10 geboden voor een gezonde levensstijl

Health  /   - 

Ik presenteer u, de 10 geboden voor een gezonde levensstijl! Of in elk geval mijn 10 geboden. Dit zijn de 10 geboden waarin ik geloof om een gezond en gelukkig leven te leiden. Leuk als je in de comments onder de blog laat weten wat je ervan vindt, of wat jouw geboden zijn voor een gezonde levensstijl. Ik ben benieuwd!

  1. Eet puur & onbewerkt

Geen pakjes en zakjes, maar eet zo veel mogelijk zoals moeder natuurlijk bedoeld heeft. Kies producten met een zo kort mogelijke ingrediëntenlijst. Hoe langer, hoe meer onzin er vaak in zit. Maak zo veel mogelijk zelf, dan weet je tenminste zeker wat er wel of niet in je gerecht zit.

  1. Eet gevarieerd

Groente, fruit, zaden, pitten, noten, peulvruchten, zuivel, vis, vlees, schaal- en schelpdieren… eet het allemaal! Hoe meer variatie, hoe meer diversiteit aan voedingsstoffen je binnen krijgt.

  1. Elimineer geen voedingsmiddelen

Tenzij je een allergie of intolerantie hebt – dan moet je vooral dat product elimineren – kun je het beste voor zoveel mogelijk variatie in voedingsmiddelen en –stoffen zrogen. Vele diëten skippen vrijwel hele groepen voedingsmiddelen of –stoffen. Zo was het jaren geleden ‘in’ om geen koolhydraten te eten. En daarna was vet weer de duivel. Maar lieve mensen: we hebben koolhydraten, vetten en eiwitten nodig om te leven! Zonder kunnen we niet functioneren. Het gaat dan wel weer om de juiste verhoudingen en dat deze macronutriënten (zo noemt men koolhydraten, vet en eiwitten) uit goede voeding komt.

  1. Volg geen crash dieet

Een crash dieet is funest. Voor alles. Voor je metabolisme, je humeur en uiteindelijk ook voor je gewicht. Het is bewezen dat men uiteindelijk vaak meer aankomt van een crash dieet, dan dat men ervan afvalt. Probeer een gezonde levensstijl niet te zien als een dieet. Dat is het namelijk niet. Een dieet is iets tijdelijks, je levensstijl iets voor altijd.

  1. Zondig af en toe

Zondigen is gezond! De woorden lijken niet voor niets op elkaar, denk ik dan maar. Een fijne verhouding in gezond vs. minder gezond vind ik de 80-20 regel. 80% van de tijd kies je voor gezonde voeding. Die andere 20% neem je lekker waar je zin in hebt. Ja, ook als dit uit een pakje of zakje komt of vol zit met witte (ahhh!!) suikers Als je jezelf alles ontzegt is je nieuwe gezonde levensstijl niet vol te houden namelijk. Zorg ervoor dat het in balans is.

daisy champagne
Is het champagne…? Is het een smoothie…? No one will ever know! 😉 En als het wel champagne is, who cares? Af en toe zondigen moet kunnen!
  1. Sport!

Kom van je luie kont af en ga sporten. Kies een sport die je echt leuk vindt, dan is het geen moetje, maar ga je voor je plezier. Of in elk geval ‘bijna voor je plezier’, mocht je een echte sporthater zijn. Ik vind drie keer per week sporten een mooi, haalbaar aantal. Maar staar je daar niet blind op. Bedenk je goed at alles beter is dan niets. Dus pak die fiets i.p.v. die auto, de trap i.p.v. de lift en wandel eens in je lunch pauze i.p.v. op je gat boterhammen met kaas naar binnen te schuiven. Sporten kent zo veel voordelen: meer energie, beter humeur, beter in je vel (letterlijk en figuurlijk) en medische voordelen als het verlagen van risico’s op bepaalde ziekten.

