Mijn zesde – en laatste – maand Personal Body Plan

Food, Health, Sport  /   - 

Ze zitten er op: 6 maanden Personal Body Plan. Half januari dit jaar begon ik. Ik had veel twijfels, maar wilde het toch proberen. Vooral de pijler training sprak me aan. Dit was dan ook de voornaamste reden om te starten met PBP. Ik deed nooit echt consequent aan krachttraining en was heel benieuwd wat dit met mijn lichaam zou doen. Qua voeding had ik toen al het idee dat ik veel wist. Maar wie weet zou ik ook op dat vlak nog wat leren. Dan heb je nog de pijlers gedrag en herstel. Dagelijkse gedragslessen in de app op je telefoon en een coach die ook hamert op je herstel. Die online coach die je krijgt, was voor mij ook een reden om te starten. Een stok achter de deur is toch altijd wel heel fijn en soms die schop onder je kont die je nodig hebt als je even uit je goede flow dreigt te raken.

Oké, 6 maanden verder dus. Wat heb ik geleerd van Personal Body Plan?

Trainen

  • Ik heb heel veel over trainen geleerd! Elke maand kreeg ik een ander trainingsschema met gemiddeld zo’n vier trainingen per week. De variatie in de trainingen maakte het leuk. En van de begeleiding van de trainers in de Hub in Amsterdam (de PBP gym) heb ik super veel geleerd. Hoewel de app je al veel vertelt over de uitvoering van de oefening, zorgden de trainers voor de puntjes op de ‘i’. Als ik last had van een blessure, zorgden zij voor een vervangende oefening.
  • Ik ben een stuk sterker geworden dankzij Personal Body Plan. Die progressie zie je goed in de app. Je vult bij elke training namelijk het gewicht in waarmee je een oefening doet. De app onthoudt dit en zo zie je elke keer of je zwaarder bent gegaan. Super motiverend vind ik dat!
  • Krachttraining is leuk! Tabata’s zijn de hel – maar daarom eigenlijk juist heerlijk!!! Ik houd echt van dat gevoel van helemaal stuk gaan!

    personal body plan, trainen, workout
    Met Jenny (Healthyfans) aan het trainen in de Hub!

Voeding

  • Ik vind het belangrijk om gezond te eten. Dat wist ik al. Vandaar mijn site 😉 Echter dagelijks in een calorietekort zitten is wat anders. Dat vind ik dus helemaal niet gezellig. Eten is mijn hobby. Zelf koken. Uit eten. Erover bloggen. Koffietje hier. Theetje daar. 80% van de tijd ga ik voor gezond, maar soms ook even niet. Dat betekent niet dat ik dus ongezond leef, maar wel dat ik niet dagelijks in dat calorietekort zit. Dan moet je toch best wel een beetje streng leven in mijn beleving. Aan het begin van mijn PBP voelde ik me daar vaak schuldig over, als of ik faalde. Maar ik ben juist heel blij dat ik geleerd heb dat ik het dus niet belangrijk genoeg vind om super skinny en afgetraind te zijn. Als ik ‘gewoon gezond’ eet, zoals ik nu doe en lekker mijn PBP trainingen doe, ben ik hartstikke happy met wie ik ben. Tuurlijk, een sixpack zou leuk zijn (al denkt vriendlief daar anders over – hij: “Je moet toch wat vasthouden?” hmm… “Hoe bedoel je vasthouden? Vind je me dik? Wat kun je vasthouden dan?!?!!?’ Hahaha – nee grapje, maar je kent dit soort gesprekken vast wel…) maar dagelijks op een houtje bijten is niks voor mij!
  • Ik ben er achter dat ik op het gebied van voeding al enorm veel wist. De verdeling eiwitten, koolhydraten en vetten was voor mij echter wel nieuw. Ik wist wel dat eiwitten heel belangrijk zijn voor zowel verzadiging als spierherstel- en opbouw, maar dat je er zo veel van moet eten als je veel traint, wist ik niet. De opbouw van mijn maaltijden is dus wel echt anders geworden: bij elke maaltijd eiwitten, niet altijd koolhydraten en zuinig met vetten. Uiteraard veel groenten en 2 stuks fruit per dag is voldoende.

