Is een dieet volgen wel een goed idee?

Food, Health  /   - 

Zoals je misschien inmiddels weet, ben ik begin dit jaar aan Personal Body Plan begonnen. Naast mijn eigen maandelijkse ervaringsblogs, heb ik hen gevraagd elke maand een gastblog te schrijven voor I Love Health. Vorige maand een gastblog met het thema ‘falen bestaat niet‘. En deze maand gaat het over het wel of niet volgen van een dieet.

Wandel de plaatselijke boekwinkel binnen en verschillende dieetboeken wachten op jou om uit te leggen hoe je moet afvallen. Typ het woord diëten in op google en ook daar verschijnen talloze theorieën die jou gaan helpen bij het kwijtraken van jouw kilo’s. Hoewel al deze diëten een eigen theorie hebben, is er ook één grote gelijkenis. Allen bevatten zij zeer weinig calorieën. Dat iemand afvalt volgens zo’n dieet is dan ook erg logisch. Je eet minder dus je valt af. Echter is dit in vele gevallen toch niet zo’n goede keuze. In deze wordt uitgelegd waarom.

Een dieet zoomt niet in op gedrag

Om een fysieke verandering te krijgen moet er een mentale verandering komen. Nieuwe gewoontes moeten oude gewoontes vervangen. Dit is het essentiële aspect van het uiteindelijke resultaat. Zonder gedragsverandering geen blijvende fysieke verandering. Diëten zoomen niet in op dit aspect. Gewoontes van een persoon worden niet inzichtelijk gemaakt waardoor iemand niet leert wat goed of fout is. Na verloop van tijd zie je dat iemand weer terug bij af is. Er heeft geen gedragsverandering plaatsgevonden.

Niet persoonlijk

Het belangrijkste nadeel van een dieet is dat het niet persoonlijk is. Het dieet geeft richtlijnen of voorgeschreven dagmenu’s maar houdt geen rekening met bijvoorbeeld lichaamssamenstelling, lichaamstype of eventuele voedselallergieën. Ergens is dat natuurlijk heel apart. Ieder mens is namelijk uniek en verdient een eigen aanpak. Jij eet namelijk heel anders dan je buurman en vice versa. Dit alleen al is een reden om geen dieet te volgen. Natuurlijk we vallen af, want je eet minder. Maar dat is slechts het werk van moeder natuur en niet van het dieet zelf.

Tekort aan voedingsstoffen

Doordat diëten vaak zo weinig calorieën bevatten bestaat er een grote kans dat er tekorten ontstaan aan voedingsstoffen. Elke voedingsstof heeft een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Dat betekent dat er dagelijks een bepaalde hoeveelheid nodig is om optimaal te kunnen functioneren. Bij het structureel volgen van een dieet met weinig calorieën kunnen tekorten ontstaan. Is dat erg? Ja dat is erg. Voedingsstoffen hebben functies in ons lichaam bijvoorbeeld voor een goede ontwikkeling van hersenen, centraal zenuwstelsel en bijvoorbeeld weerstand. Je kunt je dus afvragen of het volgen van een dieet op lange termijn een verstandige keuze is.

Snel gewichtsverlies & verlies aan spiermassa

Door de weinige calorieën raakt iemand in korte tijd veel gewicht kwijt. Alleen is dit echt niet alleen maar vetmassa. Nee, ook vocht- en spiermassa raakt men kwijt. En spiermassa is juist datgene dat je wilt behouden. Als iemand vervolgens nog lager in gewicht wilt moet iemand nog lager gaan in calorieën. Dit betekent vaak zo weinig calorieën dat het in de praktijk niet is vol te houden. Men krijgt weer drang om te eten en vervalt terug in oude gewoontes.

Het probleem met diëten is dat ze niet inzoomen op gedragsverandering. Iemands gewoontes worden niet inzichtelijk gemaakt waardoor iemand niet leert wat goed of fout is. Daarnaast geven diëten richtlijnen of voorgeschreven dagmenu’s maar houden geen rekening met iemands lichaamssamenstelling, lichaamstype of eventuele voedselallergieën. Het is dus niet persoonlijk. Daarbij komt ook nog eens dat het dieet zo weinig calorieën dat iemand in korte tijd veel gewicht verliest. Echter is dit niet alleen maar vetmassa maar ook vocht en spiermassa. En dat laatst is juist wat je niet wilt.

Meer lezen van de expert van Personal Body Plan? Dan kan op hun blog.

Bron: Foto 1

Geef een reactie

3 reacties

  1. Voor mij heeft het wood ‘dieet’ ook een negatief gevoel. Bij een dieet denk ik aan een streng te volgen lijstje met (vooral) dingen die je niet mag eten. Je volgt het een tijdje en wanneer je de motivatie kwijt bent verval je weer in je oude eetpatroon. Het is veel belangrijker om je hele leefstijl te veranderen en bewust te worden van wat bepaalde voeding voor effect heeft op je lichaam 🙂