk langer dan een glas groenten. Ben ik hier de enige in?

    1. Misschien een tip om eens wat brinta door je smoothie te doen. Ik vervang mijn ontbijt meestal door een groene smoothie met een beetje brinta, hierdoor kom je makkelijker aan je vezelbehoefte en heb je een meer verzadigd gevoel

  5. Wat een fijne tips!Ik maak tegenwoordig ook ’s avonds alles klaar om mee te nemen, dat is een super goede tip. Ook goed om te weten dat twee stuks fruit eigenlijk de max zijn in een smoothie. Op dit moment doe ik nog wel eens meer, ik ga het maar eens proberen met wat minder. Nog een vraag, waar denk jij aan bij gezonde tussendoortjes? Zijn een klein bakje griekse yoghurt met superfoodmix, een handje noten en rozijnen, fruit, kleine smoothie, dadels of een rijstwafel met pasta goede opties wanneer je gezond wilt afvallen?

  6. Werk nu een week met Myfitnesspal. Echt een super hulpmiddel! Ineens wordt je geconfronteerd met wat je allemaal in je mond stopt. En het helpt met het bereiken van je doelen. Ben al 2 kilo afgevallen door gezond te eten en te sporten, dit is me nog nooit eerder gelukt! En dat zonder hongergevoel! Echt top!

  7. Hey Daisy, in een ander artikel spreek je over rijstemelk/ amandelmelk versus sojamelk. Waarom raadt jij die eerste twee aan ipv sojamelk? Gr. Anne

  8. Leuk artikel!
    Mijn tip: niet denken, ik mag niets meer…
    Denk: ik wil dat niet (als het gaat om een stuk taart of iets dergelijks). Een knop omdraaien in je hoofd, want op dieet gaan hou je waarschijnlijk niet vol.
    En nog een tip: Geniet! Geniet van lekkere gezonde dingen, lekker wandelen of af en toe naar de sportschool gaan. Maar geniet vooral van wat er op je bord ligt en zoek lekkere gezonde gerechten.

  9. Haha ik moet lachen om ‘Dat betekent niet dat je je buikspieroefeningen naast het keukenkastje maakt’. Maar ik denk dat puur eten al driekwart scheelt. En voorbereid op pad gaan! Niks is zo erg om iets ‘slechts’ te ‘moeten’ eten. En als je zelf iets hebt meegenomen eet ik het toch altijd op omdat ik het zonde vind om weg te gooien 😉