Wat moet je in food land geloven en wat niet?

Food, Health  /   - 

Nederland is een nieuwe health blogger rijker. En wel een man! Heel goed voor het evenwicht in food bloggerland vinden wij bij ILH 😉 Daarom hebben wij hem snel gestrikt om voor I Love Health te (gast)bloggen! Jonathan Klaassen is afgestudeerd diëtist aan de Hogeschool van Amsterdam. Naast zijn werk als diëtist, schrijft hij graag. Zo werkt hij mee aan het nieuwe boek van Nigel van der Horst, beter bekend als Chef met Lef.

Hij houdt niet alleen alle hypes en ontwikkelingen op gebied van voeding en gezondheid bij, ook doet hij er onderzoek naar, waarbij hij niet schroomt de wetenschap in te duiken! Sterker nog, wetenschappelijke literatuur is zijn enige houvast. Dat is de basis van zijn artikelen. Geen onzin, meningen of een opgestoken vingertje. No nonsense, maar waarheid!  Zijn eerste gastblog is gelijk een duidelijk: wat moet je wel en niet geloven in food land!

Jonathan: Wat moet je geloven? In voedingsland worden we continu op het verkeerde been gezet. Voedselhypes komen en gaan, iedereen heeft een andere mening en aan jou de dankbare taak de juiste keuzes te maken. Geen brood meer, suiker is slecht, koolhydraten zijn niet handig en eet vooral geen vlees en zuivel. Wat moet je nou doen? Wat moet je nou geloven?

Tip: volg Jonathan op Instagram of Facebook voor een kijkje in zijn leven!

Geloof vooral niet alles

Voeding is booming business, het speelt namelijk een grote rol op onze gezondheid. Tegelijkertijd betekent dit ook dat voeding handelswaar is geworden en er dus veel geld mee verdiend kan worden. Aan de lopende band doen wetenschappers dan ook onderzoek om de deugdzaamheid van voeding of een product te onderzoeken. Op dit punt moeten we een beetje waakzaam zijn. Overheid en universiteiten hebben niet altijd voldoende geld voor de wetenschappers, waardoor ze onderzoek verrichten voor de voedingsindustrie. Iets dat natuurlijk mag én laten we ze niet direct wantrouwen. Echter kun je je vast ook voorstellen dat een producent toch een product goed uit het onderzoek wilt hebben. We geloven dus niet alles;)!

Het is interessant om iets nieuws te weten

Wetenschappers doen dus flink wat onderzoek naar voeding met als doel dit zo snel mogelijk te publiceren. Want de druk is hoog en de concurrentie moordend. Ze moeten minimaal het nieuws halen. Dus wat krijg je? Elk onderzoek met ook maar een beetje een uitkomst wordt breeduit in het nieuws gedeeld. Journalisteren, goeroe’s, bloggers of andere geïnteresseerden nemen dit over, wat dat is interessant en het nieuwe nieuwtje is een feit! De vraag hierbij is wel: hoe betrouwbaar is het onderzoek en is het écht relevant? In de meeste gevallen mag je ervanuit gaan dat het geen boeiend nieuws is en het onderzoek misschien niet altijd heel goed is opgezet. Gooi je voedingspatroon dus niet bij elk nieuwtje om!

Laat je niet meeslepen..

Het is onmogelijk om al die voedselhypes op te volgen en daarnaast ook niet haalbaar. Hoe realistisch is het om op basis van één nieuwe studie weer volledig anders te gaan leven? Precies, dat is onmogelijk en je zult altijd het gevoel hebben dat je aan het falen bent. Laat je dus niet gek maken, laat het allernieuwste nieuwtje over voeding je netvlies passeren, maar ga niet als een gek gelijk actie ondernemen. Of je gezond bent gaat daarnaast nooit om één product of één keuze, altijd gaat het om het gehele voedingspatroon. Dit natuurlijk in combinatie met sport en of je een beetje gelukkig bent in de rest van de dingen die je doet.

Zorg voor de basis

De Gezondheidsraad is een onafhankelijk wetenschappelijk adviesorgaan dat in Nederland adviezen geeft over voeding en gezondheid. Zo hebben zij de Richtlijnen Goede Voeding opgesteld, richtlijnen hoe de bevolking zou moeten eten om welvaartsziekten te voorkomen of te verminderen. Geen wet van meden en perzen maar een uitstekende basis voor een evenwichtig voedingspatroon. Volg je deze richtlijnen op dan ben je echt lekker bezig!

Neem dit dagelijks:
– Minimaal 250 gram groente
– 200 gram fruit (2 stuks)
– Volkoren graanproducten en aardappelen
– Zuivel en/of zuivelvervangers
– Onbewerkt vlees of vleesvervangers
– Minimaal 2 liter vocht
– Zachte en/of vloeibare (bereidings)vetten
– Minimaal 15 gram ongezouten noten

Neem dit wekelijks:
– Peulvruchten
– Vette vis
– Zonlicht
– Sport

En andere goede keuzes:
– Kies voor verse groente of diepvriesgroente
– Kies voor volkorenbrood, volkorenrijst, parelgort, verse gele of zoete aardappelen
– Kies voor melk, kwark, yoghurt of soja
– Kies voor onbewerkt vlees en natuurlijke vleesvervangers, zoals ei, peulvruchten of noten
– Kies voor water, thee of koffie zonder melk en suiker
– Kies voor verschillende soorten oliën
– Kies voor verschillende soorten ongezouten noten en zaden
– Kies voor bonen, kikkererwten, linzen. Vers of uit blik/pot
– Kies voor vette vis, zoals haring, zalm en makreel

Conclusie

Geloof vooral niet alles wat er wordt beweerd, veel nieuwtjes over voeding zijn echt niet zo relevant of juist. Laat je dus niet gek maken of meeslepen. Wil je lekker bezig zijn? Zorg dan vooral dat de basis op orde is, dan ben je echt helemaal hartstikke lekker bezig!

Groetjes Jonathan – Diëtist & Voedingscoach

Geef een reactie