Alles over macronutriënten

Food, Health  /   - 

Wellicht heb je wel eens van de term macronutriënten gehoord, maar misschien ook niet. Hoe dan ook. Opgelet! Want wanneer je bewust eten belangrijk vindt en regelmatig sport is het zeker goed om je hier in te verdiepen. In deze blog schreef ik al over calorieën en de energiebalans. Goed om ook die even te lezen voor je in dit artikel duikt.

Wat zijn macronutriënten

Een nutriënt is een ander woord voor voedingsstof. Macro betekent groot. Tel ze bij elkaar op en je hebt macronutriënten. Oftewel voedingsstoffen die je lichaam in grote mate nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Macronutriënten worden ingedeeld in drie groepen:

  • Koolhydraten
  • Vetten
  • Eiwitten

Er is zelf nog een vierde macronutriënt, namelijk alcohol. Maar deze heeft je lichaam niet nodig om te functioneren. Dus die laten we verder buiten beschouwing in deze blog.

Het is voor ieder mens belangrijk om elke dag voldoende van iedere groep binnen te krijgen. En als je veel sport, is die verdeling misschien nog wel belangrijker. Het is dan belangrijk om te kijken naar je energiebalans. Bij een positieve energiebalans heb je meer energie dan dat je eigenlijk verbruikt en dus kom je in bepaalde mate aan in gewicht. Als je deze positieve balans combineert met een juist voedingspatroon en een krachtschema dan kun je in plaats van gewicht aankomen wél spieren kweken. Een neutrale energiebalans houdt in dat je evenveel energie verbruikt als dat je hebt en in dit geval blijf je op hetzelfde gewicht. Met een negatieve energiebalans val je af, omdat je meer energie verbruikt dan dat je hebt. Op deze manier zorg je er voor dat het trainen ook daadwerkelijk effect heeft op je lichaam. Maar hoeveel hebben we nodig en waarom precies?

Koolhydraten

Dat ik begin met deze groep is niet voor niets. Ons lichaam heeft namelijk koolhydraten het hardst nodig willen we goed kunnen functioneren. Deze groep voorziet ons lichaam van energie. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn koolhydraten erg belangrijk. Daarnaast zorgen ze er voor dat het zenuwstelsel, de nieren, de hersenen en het hart hun werk kunnen doen. De hersenen kunnen zelfs niet zonder glucose, wat ook een soort koolhydraat is.

De Gezondheidsraad adviseert om 40 tot 70 procent van je voeding uit koolhydraten te halen. zoete aardappel

Vetten

Vetten worden nog door veel mensen als slecht ervaren. Maar dat is vaak onterecht. Ondanks dat er ook minder goede vetten bestaan, kan ons lichaam niet zonder deze nutrient. Vet zorgt ervoor dat je lichaam onder andere vitamines kan opnemen. Daarnaast is het ook een belangrijke (voorraad) bron van energie. Er zijn drie soorten vet verzadigd vet, onverzadigd vet en transvet. Probeer om de verzadigde vetten en transvet zoveel mogelijk te vervangen door onverzadigde vetten. Deze verlagen namelijk het risico op hart- en vaatziekten.

De Gezondheidsraad adviseert om 20 tot 35 procent van onze energie per dag uit vetten halen. avocado, i love health boek

Eiwitten

Deze groep heb je voornamelijk nodig voor de opbouw, het onderhoud en het herstel van je lichaamsweefsel, zoals je huid, organen en spieren. Helemaal wanneer je sport en je spieren wil opbouwen, is het belangrijk op voldoende eiwitten binnen te krijgen. Train je regelmatig maar eet je niet voldoende eiwitten, dan mist je lichaam de bouwstof om sterker te worden. Hierdoor blijft het effect van het trainen uit.

De Gezondheidsraad adviseert 20 tot 35 procent van je energie per dag uit eiwit te halen. Eieren, macronutriënten, eiwitten

Net als het aantal calorieën per dag, is ook de hoeveelheid macronutriënten heel persoonlijk. Doe je regelmatig aan krachttraining, dan heb je bijvoorbeeld meer eiwitten nodig als wanneer je 1 keer per week aan cardio doet.

Liefs Mirte

Bron: Gezondheidsraad.nl, Uitliefdevoorjezelf.nl, Femmefitaal.nl.

Geef een reactie