10 mega gezonde en lekkere wintergroenten op een rij

Food, Health  /   - 

Of het nu zomer is of winter, vrijwel alle soorten groenten en fruit zijn tegenwoordig het gehele jaar te verkrijgen in de supermarkt. Eerder schreef ik al eens een blogje over het eten van seizoensgeboden producten en de vele voordelen daarvan. Hierin vertel ik precies waarom het beter en verstandiger is om zoveel mogelijk met de seizoenen mee te eten. In dit artikel vertel ik wat meer over de wintergroenten, en dat zijn (op asperges na) mijn favo groenten. Ieder jaar weer kijk ik uit naar een heerlijke stampot, of een verse kom snert! Lekker, maar vooral mega gezond. 

Wintergroenten: vol van smaak

Dat bepaalde groenten niet het gehele jaar door op eigen bodem groeien is geen toeval. Daar heeft moeder natuur zeker haar redenen voor. Zo ook voor wintergroenten. Wintergroenten, zoals pastinaak, knolselderij en boerenkool groeien het beste bij lage temperaturen. Sterker nog, boerenkool is voller van smaak als het heeft gevroren. Als de temperatuur daalt slaan ze meer suikers op en dat beïnvloedt de smaak. En het mooie is, hoe kouder het wordt, hoe meer suikers worden opgeslagen, hoe lekkerder de smaak. Naast een heerlijke smaak zijn er meer voordelen. 

Rijk aan vitaminen 

Wintergroenten zijn rijk aan vitamines. Zo bevat een portie gekookte spruitjes (zo’n 200-250 gram) bijna drie keer zo veel vitamine C als een sinaasappel. En dat geldt voor meerdere winterveggies. En juist in de winter, want zoals je in mijn eerdere blog kunt lezen, zijn groenten (en fruit) enkel in hun eigen seizoen op hun best. Absoluut de moeite waard om dus juist in de winter (want dat zijn ze ook nog het lekkerst) ze wat vaker te eten. Over welke groenten in het precies heb, lees je hieronder. 

1. Spruiten

Ik schreef het hierboven al; Spruitjes zijn echte vitamine C bommetjes. Daarnaast zijn ze rijk aan B-vitaminen, foliumzuur, magnesium, kalium en vezels.

2. Boerenkool

Boerenkool bevat bijna alle vitamines en mineralen en is vooral rijk aan vitamine A, B2, B6, C, foliumzuur en calcium. Een stampotje boerenkool (met minimaal 200 gram boerenkool per portie is dus een perfect en helemaal ILH proof winter maaltje!

>>Recepten met boerenkool>>

3. Prei

Je zou het wellicht niet zeggen, maar ook prei valt onder de wintergroenten. Prei bevat met name vitamine B6 en foliumzuur, maar is ook rijk aan mineralen. Ook bevat een preitje de stof flavonoïde kaempferol, wat goed is voor de bloedvaten omdat het stikstofmonoxide aanmaakt. Door deze stoffen worden de spieren rond de bloedvaten meer ontspannen en daalt de bloeddruk. Iemand een lekker prei soepje ??

4. Winterpostelein

Een niet heel bekende groente, maar absoluut een hele gezonde! Het is rijk aan vitamine A, foliumzuur, kalium, calcium, ijzer en magnesium. Daarnaast bevat postelein veel antioxidanten, en is het een bron van omega-3 onverzadigde vetzuren. Het bevat meer omega-3 dan welke bladgroente dan ook, en zelfs meer dan een heel aantal minder vette vissoorten.

5. Pastinaak

Een iets wat vergeten groente, wat naar mijn idee niet terecht is! In de volksgeneeskunde wordt pastinaak ingezet bij nierziekten, obesitas en ter ondersteuning van het immuunsysteem. De vezels in de pastinaak zorgen voor ondersteuning van het spijsverteringsstelsel en voor een constante bloedsuikerspiegel. Pastinaak bevat vooral vitamine B1, B3, en magnesium. Ik vind het heerlijk om er zo nu en dan een stampotje mee te maken.

6. Zuurkool

Als uitzondering op de regel: Zuurkool. Dankzij het fermentatieproces is zuurkool het hele jaar door eigenlijk even gezond. Al gaat er niets boven een vaatje verse zuurkool! Deze groente bevat vitamine B6, vitamine C en calcium.

>>We hebben heel veel lekkere recepten met zuurkool op de site!>>

zuurkool muffins met zoete aardappel, wintergroenten
zuurkool muffins met zoete aardappel

7. Groene kool

Groene kool bevat relatief veel vitamine B1, B2, foliumzuur en vitamine C. Daarnaast is deze groente rijk aan folaat. Dat is de natuurlijke vorm van foliumzuur. Foliumzuur is niet alleen belangrijk voor zwangere vrouwen, maar speelt ook een belangrijke rol in de hersenen. En daarmee in hoe wij denken en hoe we ons voelen.

8. Knolselderij

Zeg je wintergroente dan zeg je uiteraard knolselderij! De groente die thuis hoort in een heerlijk mok snert! Het is een goede voedselbron om hart – en vaatziekten mee te voorkomen. Knolselderij bevat daarnaast veel vezels, vitamine B6, foliumzuur, ijzer en kalium.

9. Koolraap

Koolraap; het was een beetje een vergeten groente, maar gelukkig zie ik hem steeds vaker in het groenteschap en op menukaarten staan. En terecht! Koolraap bevat (net als o.a. spruitjes, bloemkool, boerenkool, paksoi en snijbijt) glucosinolaten die kanker kunnen voorkomen, maar kanker ook kunnen doen afnemen. Ze versterken het immuunsysteem en houden de bloedvaten gezond. Het stofje goitrine (ook een glucosinolaat) stimuleert de schildklier. Daarnaast  bevat het met name vitamine C en calcium.

10. Winterwortel

De winterwortel lijkt veel op een normale wortel, alleen is hij wat langer houdbaar. In wortels zit een grote hoeveelheid bètacaroteen. In je lichaam wordt dit omgezet in vitamine A. Vitamine A is niet alleen belangrijk voor je gezichtsvermogen, maar ook voor je weerstand. Verder is bètacaroteen een belangrijke antioxidant. Samen met andere antioxidanten helpen ze je weefsels beschermen tegen schade en veroudering. Kom maar door met een heerlijk hutspotje of deze wortelsoep! wortelsoep, i love health boek, soep, wintergroenten

Zo, genoeg lekkere en vooral mega gezonde opties om de winter verantwoord door te komen! En wissel ook eens af met de manier van bereiding. Je kunt de groenten koken, grillen, bakken, stomen en sommige zijn juist rauw het lekkerst. 

Liefs Mirte

Bron: AGF.nl, mmv.nl

Geef een reactie

1 reactie

  1. Boerenkool wordt in de zomer geteeld en gaat daarna gewoon in de vriezer. Die ´kou´ erover heen is dus een vriesruimte, niks meer niks minder.