70 Groene Smoothies || boek review

Food, Health  /   -

Groene smoothies… dus… Ze roepen nogal wat weerstand en reacties op. ‘Groen?? Door groentes zeg maar?’ of ‘Ieuww, een smoothie moet toch zoet en fris zijn?’ of ‘Ik ga groentes echt niet drinken hoor!’.  Wie mijn site vaker leest, weet ik dat ik ze regelmatig drink. Niet allen om alle über gezonde redenen, maar ook omdat smoothies (de meeste) echt een traktatie zijn! De meeste inderdaad, ik heb ook wel eens een missertje gehad die niet te drinken was… haha! Elke chef slaat de plank weleens mis toch? Enfin, ik wel dus. Waar het dan misgaat, is het gebrek aan inspiratie om een lekkere én gezonde groene smoothie te maken. Daarom kocht ik onlangs het boek ’70 Groene Smoothies’ van Marjolijn van der Velde (vrouw van superfood expert Jesse van der Velde).  Ik ben erg enthousiast over het boek en de recepten, om die reden dan ook deze review.

70 Groene Smoothies

Laat ik beginnen met het te gekke design van het boek! Ik zag 70 Groene Smoothies volgens mij voor het eerst bij SLA in Amsterdam staan. Ik bladerde er door en was zo verrast. Mooie foto’s, leuke illustraties, frisse kleuren… hier word je vrolijk van. Hebben!

Het boek begint met duidelijke uitleg over groene smoothies. Waarom zou je dagelijks groene smoothies moeten drinken, hoe maak je de lekkerste smoothies, welke groente, fruit, kruiden en andere ingrediënten kun je gebruiken? Ook vertelt Marjolijn hoe het zit met groene smoothies en kids, zwangerschap en zaken als diabetes en afvallen. 70 groene smoothies

Blender of juicer?

Marjolijn legt uit in haar boek dat zij liever een blender gebruikt dan een juicer. In het geval van een blender blijven de vezels namelijk behouden, dit in tegenstelling tot het sap wat je van een juicer krijgt. Mocht je niet van ‘pulp’ in je sap houden, dan kun je er voor kiezen wel met een juicer te werken i.p.v. een blender. Een groene smoothie uit een blender is veel dikker (door de vezels), een sap uit de juicer juist heel vloeibaar. Voordeel van de blender is dat het veel gemakkelijker schoon te maken is. Ook niet onbelangrijk!

De recepten

Na al deze uitleg en handige tips heb je écht zin om te starten met het maken van groene smoothies! Het boek bevat 70 recepten voor groene smoothies. Ze zijn handig ingedeeld: smoothies voor de échte groentjes, voor de beginner, de gemiddelde smoothie drinker en de die hards. Belangrijkste verschil: de smoothies worden langzaam opgebouwd met groentes. De beginner smoothie zal doorgaans zoeter van smaak zijn en daardoor toegankelijker. Wie niet gewend is aan groene smoothies zal mogelijk schrikken van een smoothie van het gevorderdenkaliber. Hoe meer gevorderd, hoe meer groente er in zit.

En dan die namen van de smoothies…: Ananas explosie, Popeye Perzik, Go Goji, Chocolat Recovery, Skinny Detox en de Sprout –Sprout Let it all out! Die wil je toch allemaal maken!?

Er staan te veel lekkere recepten in om allemaal te delen, dat moet je echt zelf ondervinden. Maar dit receptje wil ik toch vast aan je geven!

Recept ‘Lekkere Dille’

Ingrediënten: 10 takjes verse dille, 2 appels, 3 blaadjes snijbiet, 1 sinaasappel, 100 gram spinazie en water.

Bereiding: Doe het fruit in de blender, voeg water toe tot 2/3 hoogte van het fruit en blend tot een egale smoothie ontstaat. Voeg daarna de groentes toe en blend nogmaals. Voeg indien nodig meer water toe. Enjoy!

Conclusie 70 Groene Smoothies

Ja, ik ben fan! Zeker nu het lekker weer is, zijn smoothies voor mij perfect. In de winter kies ik vaker voor wat warmere maaltijden (al staan er ook tips in het boek om je smoothies winter proof te maken), maar ’s zomers vind ik een groene smoothie perfect! Dit boek heeft mij echt de variatie geboden waarnaar ik op zoek was. Soms kwam ik niet veel verder dan een handje spinazie bij mijn fruit. Maar nu kan ik variëren met zoveel groentes, fuitsoorten, superfoods en zelsf kruiden en bloemblaadjes (ja echt!). En elke keer met als resultaat een super smakelijke én gezonde smoothie!

Mocht je het leuk vinden en het boek ook willen kopen, kun je dat heel easy doen via onderstaande shoplet. Je koopt het bij Bol.com, maar gewoon via I Love Health.

Ken jij dit boek 70 Groene Smoothies al? Vind je het wat? Wat is jouw favo smoothie uit het boek? Leuk om te weten! 70 groene smoothies 70 groene smoothies