10 redenen om te starten met yoga

Sport  /   - 

Al een paar jaar doe ik aan yoga, maar nooit echt op regelmatige basis. Soms heb ik het ineens weer te pakken, en dan laat ik het weer verslonzen. Zo jammer, want elke keer als ik het doe, vind ik het heerlijk! In Bali had ik er tijdens mijn reis wel alle tijd voor en deed ik zo’n 3 lesjes per week. Om mijzelf – en jou – toch nog te overtuigen van alle voordelen van yoga, heb ik Lisanne van Superyoga.nl gevraagd naar 10 redenen om te starten met yoga. Komen ze!

Yoga is hot en wordt steeds hotter. Het woord yoga komt uit het Sanskriet, ook wel oud-Indisch en betekent letterlijk ‘juk’. Een juk verbindt twee delen tot één en zo komen we uit bij de betekenis van yoga: het één worden van lichaam en geest. Tijd om ook maar eens te beginnen, denk je niet? Maar wat heb je nou eigenlijk aan yoga behalve al dat zen-gedoe? Het zal je verbazen, maar yoga heeft een positieve invloed op heel veel dingen in je dagelijkse leven en is al lang niet meer zo zweverig.

1: Creëer een yogabody

Iedereen wil een yogalichaam. Je kunt de celebs tegenwoordig niet meer missen die dag in dag uit met hun yoga pants over straat gaan. Dankzij bizarre houdingen train je spieren die je anders nooit traint. Het komt de meeste rondingen in je lichaam ten goede waardoor je een sexy en aantrekkelijk lichaam kweekt. Je leert door yoga ook om een natuurlijke houding aan te nemen en rechtop te lopen waardoor je nog zelfverzekerder overkomt.

2: Vergroot je zelfvertrouwen

In de huidige wereld willen we steeds meer: meer hebben en meer zijn. Dit gevoel zorgt bij veel personen, en vooral bij vrouwen, voor een negatief zelfbeeld waarbij we onszelf niet knap, sportief, slank, slim of grappig genoeg vinden. Een ingedeukt zelfvertrouwen kan nare gevolgen hebben voor je mentale en lichamelijke gesteldheid. Yoga is jouw way out. Vergroot je zelfvertrouwen en wijs negatieve gevoelens de deur door regelmatig ontspannende yoga te doen.

3: Bring the pressure down

Het leven heeft iedere dag hoge verwachting van ons. Of zijn we het toch zelf die de lat zo hoog leggen? Anyway, er zijn er maar weinig die een rustig stressloos leven leiden. Door geregeld yoga te doen, ontdoe je je lichaam en geest van alle spanning die je iedere dag opbouwt. Resultaat: geen of minder stress en minder lichamelijke klachten zoals schouders die vastzitten of pijn in je rug.

4: Tem je hongeraanvallen

Heb je vaak trek in die onweerstaanbare chocolade of snoep? Je kunt hongeraanvallen bestrijden door een gezond eetpatroon en een stabiele bloedsuikerspiegel. Ook door geregeld je yogamat te gebruiken voor een rustgevende sessie kun je ook je craving naar suiker overwinnen. Dankzij ademhalingstechnieken creëer je een sterke ‘mental willpower’ die je door de zware hongeraanval loodst. Bedankt yoga!

5: Verbeter je concentratie

Heb je last van een slechte concentratie? Na een paar yogalessen zal je merken dat je concentratie al stukken beter is. Je leert focussen waardoor je betere resultaten haalt op je werk, op school en zelfs in je relatie. yoga

6: Leer hoe je moet zitten

Dit klinkt heel stom maar heel veel mensen weten niet hoe ze goed moeten zitten. We leven in een wereld waarbij we bijna alles zittend doen, een houding waarvoor eigenlijk helemaal niet gemaakt zijn. Wist je dat één op de drie personen kampt met ergonomische klachten? Last van je rug, schouders, nek, ga zo maar door. Yoga leert je een natuurlijke houding aan waardoor de kans verkleint op lichamelijke klachten door een verkeerde zithouding.

7: Natural painkiller

Heb je last van heftige buikkrampen tijdens je ongesteldheid? Grijp je yogamat uit de kast en doe de cobra, de kat en de vis! Wat?! Uit onderzoek blijkt dat deze drie yogaposes helpen bij het bestrijden van heftige pijn tijdens je ongesteldheid.

8: Replace old habits

Ben je de sportschool zat of ben je op zoek naar een nieuwe sportuitdaging? Yoga it is! Leer nieuwe mensen kennen in een wereld vol uitdagingen. Voordat je verschillende yogastijlen volledig onder de knie hebt, ben je heel wat jaartjes verder.

