Mijn eetdagboekje van één week

Eetdagboek, Food  /   - 

Speciaal voor Vitae Magazine hield ik 2 weken geleden een eetdagboekje bij. Dit staat inmidels online in het magazine. Heel erg leuk geworden! Als je op onderstaande foto klikt, zie je het hele eetdagboek in het online magazine staan. In deze blog vertel ik je ook mijn hele eetdagboekje met sporten van die week! Lees je mee? Vitae Magazine eetdagboek maart 2015

Ik start mijn ochtend elke dag met een glas warm water met citroensap en een shotje tarwegras. Verder drink ik over de dag verdeeld liters kruiden thee en water.

Dit is een bijzondere week qua eten. Ik start op maandag namelijk met de detox van Innerwave (klik voor kortingscode!). In de eerste 5 dagen mag ik nog ‘gewoon’ eten, met uitzondering van suiker, vlees en zuivel. Normaal gesproken ben ik van de 80/20 regel, waar dus 20% van de tijd ruimte is voor een ‘ongezond’ snackje. Maar deze week moet ik streng zijn!

Eetdagboekje Daisy

Maandag

  • O: Mijn favoriete start van de dag, havermout! In alle vormen en maten. Vandaag warme havermout pap met een halve banaan, een handje bosvruchten, chia zaad en wat kaneel. Vitae Magazine eetdagboek maart 2015 - pink havermout met bosvruchten
  • T: Een appel met kaneel en wat gemengde noten. De noten i.c.m. de appel zorgen voor een stabielere bloedsuikerspiegel.
  • L: Veel mensen vinden het saai, maar ik ben dol op rijstwafels! Ik had te weinig in huis voor een salade, dus neem rijstwafels mee naar mijn werk. Ik beleg er twee met homemade tonijnsalade met kappertjes en rode ui, eronder wat geprakte avocado. De ander rijstwafel is wederom met avocado en met een gekookt ei.
  • T: Ik moest duidelijk boodschappen doen. Ik neem weer 2 rijstwafels met de rest van de tonijn en komkommer. Saai, maar lekker!
  • D: Ik maak voor het eerst zoete aardappel puree met een beetje kokosmelk erdoor. Aanrader! Daarbij zalm uit de oven en gewokte courgette en paprika.
  • Sport: ik doe krachttraining na mijn werk en train mijn bovenlichaam

Dinsdag

  • O: Een groene smoothie om de dag mee te beginnen. Een simpel receptje, maar altijd lekker: appel, banaan en 2 flinke handen boerenkool met water in de blender.
  • T: Dit blijft het makkelijkste tussendoortje om mee te nemen: weer een appel met noten.
  • L: Ik ben zeker niet van de broodpolitie, dus eet het af en toe gewoon. Ik kies dan wel voor goede kwaliteit. Ik neem vandaag 3 kleine speltboterhammetjes met hüttenkäse, gerookte zalm en kommer. Vitae Magazine eetdagboek maart 2015 - speltbrood met huttenkase, zalm en komkommer
  • T: Ik snack ’s middags reepjes van een halve rode paprika en 1/3 komkommer met wat hummus.
  • D: Ik heb verse wortelsoep met gember en kokosmelk gemaakt. Goed gelukt al zeg ik het zelf. Ik neem een kommetje en eet erbij kabeljauw uit de oven en een gerstsalade met sojabonen van AH, maar dan zonder de dressing want daar zit suiker in.
  • Sport: Ik begin de ochtend met krachttraining met personal trainer. Dit keer een full body workout.

Woensdag

  • O: Ik werk thuis vandaag, dus heb ik meer tijd voor het ontbijt. Ik besluit dan ook één van de populairste recepten van mijn site te maken: havermout pannenkoekjes. Erover wat verwarmde bosvruchten en een beetje honing. Vitae Magazine eetdagboek maart 2015 - havermout pannenkoekjes
  • T: Laat ontbijt dus nog geen trek in een tussendoortje.
  • L: Ik maak een grote salade met gerookte zalm, veel groentes en olijfolie.
  • T: Ik begin ontzettend keelpijn te krijgen, dus maak met mijn slowjuicer een shotje gember met een ½ appel erdoor. Gember heef antibacteriële en antivirale eigenschappen en dat kan ik nu wel gebruiken lijkt het. Verder eet ik de rest van de appel op met een paar noten.
  • D: Niet heel spannend, maar ik eet hetzelfde als maandagavond. Ik houd niet van weggooien en deze ingrediënten lagen nog in de koelkast.

Donderdag

  • O: Daar is ‘ie weer: havermoutpap! Dit keer met peer, verse goji bessen, chia zaad, maca en vanille poeder.
  • T: Niets.
  • L: Ik ben zo’n fan van mijn net ontdekte breakfast bowl, dat ik besluit ‘m voor de lunch te maken. Why not!? Erin zit kokosmelk met banaan en bosvruchten en als toppings neem ik granola, chia zaad en kokos rasp. Vitae Magazine eetdagboek maart 2015 - breakfast bowl
  • T: Ik neem 2 plakjes van mijn zelfgemaakte gezonde bananenbrood met blauwe bessen.
  • D: Weer een kommetje wortelsoep en erbij eet ik gewokte spinazie met rode ui en tomaat. Lekker!