    DoorMeal
    A DoorMeal a day… 😉

Gedrag

  • Meten vind ik helemaal niks! Traumaatje van vroeger denk ik. Ik ben iemand die tot een jaar of 5 geleden elke dag – ja echt, elke dag – op de weegschaal stond en haar humeur liet afhangen van dat getal op de weegschaal. Die weegschaal ging vier jaar terug dus de deur uit. Bij PBP moet je elke 4 weken een meting doen. Op de weegschaal staan en je lichaam op een aantal punten in cm’s meten. Elke keer probeerde ik smoezen te bedenken om het niet te doen. Bang voor de uitkomst. Bang om mijn humeur te laten verpesten. De kans dat je in kilo’s misschien gelijk bent gebleven is best aannemelijk, omdat je misschien wel vet verliest, maar aankomt in spiermassa. Hoewel ik dit weet, laat ik me er toch door leiden. Stom! Niks voor mij, die metingen.
  • Gelukkig heb ik me door een vriendin ook in vetpercentage laten meten. Die meting liet me inderdaad zien dat ik zo’n 2,5% vet kwijt was (al na 6 weken), terwijl ik in gewicht niets gezakt was. Top dus!
  • Faalangst blijft een dingetje voor me. Want het gevoel van falen is me toch nog vaak bekropen. In mijn eerste blog schreef ik hierover. Omdat ik bang was geen verbluffende voor en na foto neer te kunnen zetten (wat ook nooit mijn plan was, in mijn ondergoed op internet) wilde ik er überhaupt niet aan beginnen. Die foto kan ik inderdaad niet maken, wat in principe helemaal niet erg is. Maar toch voelt het als falen. Terwijl ik op andere vlakken wel heel blij ben met het resultaat. Coach Lars probeert me in elk geval elke keer weer uit deze negatieve vibe te halen als ik daarover ‘klaag’. En dat werkt. Meestal. Zit blijkbaar diep geworteld, dat gevoel.

    personal body plan, changing life, pbp
    Voor mij is het veel belangrijker om blij te zijn met wat je in de spiegel ziet en hoe je je voelt, dan een paar cijfertjes. Daarom maar weer een spiegel-selfie 😉 hahaha!

Herstel

Toen ik net met PBP begon ging ik er echt vol voor. Keurig al mijn trainingen en toen dus nog wel vaak in dat calorietekort. Ook op mijn hersteldagen ging ik nog een beetje hardlopen. En toen voelde ik me af en toe slecht joh. Helemaal leeg en energieloos. Ik wilde ‘s middags dutjes doen. Nou, dat is niks voor mij. Mijn lichaam moest echt wennen aan het trainen en de voeding. Ik wilde het graag goed doen (hi faalangst), maar luisterde gelukkig naar mijn coach die zei dat ik het iets rustiger aan moest doen. Luister naar je lichaam. Je voelt zelf goed of je spierpijn te doen is, of te erg is. Neem dan gewoon een dagje extra rust. Een training minder is niet het eind van PBP. Oké baas! Doen we 😉 En dat werkte. In de rest van mijn PBP traject heb ik dat advies ter harte genomen.

foam roller bij changing life, personal body plan, jog, pbp
In de weer met de foamroller, ook belangrijk voor je herstel!

Vooroordeel over PBP

Ik had het vooroordeel over PBP dat het vooral om die voor- en na foto gaat. Over fysiek resultaat dus. Inmiddels weet ik wel beter. Ik heb halverwege mijn PBP al genoeg geleerd over mezelf, en besloten dat ik niet alleen voor het fysieke resultaat wil gaan, maar mentaal een stuk belangrijker vind. Mijn coach heeft me daar echt enorm bij geholpen. Dus credits naar deze man, Lars. Hij heeft het niet makkelijk gehad met mij. Jankbuitje hier, eigenwijs als wat… maar hij pakte me op de juiste manier aan. Dus Lars, thanks!!! Durf je nog een half jaartje PBP aan met me?

En doooooorrrrr

Want ja, ik heb besloten om door te gaan! Met name om nog consequenter mijn krachttrainingen te doen. Want hoewel het al beter is gegaan dan ooit tevoren, ben ik er toch zo’n 6 weken uit geweest omdat ik mijn ribben had gekneusd. En ook als ik in Bali ben, vind ik het toch moeilijk om al mijn trainingen te halen. Dus dat is echt iets waar ik nog aan wil werken!
En daarbij vind ik het echt super fijn om in de Hub in Amsterdam Noord te trainen. De trainers helpen je enorm, er hangt een mega goede sfeer, lekker koffietje ervoor (en ach, waarom ook niet erna) met alle bekenden, DoorMealtje meepakken als ik weer eens geen zin heb om te koken… dat wil ik helemaal niet missen joh!
Eens kijken of ze mij daar ook nog een half jaartje willen hebben 😉

Mocht je zelf ook willen starten met Personal Body Plan, dat kan! Daarvoor hoef je uiteraard niet in Amsterdam te wonen, want je kan Personal Body Plan overal volgen waar je ook bent, bij welke sportschool je ook traint, dankzij de PBP-app. Morgen, 30 juni, sluit de inschrijving voor de juli groep. Check de site voor meer info.

Geef een reactie

4 reacties