9: Verbeter je nachtrust

Een goede nachtrust is het halve werk. Als je slecht slaapt, presteer je slecht en veroorzaak je allerlei gezondheidsproblemen van overgewicht tot depressies. Een goede nachtrust zorgt daarentegen voor meer energie, een positieve kijk op het leven en verkleint de kans op relatieproblemen. Dat lijkt me de moeite waard! Met deze negen yoga oefeningen stimuleer je je nachtrust.

10: Word leniger

Heb je altijd al lenig willen zijn maar ben je eigenlijk zo stijf als een plank? Dan wordt het tijd dat daar verandering in komt. Een lenig lichaam komt goed van pas tijdens het sporten, maar draagt ook bij aan een goede gezondheid. Yoga helpt je om leniger te worden door het trainen van spieren die je anders nooit traint. Kies een aantal van de volgende poses uit en voeg ze toe aan je wekelijkse yogasessie voor extra lenigheid: mountain, downward facing dog, chair, tree, bridge, locust, legs up the wall of de warrior.

Doe jij al aan yoga? Wat was jouw reden om te beginnen? Of wat vind je er nu het fijnst aan? Ik ben benieuwd! Deel je ervaringen hieronder in de comments. xxx Daisy

Geef een reactie

12 reacties

  1. Veel mensen die Bikram maar niks vinden? Dan moet ik toch echt even benadrukken hoe zaaaaaaalig ik het vind. Ja het is zwaar maar dat is nu net de uitdaging. 1 x bikram gaan doen geeft een verkeerd beeld. Ik raad meestal aan: probeer het 5 keer en beslis dan of het echt iets voor jou is.
    Ik ben nogal een denker, mijn gedachten zitten constant bomvol met allerhande to-do-lijstjes, Bikram is ongeveer het enige dat mijn hoofd echt leeg krijgt. Het is een survival in de hot room maar de reward achteraf is zo groot dat het het allemaal waard maakt!
    Kortom I love it! 🙂

    xoxo
    Steffi

  2. Ik doe nu een aantal weken yoga, en vind het heerlijk om te doen! Heb alleen nog altijd moeite met de downward facing dog.. Hoop dat ik die over een tijdje wat langer kan volhouden. 😀

  3. Ik doe nu al zo’n twee maanden bijna dagelijks een half uurtje yoga met de video’s van Yoga with Adrienne en vind het heerlijk. Momenteel ben ik werkloos en kost echt les volgen mij iets te veel, maar ik wil het in de toekomst zeker gaan doen. Soms ben ik echt verbaast wat mijn lichaam allemaal kan!

  4. Ik doe aan poweryoga op het dorp nu al een jaar. Erg veel last gehad van bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap! Toen werd mij geadviseerd om yoga te gaan doen! En wauw wat voel ik me sindsdien goed! Bijna alle punten die hierboven staan kan ik beamen!

    Leuk onderwerp!

    X Alma

  5. IK doe sinds kort aan Vinyasa flow. Een iets uitdagendere vorm van Hatha yoga. Dit doe ik 1x in de week bij een yoga studio. Daarnaast heb ik nu voor mezelf gezegd dat ik een maand lang om de dag yoga doe, om te kijken wat voor effect het op me heeft 🙂 Dat gaat best lekker!
    Bikram yoga ook een tijd gedaan….vond het niks. Veel te zwaar en ik viel steeds net niet flauw. Wat ik nu doe past veel beter bij me!

  6. Sinds kort doe ik 1x per week aan yoga, naast het hardlopen, en ik vind het echt heerlijk. Ik doe aan hatha yoga, bikram yoga wordt niet in de buurt gehouden (en lijkt me ook niets)

    1. Ik vind Bikram persoonlijk ook wel errrrrug heet. Pfff. Ik heb het één keer gedaan en vond het heel zwaar. Misschien nog eens proberen…

  7. Ik ben echt dol op yoga, helpt me echt even te ontspannen! Ik doe het gewoon op me kamer. Ik woon ergens waar we geen goede yoga school hebben. Echt jammer. Ik wil best wel eens bikram yoga proberen, lijkt me echt heerlijk.

  8. Ik vind yoga heerlijk en ga zeker 2 of 3 keer per week, naast mijn “normale” sportroutine. Ik begon voornamelijk omdat ej er beter uit gaat zien, maar nu merk ik ook dat het mentaal erg fijn is. Ik heb ook een tijdje bikram yoga gedaan (yogasessie van 90 minuten bij 40°C), maar dat vond ik toch niet prettig. Door de hitte kon ik mij niet meer goed focussen op de houdingen, waardoor ik het minder leuk vond.