Een portie? Hoeveel is dat ongeveer?

Food, Health  /   - 

Je ziet het bijna op iedere verpakking staan: ‘per portie’. Handig hoor, maar wat bedoelen ze daar nu precies mee?

Het is eigenlijk lastig om te zeggen wat een portie nu precies is. Wat voor jou een juiste portie is, is namelijk afhankelijk van een heleboel dingen. Bijvoorbeeld je geslacht, leeftijd, lengte, of je staand of zittend werk hebt, hoeveel je sport en nog veel meer. Toch ga ik een poging doen om je een soort van richtlijn mee te geven.

Gebruik je handen om jouw portie te bepalen

Je handpalm of je vuist als richtlijn is vaak een hele goede. Handen heb je namelijk altijd bij de hand (ha-ha;)). Zo kun je dus overal heel gemakkelijk de juiste portiegrootte inschatten.

Vlees
Een portie vlees zou ter grootte van je handpalm (dus zonder vingers) moeten zijn.
Voor groenten kun je de grootte van je vuist aanhouden. Dit staat ongeveer gelijk aan 80 gram. Drie vuistjes groente per dag, en je hebt je dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten binnen! Probeer wel lekker te variëren natuurlijk!
Voor groenten kun je per maaltijd de grootte van je vuist aanhouden. Dit staat ongeveer gelijk aan 80 gram. Drie vuistjes groente per dag, en je hebt de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnen! Probeer wel lekker te variëren natuurlijk! En meer veggies kan natuurlijk nooit kwaad!
Goed voor gezond haar en nagels, een witvisje! Een kabeljauw, schelvis of koolvis bevat weinig vet en calorieën. Je kunt dus prima een portie nemen ter grote van je hele hand.
Goed voor haar en nagels, een witvisje! Neem een stukje kabeljauw, schelvis of koolvis, deze bevatten weinig vet en calorieën. Je kunt dus prima een portie nemen ter grote van je hele hand.
Een portie klein fruit of kleingesneden fruit past ongeveer in je handen als je er een kommetje van zou maken. De bekende diepvries doosjes van de AH wegen 250 gram, dus gelijk het hele doosje leeg eten is iets te optimistisch;).
Een portie klein fruit of kleingesneden fruit past ongeveer in je handen als je er een kommetje van zou maken, dat is ongeveer 100 gram. De bekende diepvries doosjes van de AH wegen 250 gram, dus gelijk het hele doosje leeg eten is wat optimistisch;).
Ook hier geldt: maak een kommetje van je handen en je weet hoeveel verse spinazie je op een dag (minimaal) kunt eten of tot een lekkere smoothie kunt verwerken. Deze portiegrootte geldt eigenlijk voor alle bladgroenten.
Dit lijkt misschien weinig…wacht maar tot het gekookt is! Na het koken zijn pasta en rijst ongeveer 1½ keer zo groot.
Dit lijkt misschien weinig…wacht maar tot het gekookt is! Na het koken zijn pasta en rijst ongeveer anderhalf keer zo groot. Een vuistje is dus voldoende.
Noten zijn echt een heerlijk én verantwoord snackie voor tussendoor. Ze zorgen voor een verzadigd gevoel en bevatten ook nog eens goede (onverzadigde) vetten. Maar…niet te veel. Ze bevatten namelijk ook flink wat calorieën. Eén handje per dag is dus voldoende.
Noten zijn echt een heerlijk én verantwoord snackie voor tussendoor. Ze zorgen voor een verzadigd gevoel en bevatten ook nog eens goede (onverzadigde) vetten. Maar…niet te veel. Ze bevatten namelijk ook flink wat calorieën, één handje per dag is dus voldoende.
Nog meer gezonde vetten! Net zoals vlees zou een portie vette vis zoals zalm, makreel of sardientjes zo groot als je handpalm (zonder vingers) moeten zijn. Vette vis bevat enorm veel gezonde omega-3 vetten, maar let wel op, ook hier zitten gewoon calorieën in.
Nog meer gezonde vetten! Net zoals vlees zou een portie vette vis zoals zalm, makreel of sardientjes zo groot als je handpalm (zonder vingers) moeten zijn. Vette vis bevat enorm veel gezonde omega-3 vetten, maar let wel op, ook hier zitten aardig wat calorieën in.

Bron: Daily Mail, Fit.nl,

x Mirte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties