10 x slaaptips voor baby’s en kinderen

Baby & zo, Health, Life  /   - 

Twee jaar geleden besloot ik om mij, naast het runnen van I Love Health, meer te gaan verdiepen in mijn interesse voor kinderen en slapen. Deze interesse is voortgekomen uit een dochter die de eerste 8 maanden van haar leven vrij minimaal sliep. En ik dus ook. Voortgekomen uit een vrij ernstig slaapgebrek zeg maar ūüėČ Ik heb toen zelf een slaapcoach ingeschakeld voor mijn dochter. En dat werkte zo snel en goed! Binnen een paar dagen sliepen we alle nachten door, was er een ritme, een blije baby en een blije uitgeslapen mama! Ik had mijn leven terug, zo voelde het echt. Hierdoor raakte ik meer en meer ge√Įnteresseerd in kids en hun slaap. En dus deed ik een opleiding tot kinderslaapcoach. Je kunt mij dus naast kinderslaapcoach ook ervaringsdeskundige noemen! Iets wat wel erg handig is bij mijn coaching, omdat ik echt weet hoe radeloos en hopeloos en vreselijk oververmoeide ouders zich kunnen voelen.¬†Inmiddels ben ik twee jaar bezig als kinderslaapcoach en heb ik al honderden gezinnen en jonge kindjes mogen helpen aan meer slaap. Ik zou er een boek over kunnen schrijven (wie weet doe ik dat ooit ook). ¬†Maar in deze blog geef ik tien slaaptips voor baby’s en jonge kinderen.

top 10 slaaptips voor baby’s en kinderen

  1. De juiste bedtijd. De juiste bedtijd ligt tussen 18.00-19.30u. Ik zie vaak dat kindjes te laat naar bed gaan. Ouders houden ze vaak te lang wakker in de hoop dat ze dan lekker moe zijn en extra goed slapen. Maar het tegenovergestelde is waar: leg je kindje op tijd op bed en voorkom zo oververmoeidheid. Dan heb je betere nachten en latere ochtenden.
  2. Het juiste ritme overdag. Er zijn diverse factoren belangrijk. Het juiste aantal dutjes bij de juiste leeftijd. De duur van een dutje. Maar ook de timing van een dutje. Je wilt dat je kind voldoende slaapt overdag (wederom om oververmoeidheid te voorkomen), maar wel op het juiste moment. Zo wil je bijvoorbeeld niet het langste slaapje aan het eind van de dag. Dit gaat dan (negatieve) invloed hebben op de nacht. Voor het juiste ritme bij de leeftijd van je kindje, kun je mij inschakelen.
  3. Voldoende slaap overdag.¬†Hiervoor al benoemd. Voldoende slaap is heel belangrijk. Slapen doet immers slapen. Baby’s en kindjes die overdag te weinig slapen, raken oververmoeid. Dan wordt er cortisol aangemaakt, een stress hormoon, dat hen wakker en alert houdt. Te weinig slaap overdag heeft als gevolg dat kindjes moeilijk in slaap vallen, ’s nachts vaak (onnodig) wakker worden, lang wakker zijn en vroeg wakker worden. Zorg dus voor genoeg slaap overdag!
  4. Een donkere kamer. Een donkere kamer is belangrijk. En dan boedel ik: pikkedonker! Zeker in de zomer en bij dutjes overdag is dat belangrijk. Waarom? Alleen in het donker wordt melatonine aangemaakt, en dat is het slaaphormoon waardoor je kindje langer en dieper slaapt. Dit wil je dus! Zorg voor goede verduisterende gordijnen.