  1. Reduceer stress tot een minimum

Stress is ook funest. Voor alles. Net als dat crash dieet. Van crashen krijg je ook nog eens stress, dus dat is dubbelop slecht. Sommigen gaan van stress juist veel en slecht eten, anderen krijgen geen hap meer door de keel. Bij mij uit stress zich heel lichamelijk: zere nek en schouders, last van mijn darmen, trillend oog of erger nog: alle wimpers verliezen… ja door stress! Uit ervaring weet ik hoe lastig het is om een bepaalde bron van stress te vermijden, maar probeer het toch. En zorg daarnaast dat je ook je rust pakt door voldoende te slapen, te ontspannen en bijvoorbeeld door aan yoga of mindfulness te doen.

  1. Lach & geniet

Wie veel lacht, zal minder stress ervaren. Doe daarom leuke dingen. Spreek met vrienden af, ga naar de film, een avondje uit, naar een festival… whatever, maar maak lol. En geniet van het leven, van (gezond) eten en van de mensen om je heen. Lachen verbrandt ook nog eens calorieën. Wat wil je nog meer 😉

  1. Stel haalbare doelen

Als je besluit het roer om te gooien en gezonder te gaan leven, krijg je nu eerst een dikke high five van mij, maar ook de tip om dan wel haalbare doelen te stellen. Binnen een maand een sixpack is wellicht niet helemaal realistisch. Nooit meer chocolade eten ook niet. En 25 kilo afvallen in 2 maanden al helemaal niet. Als je doelen niet realistisch zijn, is de kans op falen veel groter. Als je wel 25 kilo moet afvallen, stel dan subdoelen en beloon jezelf als je een eerste (sub)doel hebt behaald.

  1. Staar je niet blind op de weegschaal

Een weegschaal kan voor veel frustraties zorgen en dat weet ik uit eigen ervaring. Elke dag op dat ding staan is onzin. Natuurlijk zegt de weegschaal wel íets, het is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Maar als je wilt weten of je progressie boekt (afvallen, strakker worden, etc.) zijn er betere manieren om hier achter te komen. Meet bijvoorbeeld bepaalde lichaamsdelen met een meetlint. Je kunt ook je kleding als graadmeter nemen. Begint die favo jeans strak te zitten? Dan let je even extra op, totdat deze weer goed zit. Ook kun je een vetmeting laten doen bij een diëtist of in de sportschool. Maar het allerbeste: kijk gewoon in de spiegel. Staat het me aan wat ik zie, of niet? Daar gaat het immers om!

Geef een reactie

16 reacties

  1. Ik denk dat ik maar is ga proberen om zo te leven, na al mijn crashdiëten en het plan om een simpele 5 kilo af te vallen, maar juist 5 kilo aangekomen ben. Het enigste nadeel is dat als ik niet aan een speciaal dieet zit, ik veel meer snoep, en het me dan ook echt niet lukt om te stoppen… Over die weegschaal heb je wel gelijk, want na één keer in de week wegen ben ik naar één keer in de maand wegen gegaan, en naar meten. Ik was zo teleurgesteld nadat ik afgelopen maand zo mijn best had gedaan met letten op eten én naar de sportschool gaan, dat ik maar 0,3 kilo afgevallen was. Maar mijn dag klaarde al weer op toen zag dat ik 4 cm van mijn taille kwijt was!

  2. Ik volg een crashdieet met redelijk succes. Word wel begeleid door een coach (voeding en krachttraining) en zie echt resultaat. Meer spiermassa en lager vetpercentage. Verder helemaal eens met alle punten!

  3. Een heel goed artikel en ik ben er zo mee eens dat ik het idee heb dat ik dit had kunnen schrijven haha! Vooral de 80-20 regel, dat roep ik ook altijd en leef ik ook altijd naar toe! Het enige wat ik nog echt moet leren is: staar je niet blind op de weegschaal. Ik kan niet zonder dat ding en sta er elke dag op tot vaak frustraties aan toe! Het is nu nog niet de tijd om het los te laten, maar dat gaat vast binnenkort lukken!

  4. Handige tips! Ik houd me er niet allemaal aan. Ik eet niet alle producten (vegetariër, plant based) en ik sport nauwelijks. There I said it haha. Maar op mijn werk til ik zware dingen, loop ik op een drukke dag zo,n 15 kilometer en sta ik de hele dag. Vrij intensief dus!

  5. Ik stelde mezelf nooit haalbare doelen! Nu wel en ik merk dat het echt een stuk beter gaat! En geen stress van school en werk helpt ook goed mee