Het belang van een goede nachtrust voor je gezondheid 

Blog, Health  /   - 

Als kinderslaapcoach is slaap natuurlijk helemaal mijn ding. Hoewel mijn slaapcoaching gericht is op baby’s en kindje t/m 5 jaar, vind ik slaap voor volwassen ook zeer interessant. Een goede nachtrust kan ervoor zorgen dat we ons de volgende dag energiek en verfrist voelen. Op dezelfde manier kan een slechte nachtrust ervoor zorgen dat we ons precies het tegenovergestelde voelen: lusteloos, vermoeid en niet in staat ons te concentreren. Als het om onze gezondheid en welzijn gaat, is slapen net zo belangrijk als eten, drinken en ademen; we kunnen simpelweg niet zonder. Volgens experts brengen we ongeveer een derde van ons leven slapend door, dus het is belangrijk om te begrijpen wat er met onze hersenen en ons lichaam gebeurt terwijl we slapen en wat de voordelen van een goede nachtrust kunnen zijn. Een goede nachtrust op een matras van Tuur levert dan ook de volgende voordelen op:

  1. Goede nachtrust helpt een gezond gewicht te behouden

Volgens Healthline zijn er aanwijzingen dat voldoende slaap kan helpen bij gewichtsbeheersing. Slechte slaap beïnvloedt de hongerhormoonspiegels (ghreline en leptine), waardoor we ons hongeriger voelen dan we normaal zouden doen en daarom waarschijnlijk een groter aantal calorieën consumeren. Een goede nachtrust kan ons ook een energiek en positief gevoel geven, waardoor de kans groter is dat we de hele dag aan lichaamsbeweging doen.

  1. Kan leiden tot een gezonder hart

Als we slapen, daalt onze bloeddruk, waardoor het hart en de bloedvaten voldoende kunnen rusten. Volgens de British Heart Foundation kan de tijd waarop we naar bed gaan ook een factor zijn voor de gezondheid van het hart. Er zijn aanwijzingen dat als we tussen 22.00 en 23.00 uur naar bed gaan, we een lager risico lopen op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten dan wanneer we eerder of later naar bed gaan.

  1. Kan concentratie en productiviteit verbeteren

Cognitieve prestaties worden negatief beïnvloed door een slechte slaap. Als we niet genoeg krijgen, hebben we moeite om ons te concentreren en zijn we over het algemeen minder productief. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat ons lichaam kan rusten, waardoor we ons de volgende dag alert, betrokken en energiek voelen.

  1. Kan je geestelijke gezondheid verbeteren

Terwijl we slapen, verwerken onze hersenen emotionele informatie. Als dit proces wordt onderbroken, kan dit van invloed zijn op de manier waarop we de volgende dag met onze emoties omgaan. Slecht slapen kan de symptomen van depressie of angst vaak verergeren. Aan de andere kant helpt een goede slaap onze hersenen om de stemming te reguleren en stelt ons in een betere positie om de komende dag het hoofd te bieden.

  1. Kan risico op hoge bloedsuikerspiegels en diabetes type 2 verminderen

Uit onderzoek is gebleken dat slechte slaap in verband kan worden gebracht met hoge bloedsuikerspiegels vanwege de effecten op insuline en cortisol. Een gebrek aan slaap kan ook het niveau van ghreline, het hongerhormoon, verhogen en het niveau van leptine verlagen, het hormoon dat ons een vol gevoel geeft, wat leidt tot de kans op overeten, wat een risicofactor is voor diabetes.

wil je meer lezen over slaap voor baby’s, dan geef ik hier 10 gouden slaaptips.

Nu je dit artikel hebt gelezen, is het niet meer dan logisch dat je het liefst direct met je hoofd op je Tuur Kussen wilt ploffen. Wie wil deze voordelen nou niet ervaren? Zorg er dus voor dat je elke nacht voldoende slaapt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 reactie