Betekent een sixpack of dun zijn dat je gezond en fit bent?

Food, Health  /   - 

Als het antwoord op deze vraag JA, zou zijn, dan zou ik mij behoorlijk beledigd voelen. Waarom? Omdat ik 3 tot 4 keer in de week fanatiek sport, ik regelmatig op de fiets naar mijn werk ga (10 km heen, 10km terug) en ik gewoonweg een goede conditie heb. Maar een sixpack of een super skinny lichaam, dat heb ik niet. Toch zie ik er fit en gezond uit, en nog belangrijker, zo voel ik me ook. Natuurlijk is het antwoord op de vraag hierboven dan ook NEE. Maar hoe zit het dan wel? Wanneer ben je fit en gezond?

Niets is wat het lijkt

Op social media komt de ene ‘fitgirl’ (en boy) na de andere voorbij. De een wellicht iets strakker en gespierder dan de ander, maar allen vinden ze zichzelf overduidelijk fit en gezond. Fit met… Sportmom….Healthy with…Foodyfreak… (en laten we I Love… niet vergeten!) en ga zo maar door. Allemaal Instagram accounts die ik binnen vijf minuten scrollen tegenkom. Het lijkt af en toe wel alsof dat de maatstaaf is geworden voor een fit en gezond leven. Zie je er goed uit op de foto, plaats je de juiste foodpics en laat je ook nog even zien dat je sport, dan krijg je de stempel fitgirl (of boy). Oftewel, die meid zal ongetwijfeld heel fit zijn, want jeetje, kijk hoe ze er uit ziet en hoe gezond ze eet. Maar geloof me, niets is wat het lijkt. Iemand kan op Instagram nog zo’n fit leven laten zien, en er misschien ook wel zo uitzien, maar dat wil niet zeggen dat diegene daadwerkelijk fit en gezond is. Ik ken meiden die een prachtig lichaam hebben, maar absoluut niet gezond eten en leven. Ze eten vaak fastfood, roken en doen niet aan sport.

Maar het kan ook andersom: ik ken ook mensen die heel gezond eten en leven, maar niet perse slank of gespierd zijn. Oftewel fit en gezond zijn is niet iets dat je direct aan de buitenkant kunt aflezen. Er fit uit zien of gezond leven, wil nog niet zeggen dat je dat ook echt bent. Denk aan dingen als conditie, kracht, uithoudingsvermogen, sportiviteit, flexibiliteit, bloeddruk, lengte, gewicht, reactievermogen etc. Allemaal punten die van invloed zijn op je fit- en gezondheid, maar niet perse aan de buitenkant te zien zijn. Neem een bodybuilder als voorbeeld. Die heeft behoorlijk wat spieren, en een blokjesbuik waar je ‘u’ tegen zegt. Maar wanneer je een bodybuilder vraagt om 5 km te gaan rennen, is dat ongetwijfeld een behoorlijke opgave voor hem/haar. Het ontwikkelen van spiermassa doet namelijk vrij weinig voor je conditie. Daarnaast gaat bij fanatieke krachttraining je flexibiliteit achteruit.

Maar hoe weet je nu of je echt fit bent of niet?

Er bestaat eigenlijk niet echt een algemene norm, maar wil je weten of je redelijk fit bent of niet, dan kun je zogenaamde fittesten doen. Er wordt dan gekeken naar een aantal facetten van het lichaam. Grofweg komt het op het volgende neer:

  • Hoe is je lichamelijke balans? Balans heb je nodig om alle dagelijkse dingen te kunnen doen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld oefeningen die je op een been doet en hoe je lichaam dan stabiel blijft staan. Bijvoorbeeld door de knieën gaan op één been en het andere gestrekt naar achteren zetten. Doe je dit zonder iets vast te houden en hoe vaak?
  • Hoe is je spierkracht? Je spieren heb je de hele dag nodig voor al je bewegingen, vangen onverwachte bewegingen op en vormen mede je lichaam. De buikspieren testen doe je door te gaan liggen en dan het bovenlichaam op te heffen. Als het goed is voel je met name je buikspieren. Beenspieren test je bijvoorbeeld in een roeiapparaat, maar ook touwtjespieren is prima.
  • Hoe flexibel is je lichaam? Flexibiliteit helpt je in je spieropbouw, je beweegt gemakkelijker en het voelt lekkerder. Je test het door je bijvoorbeeld te bewegen met behulp van een hoelahoep. Hoe lang kan je die cirkel in je taille draaiende houden? Of ga zitten en kijk hoever je komt met het aanraken van je voeten zonder je benen te buigen.
  • Hoe goed is je conditie? Het is voor iedereen, jong en oud, belangrijk om over een goede basisconditie te beschikken. Je houdt deze basisconditie op peil door dagelijks voldoende te bewegen of ‘actief’ te zijn; minstens 30 minuten per dag. Kun jij vijf kilometer hardlopen? 10 kilometer fietsen? Of 20 baantjes zwemmen, zonder dat je totaal uitgeput bent?

Uiteraard zijn deze uitkomsten niet voor alle leeftijden hetzelfde. Voor iemand van 25 jaar gelden natuurlijke andere maatstaven dan voor iemand van 65 jaar. Wil je echt weten hoe het met jouw gezondheid/fitheid is gesteld, doe dan eens een fittest bij een sportschool bij jou in de buurt. Daar kunnen ze meestal precies meten en zien hoe fit je bent.

Test je gezondheid!

Daisy deed afgelopen jaar een uitgebreid health check bij Refleqt in Haarlem! Super interessant!

>>Lees hier: Hoe gezond ben ik echt? Ik deed een health checkup>>

health check up refleqt

Fysiek fit worden

Als je niet fit bent – en eigenlijk weten veel mensen wel wanneer ze fit zijn of niet – maar je wilt wel fit worden, dan heeft het geen zin om als een gek te gaan sporten en of allerlei diëten te gaan volgen. Bouw een gebalanceerd programma op wat past in je normale leven, wat goed voelt en wat haalbaar is. Bij ILH hebben we onze eigen 10 geboden voor een gezond leven, en volgen we de 80/20 regel voor een gevarieerd en verantwoord voedingspatroon. Of misschien is ons Less is More programma wel iets voor jou!

Liefs Mirte

Bron: Gezondheidsnet.nl

 

Geef een reactie

1 reactie

  1. Pingback: Fitgirl.nl |