5 tips om je stofwisseling te boosten

Food, Health, Sport  /   - 

Een goed werkend metabolisme, ook wel stofwisseling genoemd, is ontzettend belangrijk. Zeker als je wilt afvallen. Je zou je stofwisseling kunnen zien als de oven van alle calorieën die je binnenkrijgt. En die calorietjes willen we natuurlijk burnen! Je stofwisseling verhogen is helemaal niet zo ingewikkeld als je misschien denkt. Elk lichaam is anders en elk metabolisme werkt op haar eigen manier, maar er zijn een paar simpele trucks die jouw stofwisseling een standje hoger krijgen. Early-bird workouts en het juiste voedsel zijn maar twee van de vele simpele trucks om je metabolisme direct een boost te geven.

Met deze simpele tips verhoog je je stofwisseling en verbrand je dus meer calorieën:

  1. Ontbijten start stofwisseling

    De grootste fout die wordt gemaakt om af te vallen is het ontbijt overslaan. Zodra je ontbijt, start je stofwisseling en blijft dit motortje draaien. Kies natuurlijk wel voor een gezond ontbijt, zonder suikers. Gezond ontbijt - boost stofwisseling

  2. Vroege workout

    Ik weet het, je bent vast geen ochtend mens… wie wel? Maar een sportsessie in de ochtend, laat je stofwisseling direct op een hoger pitje werken en dat blijft de rest van de dag zo. Je hebt er dus de hele dag profijt van! Is om 07.00 uur een yoga lesje te veel van het goede? Ren dan een (klein) rondje in de buurt van je huis. Binnen een half uur ben je weer terug en heb je je metabolisme toch een kickstart gegeven. Of start je dag met wat buikspieroefeningen at home. Check hier mijn tips voor een goede abs workout. Veel makkelijker wordt het niet!

  3. Drink voldoende

    Op het moment dat je dorstig bent, loop je al het risico om je stofwisseling te vertragen. Je stofwisseling heeft namelijk voldoende vocht nodig voor het aan- en afvoeren van afvalstoffen. Drink dus voldoende water. Ik heb gehoord dat het drinken van heel koud water ook je stofwisseling boost, omdat je lichaam harder moet werken om het koude water op lichaamstemperatuur te krijgen. En drink vooral veel groene thee. Ten eerste zit groene thee vol antioxidanten en het verhoogt daarnaast ook nog eens je metabolisme. Een echt health drankje dus! Groene thee - stofwisseling verhogen

  4. Eet vaker, kleinere maaltijden

    Het is verstandiger om 5 a 6 keer op een dag een kleinere maaltijd te eten, dan drie keer per dag je helemaal vol te eten. Als je vaker minder eet, krijgt je stofwisseling niet de kans om een break te nemen. Op deze manier blijft ‘ie op volle toeren draaien! Als je je afvraagt hoe groot die maaltijden mogen zijn, houd dan aan dat een maaltijd altijd moet passen in het kommetje dat je met je twee handen kunt maken. Ik raad dus aan de gebruikelijke drie maaltijden kleiner te maken en 2 a 3 gezonde tussendoortjes per dag te eten, voor een optimale stofwisseling.

  5. Opbouw spieren boost stofwisseling

    Popeye eat your heart out! Door spieren op te bouwen, verbrand je ook in rust meer. Spiercellen vragen meer energie dan vetcellen. Dus hoe meer spieren je hebt, hoe hoger je metabolisme is. En hoe gemakkelijker je dus afvalt! Spieren verhogen de stofwisseling

Met deze 5 tips krijgt jouw metabolisme zeker een positieve boost! Bedenk wel dat het niet compleet te beïnvloeden. Zo spelen geslacht (mannen verbranden van nature meer dan vrouwen), leeftijd, lengte, hormoonhuishouding en erfelijke aanleg ook een hele belangrijke rol. En deze factoren zijn (helaas) niet te veranderen.

Voldoe jij al aan deze tips? Of valt er nog heel wat te verbeteren op het vlak van jouw stofwisseling? Of ben jij gezegend met een super snelle verbranding?

Geef een reactie

2 reacties

  1. Super leuk weer alle leuke verhalen! Na heel lang ge jojo in mijn gewicht, blame de studenttijd, ging bij mij vorig jaar de knop om. Niet meer lijnen, mezelf uit hongeren met te dure shakes om vervolgens nog harder aan te komen, mijn levenstijl moest veranderen. Deze blog is een van mijn grootste inspiratie bron geweest, leuke korte verhalen en goede recepten. Lekker eten, waar ik zo van houd, maar toch verantwoord. Ipv een calorie obsessie is mijn focus veranderd in E nummers en gezonde vetten. En kijk nou, een jaar verder ben ik nog steeds stabiel op gewicht, eet lekker en nog steeds fan van deze blog!!

    Zo dat gezegd te hebben een praktische vraag, heb jij tips voor kleine porties te eten? In theorie weet ik dat dit natuurlijk super belangrijk is. In de praktijk ben ik dagen hard aan het werk en vergeet ik vaak te eten, waardoor ik uit kom op twee grote maaltijden (ontbijt en lunch) en een kleine (diner) per dag. Heel graag zou ik hier extra structuur in aanbrengen maar het is raar om een snack te eten (ik denk hierbij aan een appel, my favorite, wellicht niet de beste keuze) terwijl ik helemaal geen trek heb en gewoon bezig ben wil me maar niet lukken. Dit jaar ligt mijn focus op het opbouwen van spieren en ik zal hier dus toch een weg in moeten vinden, dus tips zijn zeker welkom;)

    Voor de rest, blijf doorgaan met de leuke verhalen; )