Dieet? Wij gaan voor de 80-20 regel

Food, Health  /   - 

Het is eind januari, en dat merk ik in de sportschool maar al te goed. Veel mensen gaan ineens heel fanatiek sporten en/ of volgen een streng dieet. Op zich natuurlijk goed als die voornemens, maar bij I Love Health geloven we niet echt in dit soort abrupte omslagen. Wil je gezond leven en een gezond lichaam, dan vergt dat meer aandacht en energie. Een streng dieet? Waarom zouden we?! Geen koolhydraten?  Dat hou je niet vol, en daarbij is dat ook niet gezond. Het zelfde geldt voor een vetarm dieet. Je zult er ongetwijfeld (tijdelijk) van afvallen, maar gezond is het niet. Wij gaan liever voor balans. Niet te streng zijn voor je zelf, maar iedere avond met een pizza op de bank, is ook niet wat we bedoelen. Gewoon een middenweg, die voor iedereen goed vol te houden is.  Wanneer je vaker onze blogs leest, dan komt de  80-20 regel je vast bekent voor. En zo niet? We leggen het hieronder graag nog eens uit. 

De 80-20 regel

De 80-20 regel is eigenlijk heel eenvoudig:  80% van de tijd eet je zo gezond mogelijk. Voor ons betekent dit puur, echt eten, een ingrediëntenlijst die zo kort mogelijk is en producten die zo min mogelijk geur-, kleur- en smaakstoffen en geen toegevoegde (geraffineerde) suikers bevatten. De andere 20% eet je waar je zin in hebt en blij van wordt. En dat noemen we GEZONDIGEN. Naar onze bescheiden mening is het namelijk GEZOND om af en toe te ZONDIGEN!

wijn
OE! Drinkt I Love Health echt wijn? Ja natuurlijk! Af en toe een glaasje in mijn 20% gezondigen is heerlijk!

Balans

Het is geen tijdelijk dieet. Deze ‘regel’ zorgt er juist voor dat je een gezonde balans creëert. Zo voorkom je een schuldgevoel wanneer je is een pizza of patatje besteld, want de balans is perfect als je die andere 80% van de tijd gezond invult! Het zorgt er tegelijkertijd voor dat deze manier van eten ook veel beter is vol te houden in vergelijking met een dieet. Wij hebben ook nooit het gevoel op dieet te zijn. Zo willen we eten en hier voelen we ons goed bij.

Sporten

Deze balans is natuurlijk gericht op voeding. Maar ook voor het sporten geldt; zorg ervoor dat je een sport en routine vindt die vol te houden is. Wij sporten niet alleen omdat het goed is voor je lichaam, maar ook omdat we het heel leuk vinden. Daisy is bijvoorbeeld een échte hardloopster, als ik de keuze heb, duik ik liever een crossfitbox in.  Ga voor een sport die je leuk vindt en bij je past. Surfen (bij voorkeur op Bali!) vinden dan wel weer allebei te gek! 😉 hardlopen daisy i love health boek, 80-20 regel

Liefs Mirte & Daisy

BewarenBewaren

Geef een reactie