10 tips || Gezond aankomen, zo doe je dat!

Food, Health  /   - 

De hele maand januari stond in het teken van #byebyebelly, of te wel op een gezonde manier je buikvet en andere vervelende vetjes verliezen. Afvallen dus. Hoewel ik waarschijnlijk nooit een persoon aan de andere kant zal worden, zijn er natuurlijk ook mensen die ondergewicht hebben en graag aan willen komen. Klinkt voor iemand die altijd moet opletten op wat ie eet, als muziek in de oren. Maar niets is minder waar voor de skinny mensen die echt graag een kilootje of wat er bij willen. Daarom deze blog van de hand van diëtiste Anouk over gezond aankomen.

Anouk: De meeste mensen zijn druk bezig met allerlei manier om van hun overgewicht af te komen. Maar er zijn ook mensen die elke dag weer het gevecht aangaan om juist aan te komen. Diegene die, om verschillende redenen, proberen aan te komen hebben hier vaak de grootste moeite mee. Er zijn wat tips en tricks die ik graag met jullie wil delen. Je kunt ervoor kiezen om alleen maar hamburgers, donuts, knakworsten en slagroom te eten. Maar het kan ook op een gezonde manier, wat uiteindelijk veel beter is voor je algehele gezondheid.

1. Eet sowieso elke vier uur

Je lichaam is 24 uur per dag druk bezig en heeft dus ook de juiste brandstof nodig om goed te functioneren. Houd eens een paar dagen jouw voedingspatroon bij! Wat zie je dan? Vaak hoor ik van mensen “maar ik eet de hele dag”. Achteraf blijkt dit toch niet altijd zo te zijn. Vaak is het juist erg afwisselend! Het is heel belangrijk om consequent op een vast moment te eten.

2. Eet meerdere voedingsmiddelen tegelijkertijd

Eet niet alleen een banaan of een handje nootjes. Neem een cracker of een snee brood met pindakaas met plakjes banaan. Hierdoor krijg je binnen 1 eetmoment meerdere voedingsmiddelen binnen die je lichaam goed kan gebruiken.

3. Smoothies

Drink veel eigengemaakte smoothies boordevol heerlijke ingrediënten. Je kunt een smoothie volstoppen met de meest voedzame voedingsmiddelen zoals groente, fruit, kokoswater, zuivel, plantaardige zuivel, havermout maar ook met caloriebommetjes als pindakaas en avocado. Probeer deze naast een lekkere gezonde snack te drinken. Zie dit recept.

havermout smoothie, havermout recept, gezond aankomen
Smoothie met dadels, havermout en banaan. Gezond, maar wel aardig wat calorietjes. Ideaal voor wie gezond wil aankomen.

4. Hoog geconcentreerde voedingsmiddelen

Je kunt je helemaal vol eten aan voedingsmiddelen die meer ruimte innemen dan dat ze jou goed voeden. Denk aan bijvoorbeeld druiven. Het is makkelijker en voedzamer om een halve beker rozijnen te eten dan een beker met druiven.

5. Veel drinken

Veel drinken is goed. Alleen veel mensen ervaren drinken tijdens de maaltijden als een vuller. Ervaar jij dit ook? Probeer dan pas na de maaltijd wat te drinken.

6. Het gaat om wat je eet

Calorie- en nutriëntrijke maaltijden zijn geen calorierijke maaltijden met alleen suiker, vet en lege calorieën. Het doel is om voedingsmiddelen te kiezen vol met vitamine, mineralen én calorieën. Dus volkoren pasta, zilvervliesrijst, aardappelen, goede vetten, vis, vlees, etc. Kies niet voor de ongezonde variant omdat je daar misschien sneller van aan zult komen.

7. Verrijk het eten

Verrijk je eten met extra voedingsmiddelen zoals gezonde sausjes, yoghurt, fruit, vetten, pindakaas, noten en kaas.

8. Verrijk het drinken

Het is niet voor niets dat mensen die willen afslanken wordt afgeraden om veel vruchtensappen te drinken. In het geval van een gewichtstoename is het verstandiger om je drinken wel te verrijken met honing of door wel eens een sapje te nemen. Uiteraard wel verse sapjes, niet die uit pak met alleen maar suikerbende.

9. Hoe vaak moet ik nou eten?

Probeer minimaal 6 maaltijden te nuttigen waarvan 3 maaltijden rijk zijn aan eiwitten, koolhydraten en vetten. De andere zijn je gezonde snacks

10. Bewegen

Ook al ben je aan het vechten om je gewicht te verhogen is het altijd goed dat je blijft bewegen. Bewegen zorgt niet alleen voor meer trek maar zorgt er ook voor dat je spieren blijven versterken.