    slaaptips dais and nights
    Dit is de babykamer van mijn dochter. De gordijnen zijn van plafond tot aan de grond en sluiten goed aan. Ze zijn helemaal verduisterend. Echt de investering waard!
  5. Een stille kamer, eventueel met witte ruis.¬†Geluid kan net als licht een trigger zijn om wakker te worden. Aan het eind van een slaapcyclus (overdag zo’n 45 minuten en ’s nachts 2-4 uur) gaat je kindje lichter slapen. Op dat moment kan geluid een trigger zijn om wakker te worden. Een witte ruis apparaatje kan helpen om omgevingsgeluiden te blokkeren en het heeft een rustgevend effect. Zorg wel dat je echt witte ruis gebruikt en geen ander geluid. Het is bewezen dat dit ook helpt de slaapcyclussen aan elkaar te koppelen. Ik adviseer dit apparaatje.
  6. Multi Dag & Nacht Junior van Vitakruid. Ik geef mijn dochter elke dag voor het slapen gaan de Multi Dag & Nacht Junior Vitakruid. Het is een verpakking waar zowel een multi voor overdag en een voor ’s avonds in zit, speciaal voor kindjes. Deze Multi houdt dus rekening met het bioritme van je kind.¬†Overdag hebben ze natuurlijk andere voedingsstoffen¬†nodig dan ‚Äôs nachts. Overdag afgestemd op energie, ‚Äôs nachts op herstel. Zo activeert o.a. de hoge dosering vitamine B12 in de Multi Dag Junior de natuurlijk energie in het lichaam. En daarom bevat de¬†Multi Nacht Junior¬†onder andere vitamine D voor de opbouw van sterke botten en vitamine A, voor het herstellend vermogen van de huid.

    vitakruid Kinder supplementen
    Gebruik ilovehealth10 voor 10% korting op je bestelling bij Vitakruid!
  7. Niet te vroeg in een peuterbed. Ik zie vaak gezinnen met 2 of 3-jarigen voorbij komen in mijn praktijk, waarvan hun inmiddels peuterpuber uit bed blijft komen. Soms staan ze wel 20 keer per nacht naast het bed van de ouders. Vaak zijn ouders dan te vroeg overgegaan op een peuterbedje. Het ledikantje geeft letterlijk grenzen door de spijlen. Kindjes jonger dan 2,5 jaar kunnen doorgaans de vrijheid van een bed zonder spijlen niet aan (uitzonderingen daargelaten). Mijn advies: zo lang mogelijk een ledikant! Mijn dochter ging pas met 3,5 jaar over naar een gewoon bed. Dan kun je namelijk goede afspraken maken.
  8. Slaaptraining voor zelfstandig in slaap leren vallen.¬†Veel kindjes hebben moeite met zelfstandig in slaap vallen. Terwijl juist dat een vaardigheid is die essentieel is voor goede nachten. Want als ze hulp krijgen bij het in slaap vallen, bijv. door wiegen, een flesje, de borst, bij jullie in bed, etc. dan weten ze ’s nachts niet hoe ze zelf in slaap kunnen vallen als ze wakker worden. Je wilt de hulp van ouders na 4 a 5 maanden oud dus geleidelijk afbouwen. Dit kun je doen d.m.v. een slaaptrainmethode. Je kunt hiernaar googlen. Of mij in schakelen! Dan zoeken we samen een methode die bij jouw gezin past.
  9. Consequent zijn. Als je problemen ervaart met het slapen van je kindje en je wilt het aanpakken door bijvoorbeeld bovenstaande tips op te volgen dan is het heel belangrijk dat je consequent bent. Je moet er soms echt even ‘door heen’, voordat het beter wordt. Maar als je elke dag min of meer het zelfde dag ritme aan biedt, de juiste bedtijd en ’s nachts consequent dezelfde aanpak hanteert gaat dit 100% effect hebben. Houd dus vol! Voor je kindje is het trouwens ook fijn als ze weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten.
  10. Schakel hulp in! Je hoeft het niet alleen te doen. Ik weet uit ervaring hoe zwaar langdurig slaapgebrek is. En je bent misschien wel voor het eerst ouder geworden, en voelt onzekerheid of je het wel juist doet. Googlen en allemaal verschillende tips opvolgen en elke dag wat anders proberen (I’ve been there!) werkt meestal niet. Daarom is het fijn om een professional (slaapcoach, huisarts of CB) in te schakelen en met een concreet plan, speciaal gemaakt op jullie gezin en situatie, en dagelijkse hulp aan de slag te gaan.

slaaptips dais and nights Welke slaaptips voor baby’s werkten goed bij jouw kindje(s)? En gebruik jij ook een multi voor je kids? Laat het weten in de comments!

Liefs

Daisy

[Advertorial¬†‚Äď Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Vitakruid. dit verandert echter niets aan onze mening of oordeel over een product of merk]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *