Buikspierkwartier. Euh… 8 minuten!

Sport  /   - 

Herkennen jullie dit ook? Dat je je voorneemt om elke ochtend en/of avond je buikspieren thuis te trainen? Met als doel een heerlijk, strak sixpackje tegen de tijd dat de zomer weer begint. En wat is nou die moeite, even een paar minuutjes die abs trainen?

Ik beken. Ik neem mij dit behoorlijk vaak voor. Maar de daadwerkelijke uitvoer ervan laat nogal te wensen over. En hiervoor heb ik diverse excuses…

1. Auw. De grond ligt zo hard.

Inmiddels is een yoga matje aangeschaft, zodat ik het excuus van ‘het ligt zo hard op de grond’ niet meer kan gebruiken. En toegegeven, dat ligt top.

2. Inspiratieloos

Mijn andere probleem is ‘inspiratie’. Of eigenlijk het gebrek aan inspiratie. Veel verder dan een paar crunches kom ik zelf niet (lees: handen achter je hoofd, en vanuit je buik omhoog en weer omlaag). En na 20 crunches vind ik het ook nog eens saai worden. Ik mis dus de inspiratie voor een paar toffe, en vooral effectieve buikspieroefeningen.

3. Motivatie

En dan dus de motivatie. Want doen we niet allemaal harder ons best in de sportschool waar anderen bij zijn, dan in ons eentje, thuis in je slaapkamer? Groepsdruk is hartstikke effectief voor die strakke abs!

Maar ik heb dé oplossing gevonden: YouTube video’s met buikspieroefeningen!

Mijn favoriet is de ‘8 minute abs workout’. Een video waarin een geanimeerde man met een amazing sixpack (dit voor de motivatie) verschillende oefeningen doet om je buikspieren te trainen. Na 2 x 1 minuut mag je een halve minuut pauze houden (thank god) en daarna gaat het weer verder met nieuwe oefeningen.

Ideaal! Je hebt inspiratie voor leuke, variërende buikspieroefeningen en motivatie omdat iemand je ‘toespreekt’. En na 8 minuutjes ben je klaar. En believe me, je voelt die abs burnen na deze 8 minuten. Pff… Maar als je het vaker doet, merk je echt hoe snel je je spieren sterker maakt. En dat is al helemaal motiverend!

Voor de gevorderde buikspierklant is er ook een 8 minute abs workout Level 2.

Wat zijn jullie favoriete buikspieroefeningen? En kennen jullie ook toffe YouTube video’s met workouts die je gemakkelijk thuis kunt volgen? Ik ben benieuwd!

 

Work those abs! 😉

 

Geef een reactie

15 reacties

  1. Pingback: 2019
  2. Deze sla ik op en ga vanavond meteen beginnen! Ben klaar met m’n buik! Nu 5 kilo eraf en meteen trainen en hopen dat ik zo snel mogelijk een mooiere buik heb! Kan het kwaad dat je dit gaat doen na een maand ervaring met cruchen?

  3. Interessant filmpje. Alleen ik had de vraag of het goed is als je nog niet veel ervaring hebt, gelijk deze oefeningen elke dag te doen? Heeft het dan ook echt nut

  4. Interessant artikel. Je hebt ook rugspieren nodig om grote abs te krijgen en natuurlijk zijn alle andere spieren ook van belang. Eet gezonder, minder vetten, en je merkt de resultaten nog sneller op!

  5. Die buikspieroefeningen zijn prima te doen! Ik heb ze al ruim een jaar als app op mijn telefoon. Je kan hem vinden in de Appstore onder “Abs Workout: Get your six pack” Ze (P4P) bieden binnen de app ook een soortgelijk programma aan voor borst, billen en benen. Ook deze zijn zeker aan te raden!
    Veel plezier met trainen!

  6. Ik sport het liefst bij de gym, kan thuis niet de motivatie opbrengen 😛 Dan heb ik gelijk ook allerlei machines om diverse spieren te trainen, en zit ik niet op een matje thuis mijn nek te breken 😉

  7. Hoi,

    Wat een geweldig filmpje! Dit wil ik elke dag gaan doen, maar vroeg me af of het wel goed voor mijn buikspieren is om het elke dag te doen. Overbelast ik ze dan niet? Is het beter om het om de dag te doen of maakt het niet zoveel uit?

    Groeten, Tessa

  8. Thanks voor dit stukje.
    Buikspieren trainen is zeker belangrijk, maar veel mensen beseffen niet dat het krijgen van een sixpack tijd kost en het veel belangrijker is om je vetpercentage te verlagen.

    Je kunt zoveel buikspieren trainen als je wilt, maar met een te hoog vetpercentage ga je nooit een sixpack zien.

    Eet dus gezond en concentreer je op grote compound oefeningen waarmee je je stofwisseling versnelt.

    1. Hoi Nadine,
      Deze klacht hoor je vaak. Dit komt eigenlijk doordat je buikspieren waarschijnlijk nog niet sterk genoeg zijn, waardoor je onbewust vanuit je nek gaat trekken, om toch om hoog te komen. Zodra je buikspieren sterker worden, zal dit probleem ook verdwijnen. In de tussentijd is het belangrijk om bewust zo min mogelijk van uit je nek om hoog te komen, maar echt vanuit je buik. Trek daarom ook niet met je handen in je nek jezelf omhoog, maar houd je vingertoppen losjes achter je oren en kijk naar het plafond (bij een crunch) als je omhoog komt. Succes!
      Goretjes,
      Daisy

  9. ik heb een app waarbij je elke dag een berichtje krijgt waarin staat: het is tijd voor je training

    en dan zegt de app welke oefeningen ik moet doen
    je kan ook de tijd instellen hoelang je wilt trainen
    echt super fijne app