Net zoals mensen die graag willen afslanken zijn de volgende punten van belang: rust, regelmaat, discipline en doorzettingsvermogen. Hopelijk hebben jullie wat aan deze tips! Groetjes, Anouk (Personal Body Center)

Is gezond aankomen voor jou ook een ding? Ik vind het erg interessant om te horen als jij iemand bent die graag zou willen aankomen. De focus wordt toch vaak op afvallen gelegd, maar jouw doel is niet minder belangrijk. Laat vooral je reactie achter in de comments! liefs Daisy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

42 reacties

    1. Hi Ad, dankjewel voor je reactie. Wij adviseren in deze blog om na de maaltijd te drinken in plaats van tijdens, omdat veel mensen hier een vol of misselijk gevoel van ervaren . Groetjes, Lindelotte

  1. Ik zit al heel lang te klooien met mijn gewicht.
    Mijn lengte is 1.81 m en weeg op dit moment 67 kg.
    Het is niet extreem licht maar zou wel wat ‘voller” willen worden. Ik schaam me ervoor om naar de sportschool te gaan bijvoorbeeld.
    Nu hoor/lees ik dat noten ook kunnen helpen.
    Ik heb bij de Action een doosje mix gekocht.. Maar hoeveel en hoevaak moet ik dat nemen?
    En is het echt zo?
    Moet wel zeggen dat ik in een stressvolle situatie zit wat ook niet mee helpt.
    Verder is mijn eetlust prima. Ik eet meer dan een gemiddelde. Smorgens en tussen de middag 4 sneden brood en savonds flinke bord groenten vlees.
    En oja, het bloed is prima in orde.

  2. Domme Daisy, voor je lichaam zijn suikers uit een prefab saoje precies hetzelfde als uit het een zelfgemaakte smoothie. Suiker is suiker. Je mag roept echt niet naar je glucosereceptoren:’Nu komt er een banaan aan!’ of ‘dit was een marshmellow’

  3. Ik wil ook heel graag aankomen, ben nu 1.69 en weeg 52 kilo. Helaas mag ik een aantal dingen niet eten, ik eet nu lactose en gluten vrij. Waardoor het soms moeilijker is om aan te komen. Dus mocht je nog tips hebben, heel graag!!!

  4. ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met ondergewicht. Ik ga met je tips aan het werk en hoop dat ik er wat aan heb en dat het me helpt. bedankt !

  5. Wat een interessant artikel! iedereen heeft het maar over afvallen, terwijl er ook veel mensen zijn die willen bijkomen, maar dan op een gezonde manier.
    Bijkomen is echt erg lastig, maar ik ga zeker rekening houden met je tips!

  6. Wat een ontzettend fijne site! Ik vecht al een tijdje tegen ondergewicht. Ben mama van een 15 maanden oude tweeling en dus erg druk in de weer. Het eten gaat een beetje tegen staan omdat ik weinig varieer. Ik hoop via deze site nieuwe ideetjes/tips op te doen.

  7. Om de 4u eten lijkt me niet zo handig. Je moet minimaal 8u opstaan om zowiezo aan je 4 maaltijden p dag te komen en dan heb je nog dat je avondmaaltijd pas rond 1600u word of rond 2000u.
    Ik heb zelf ook ondergewicht en mede dankzij krachttraining merk ik het aan mijn lichaam, langzaamaan ook aan weegschaal (wat alleen maar cijfertjes zijn)
    Zelf eet ik om de 2u en voeg veel eiwitten (eiwitshakes) toe aan mijn voeding wat ook erg belangrijk is. Ik wil dit nog combineren met green smoothies maar heb nog niet de juiste slowjuicer kunnen vinden.

    Misschien ook een tip voor de andere lezers.

  8. Dankjewel voor dit artikel. Ik was eerst best bang om gezond (suikervrij) te gaan eten omdat men het zo linkt met afvallen en ik zo mijn best moet doen om niet af te vallen omdat ik al ondergewicht heb.. Iets wat behoorlijk wordt onderschat in de maatschappij ‘ik heb wel een paar kilo voor je’ of ‘wat heerlijk om te kunnen eten wat je wilt’ zijn veel gehoorde reacties. Begrijpelijke reacties maar als je zo je best doet om aan te komen frustreert het wel eens. Het sapje klinkt lekker maar eens proberen 🙂 dankjewel!

  9. Thanks voor dit handige artikel! Ik vind het ook moeilijk om aan te komen. Ik doe 3x per week aan krachttraining en ben erg geïnteresseerd in gezond eten. Dit artikel en de rest van je recepten vind ik echt geweldig, er zitten al een hoop in m’n bookmarks. Ik zou zo nu en dan een receptje om gezond aan te komen erg waarderen. Wellicht is het een leuk idee om een compilatie te maken van gezond aankomen recepten die je al op je site hebt staan. Dat zou mij in ieder geval onwijs blij maken. Keep up the good work Daisy!