Vrijdag

  • O: Wederom havermout, it’s getting boring… Wel probeer ik ‘m elke dag anders te maken. Vandaag maak ik het met peer, verse inca bessen, chia zaad en maca. Vitae Magazine eetdagboek maart 2015 - havermout met peer en inca bessen
  • T: Als tussendoortje probeer ik kiwi en mandarijn te eten, maar het is te zuur en pijnlijk voor mijn keel.
  • L: Ik lunch met 4 rijstwafels waarvan ik er twee met hüttenkäse en twee met hummus beleg plus plakjes komkommer. Ik eet nog zo’n 1/3 komkommer in stukjes op bij de lunch.
  • D: Ik ben inmiddels goed ziek: dikke vette keelontsteking. Daarom houd ik het op een kommetje homemade tomatensoep en ga ik vroeg mijn bed in.

Zaterdag

Noem het een geluk bij een ongeluk, maar vandaag start de 2e fase van mijn Innerwave detox. Dit betekent dat ik de komende dagen alleen sapjes, smoothies en verse soepen mag. Gezien ik toch niets kan kauwen en kan doorslikken i.v.m. keelontsteking, komen die sappen nog een soort van goed uit.

  • O: Een groen sapje uit de slowjuicer van appel, komkommer, bleekselderij, verse spinazie en erwten scheuten (een kiemgroentesoort). Vitae Magazine eetdagboek maart 2015 - ingrediënten green juice
  • L: Ik maak een flinke groene smoothie (meer dan een halve liter) van banaan, appel, avocado, spinazie, gemberpoeder en water. Ook mix ik er vitamine C door, I need it!
  • T: Ik neem de rest van mijn ontbijt juice.
  • D: ’s Avonds neem ik de rest van lunch smoothie en nog een klein beetje tomatensoep.

Zondag

  • O: Weer een detox dag. Ik start met een smoothie van banaan, bosvruchten, mango, chia zaad en chlorella. Ik bewaar wat voor de lunch wat het is erg veel.
  • L: De rest van mijn ontbijt smoothie lepel ik naar binnen. En ik maak een health shotje van kurkuma. Ook dit zou moeten helpen tegen het ziekzijn.
  • T: Ik prak een banaan fijn en eet deze op. Eén van de weinige dingen die minder pijnlijk zijn voor mijn keel.
  • D: Mijn moeder komt op ziekenbezoek en we maken een grote pan groentesoep. Erin gaan wortels, bleekselderij, paprika’s, prei en tomaten. Even laten koken en dan de staafmixer erin. Heerlijk! Kom maar door met die vitamientjes. Vitae Magazine eetdagboek maart 2015 - groentesoep

Ik begrijp dat mijn menu van zaterdag en zondag natuurlijk veels te weinig is voor een normale dag, maar gezien ik ziek ben en de detox doe, is dit alles wat ik binnenkrijg.

En? Wat vind je van mijn eetdagboekje? Ik ben heel benieuwd! Vinden jullie het leuk als ik het vaker bij hou, of liever vaker van andere health lovers? Laat vooral weten in de comments hieronder! x Daisy

Geef een reactie

18 reacties

  1. Ik vroeg me af jij rekening hield met eiwit-koolhydraten-vet-verhouding? Ik eet 95% van de tijd vegetarisch en ik haal onvoldoende eiwitten en té veel vetten uit mijn voeding.

  2. Wat ontzettend leuk! Ik vind die fooddiaries altijd zo onwijsleuk om te lezen. Het heeft zoiets gezelligs + het geeft altijd goede inspiratie! Mag vaker van mij, maar ik vind alle posts altijd echt heel erg leuk!

  3. Lekker hoor, week menu om op te vreten haha. Tipje…..bij keel ontsteking gorgelen met water en zeezout en kippensoep eten (natuurlijke antibioticum)

  4. leuk eetdagboekje maar ik zou denk ik omvallen van de honger op werk! Voor mij iets meer vezels en andere voedingsstoffen! Maar als het voor jou werkt top!

  5. Ik vroeg me af of je lunch smoothie van de zaterdag in de blender of in de juicer gaat. Omdat er appel bijzit verwacht ik de juicer, maar misschien kun je appels ook blenden ?

  6. Wat een inspiratie voor nieuwe gerechten. Zo makkelijk: Speltbrood met hüttenkäse, zalm en komkommer. Dat ik daar dan zelf niet op kom. Appel met kaneel en gemengde noten, goede combi! Ga ik gelijk vanmiddag maken hier op het werk.

  7. Ik hou van dagboekjes! Biedt altijd weer fijne inspiratie dus van mij mogen ze zeker vaker komen :). Je eetpatroon doordeweeks is voor mij best herkenbaar, beetje dezelfde dingen.. Vervelend dat je ziek werd, hopelijk ben je inmiddels weer opgeknapt.