Voor- en nadelen van koffie drinken

Health  /   - 

Een kopje koffie. Veel van ons ‘kunnen niet zonder’. De een houdt het bij 1 á 2 kopjes per dag, de ander tikt 10 koppen weg. Espresso, cappuccino, latte. In de ochtend, middag, avond. Bij je favo koffietentje. Maar wat zijn nou de voor- en nadelen van koffie drinken?

Voordelen van een kopje koffie

Energie

De cafeïne in koffie zorgt ervoor dat je meer energie hebt. Niet gek dat jij na een beroerde nacht behoefte hebt aan een kopje koffie.

Alerter

Naast meer energie wordt je ook alerter. Als je erg moe bent herken je vast wel het gevoel dat er dingen aan je voorbij gaan? Door een kopje koffie gaan je prestaties omhoog en kun je je beter concentreren.

Spijsvertering

Koffie brengt je spijsvertering op gang. Als het ware werkt het als een natuurlijk laxeermiddel. Te veel koffie doet dan niet veel goeds, maar als je met moeite naar de wc gaat kan een kopje koffie het net allemaal ietsje makkelijker maken.

Kleinere kans op ziekten

Koffie kan de kans op verschillende soorten ziekten verkleinen, zoals hart- en vaatziekte, alzheimer en diabetes. Koffie is uiteraard geen wondermiddel, maar 1 á 2 kopjes per dag kan bijdragen aan een gezond lijf. Zo zit koffie boordevol magnesium en chroom.

Effect van pijnstillers verhogen

Een kopje koffie kan het effect van pijnstillers verhogen. Ja echt. Daarnaast versnelt het de reactie van een pijnstiller.

Metabolisme

Koffie heeft een goede invloed op je stofwisseling, oftewel je metabolisme. Een hoge stofwisseling zorgt ervoor de je meer energie verbrandt. Een hogere verbranding kan leiden tot vet verbranden. Voor alle voordelen van koffie geldt daarentegen wel: té veel is nooit goed. Met 2 á 3 koppen zit je goed.

voor- nadelen koffie drinken, koffie, koffiebonen

Nadelen van een kopje koffie

Hoofdpijn

Koffie kan leiden voor hoofdpijn en migraine. Niet fijn!

Te veel cafeïne

Drink jij meer dan 3 koppen koffie per dag? Dan kan het zijn dat je teveel cafeïne binnenkrijgt. En teveel is nooit goed. Dit kan onder andere leiden tot een hoge bloeddruk, slapeloosheid en onrust.

Uitdroging

Koffie ontrekt vocht aan je lichaam. Drink een glaasje water naast je kopje koffie.

Verslavend

Koffie is verslavend. Als je elke dag 4 of meer koppen koffie drinkt en daar plots mee stopt, dan ga ervaar je ontwenningsverschijnselen. Trillen, hoofdpijn en een slechte concentratie komen dan om de hoek kijken. Vind jij dat je te veel koffie per dag drinkt? Bouw dan langzaam af.

Lever

Koffie kan een slechte invloed hebben op je lever. Koffie is (helaas) een gifstam. De leverenzymen in je lichaam maken gifstoffen onschadelijk. Als je te veel koffie neemt, heeft je lever het steeds drukker met het onschadelijk maken van die gifstoffen, waardoor deze minder goed gaat werken.

Tips om nadelen te beperken

Je hoeft heus niet plots voorgoed afscheid te nemen van je bakkie. Er zitten immers ook gezondheidsvoordelen aan. Om de nadelen te beperken hebben wij nog wat tips voor je:

  1. Drink maximaal drie kopjes koffie per dag.
  2. Kies voor cafeïnevrije koffie om de hoeveelheid cafeïne te verminderen. Let op! Er zit nog steeds wat cafeïne in cafeïne vrije koffie.
  3. Voeg geen suiker of zoetjes toe aan je koffie.
  4. Om je metabolisme te verhogen kun je koffie het beste op een nuchtere maag drinken.

Hoe drink jij jouw kopje koffie het liefst? Trek jij je iets aan van de voor- en nadelen van koffie drinken?

Liefs, Lindelotte

Bron: Dokter.nl, Mens en gezondheid, Gezondheidsnet

Geef een reactie

2 reacties

  1. Interessant! Ik dronk wel erg veel koffie de laatste tijd en heb gisteren decaf gekocht, vooral voor ’s avonds. Ben benieuwd of dit de nadelen een beetje kan beperken 🙂

  2. Als mensen vaak in het weekend last van hoofdpijn hebben en doordeweeks niet, zou het kunnen dat ze doordeweeks veel koffie drinken en als het zaterdag is, ze een heel ander ritme hebben en ze zo goed als geen koffie drinken. Dit kan de hoofdpijn veroorzaken. Het ontbreken van de cafeïne. Dus snel een kopje koffie op je vrije dag en het probleem zal zeker verminderen.