    1. Thanks David! Leuk om te horen. In principe zijn de recepten op mijn site niet bedoeld om af te vallen, tenzij anders aangegeven. Je kunt alle recepten dus heel goed eten als je wilt aankomen, maar de porties kunnen vast wat groter voor je.

  10. Ik zit op de grens van ondergewicht, in ieder geval volgens de cijfertjes. Ik dacht dat aankomen niet zó moeilijk zou zijn maar niets is minder waar! Ben ik de ene week opeens een kilo aangekomen, vliegt ie er de week erop opeens weer er af! Deze tips zijn dus van harte welkom om een stabiel/zwaarder gewicht te krijgen, top!

  11. Leuke tips! Het is zo vervelend om altijd maar aan te horen ‘dat je meer moet eten’ en dat je ‘oh zo dun bent’ terwijl we er alles voor doen om op gewicht te blijven!

  12. Ik probeer ook aan te komen, en zoals hierboven al beschreven kies ik ook altijd voor griekse yoghurt en probeer ik regelmatig avocado’s en vette vis etc. te eten. Ook ben ik sinds dit jaar begonnen met sporten; ik doe nu wekelijks aan yoga en ben net begonnen met fitness waarbij ik alleen cardio doe als warming-up en voor de rest krachttraining. 🙂 Een vraagje: je zegt dat je beter rozijnen dan druiven kan kiezen, maar zijn rozijnen wel zo goed ivm de grote hoeveelheid (natuurlijke) suikers?

  13. Zeker leuk om eens te lezen hoe je gezond kan aankomen. Ik was laatst een tijdje ziek geweest en het kost me dan echt de grootste moeite om weer 2 kg aan te komen. Ik had zelf al een shake bedacht met avocado banaan en kokoscreme. Maar echt snel gaat het dan nog niet. Ook goed om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat het niet altijd over afvallen gaat!

  14. Heel fijne tips! Ik zou ook nog wel iets willen aankomen, maar doordat ik als dansdocent zoveel beweeg is het gewoon heel moeilijk en gaat het tergend langzaam. Ik eet wel echt de hele dag door en toch is het al lastig om op gewicht te blijven. Alle tips zijn dus zeker welkom!

  15. ohhhhh wat is dit fijn om dit te lezen! Ik heb ook ondergewicht en ben er ook super druk mee om aan te komen en vind erg fijn dat ik niet de enige ben!
    Zou leuk vinden als er nog meer informatie over aankomen komt!

  16. Jup, ook voor mij is het beter om aan te komen dan af te vallen. Vandaar dat ik net als andere hier vaak avocado, kokosolie, kolos crème, roomboter en noten eet. Toch zet het geen zode aan de dijk zoals ik graag zou willen. Ik blijf gewoon op gewicht. Maar geniet wel van m’n lekkere smoothies 🙂

  17. Ah wat een ontzettend fijne post! Eindelijk is eens tips voor de andere ‘kant’.
    Ik vecht al een tijdje tegen anorexia, en om die kilo’s er aan te krijgen, hoe verschrikkelijk eng dit ook is, zijn de avocado & pindakaas m’n grootste vrienden haha!

  18. Fijn artikel! Vroeger leek het me altijd heerlijk om alles te kunnen eten zonder aan te komen (kwam altijd makkelijker aan dan dat ik afviel). Sinds ik train voor een hele triatlon heb ik veel moeite heb om op gewicht te blijven (eigenlijk moet ik nog iets aankomen). Nu merk ik pas hoe moeilijk het is om op een gezonde manier aan te komen / op gewicht te blijven. Blij met deze tips!

  19. Ik heb ook ondergewicht. Ook ik eet geregeld avocado’s en neem bijvoorbeeld roomboter op mijn brood. Ook met yoghurt neem ik liever de volle variant of een griekse yoghurt met extra veel muesli en noten erdoor heen. Helaas is het dus erg moeilijk om aan te komen, omdat je soms gewoon niet meer kan eten en af en toe heb ik er ook echt geen zin in om meer te eten. Maar het geeft mij na zo’n artikel weer extra motivatie om weer wat meer te eten! Top

  20. Ik heb ondergewicht en probeer aan te komen, fijn dat er een artikel over wordt geschreven. Ik eet geregeld avocado’s en boterhammen met pindakaas, daarnaast drink ik smoothies en soms een glas vruchtensap. Ik moet wel echt op m’n portiegroottes letten, want daar ga ik altijd de mist in en kom ik alsnog niet aan.