5 x ‘gewone’ superfoods uit de supermarkt!

Food, Health  /   - 

We weten allemaal wel dat superfoods goed voor ons zijn. En dat ze vaak vrij duur zijn. De gojibesjes, kokosvlokken, chiazaadjes en de cacao die je door je havermout gooit, zijn zeker onwijs voedzaam -begrijp mij niet verkeerd- , maar gebruik ze eerder als aanvulling in plaats van vervanging. Er zijn namelijk ook genoeg ’normale’ producten die onwijs healthy zijn, alleen dan wat makkelijker verkrijgbaar en meestal ook een stuk goedkoper! Daar houden wij van. Ik verklap jullie de superfoods die je gewoon in de plaatselijke supermarkt kunt vinden. Superfoods, want super good! Het hele lijstje superfoods uit de supermarkt kun je vinden in het I Love Health boek. Dit zijn mijn favorieten!

Superfoods uit de supermarkt

 1. Boerenkool

Waarom boerenkool zo gezond is? Per 100 gram bevat boerenkool 41 kcal en 2.5 gram vezels. Het is de wintergroente met misschien wel de meeste vitamines en mineralen. Vooral veel vitamine A, B1, B2, B3, B6, C, E, foliumzuur, calcium, ijzer en fosfor. Boerenkool geeft veel energie, zorgt voor een goede weerstand, zorgt voor botaanmaak, en voorkomt bloedarmoede. We kennen boerenkool dan wel vooral van de stamppot, maar je kunt er nog zo veel meer mee. Wat dacht je van een salade, roergebakken, in je smoothie of als ovenchips? Genoeg variatie.

pompoen salade met boerenkool
Pompoensalade met boerenkool. Klik op de foto voor het recept.

2. Kiwi’s

Kiwi’s zijn een enorme vitamine-C- bom. Vitamine C heb je onder andere nodig voor een sterk immuunsysteem. Kiwi’s bevatten daarnaast veel antioxidanten (vitamine C en polofenol) die je nodig hebt om schadelijke vrije radicalen te lijf te gaan. Daarbij zijn kiwi’s behoorlijk vezelrijk en zijn ze een belangrijke bron van foliumzuur (de B-vitamine die wordt voorgeschreven aan zwangere vrouwen). Last van constipatie? Eet een kiwi op je nuchtere maag. Dat geeft je stoelgang een duwtje in de goede richting. Tip: wil je dat je kiwi niet te snel rijp wordt? Houd ’m dan gescheiden van andere fruitsoorten.

kiwi sap juice peer sap
Kiwi juice met peer. Klik op de foto voor het recept.

3. Avocado

Een van mijn favoriete fruitsoorten! Want ja, avocado is een fruitsoort en geen groente zoals velen denken. Het is niet alleen mijn favoriet vanwege die heerlijke, zachte en romige smaak, maar ook om de vele gezonde eigenschappen. Zo bevat avocado goede vetten (omega 3) die ons lichaam nodig heeft. Deze vetten verhogen net als een goede olijfolie het HDL- cholesterolgehalte. HDL beschermt tegen de schadelijke gevolgen van vrije radicalen. Belangrijk dus! Verder bevat avocado veel vezels, vitamine E, foliumzuur, ijzer, vitamine B3 en kalium. Je vind in avocado’s alle 18 essentiële aminozuren die het lichaam nodig heeft om eiwitten te vormen. Wist je dat de meeste voedingstoffen net onder de schil zitten? Goed uitlepelen dus! Tip: eenmaal geschild of doorgesneden houd je de avocado mooi groen door er wat druppels citroensap op te druppelen. Of houd de pit in de helft die je nog niet eet.

boterham met tomaat, avocado en kiemen
Klik op de foto voor het recept van deze boterhammen met avocado en kiemen.

4. Havermout

Havermout, wat werd je ineens populair! En terecht. Ik vind havermout de perfecte start van de dag of een goede basis voor een uurtje sporten. De koolhydraten in havermout zijn namelijk langzame koolhydraten die gelijkmatige energie afgeven, dus zonder pieken in je bloedsuikerspiegel. De vezels in havermout hebben een gunstig effect op het cholesterolgehalte. Verder bevat havermout ijzer, B-vitaminen, fosfor, magnesium en vitamine E. Havermout is van nature glutenvrij, maar check dit altijd op de verpakking. Soms kan het toch sporen van gluten bevatten. Je kunt havermoutpap op tientallen manieren maken, maar je kunt havermout ook gebruiken om mee te bakken of om in smoothies te verwerken.

havermout pancakes, superfoods uit de supermarkt
Klik op de foto voor het recept van deze pannenkoeken van havermout!

5. Kiemen

Kiemgroenten zijn jonge, net ontkiemde plantjes. Ze ontspruiten uit noten, zaden, pitten en granen. Op het moment van oogsten bevatten ze grote hoeveelheden vitamines, mineralen en antioxidanten. Vaak veel meer dan in de ’volwassen plant ’. De bekendste soorten zijn taugé, alfalfa en waterkers. Maar er zijn nog zo veel meer soorten. Wat dacht je van broccolikiemen, radijskiemen en kikkererwtenkiemen? Zelfs tarwegras is een kiemsoort. Voor een paar euro koop je al een bakje kiemen bij jou supermarkt. Je kunt ze overal bij eten. In een salade, op een broodje of als garnering bij een vlees- of visgerecht. En ook door je smoothie smaken ze goed.

snelle gezonde pizza met kiemen, superfoods uit de supermarkt
Je maakt met kiemen zelfs een gezonde, snelle pizza! Klik op de foto voor het recept.

 

Haal jij ook wel eens superfoods uit de supermarkt van dit lijstje? Laat het weten in de comments!

Liefs,

Sterre & Daisy

Geef een reactie

3 reacties

  1. Helaas ben ik zelf allergisch voor kiwi’s, maar voor boerenkool en avocado kan je me wakker maken, heerlijk en dat ze nog goed voor je zijn is dubbel zo mooi meegenomen!