Mijn vijfde maand Personal Body Plan

Health, Sport  /   - 

In januari ben ik gestart met Personal Body Plan. Dat betekent dat ik al weer 5 maanden bezig ben. Over time flies gesproken zeg! Vorige maand vertelde ik je in mijn update dat die maand niet geheel vlekkeloos verlopen was. Ik kneusde mijn ribben en heb hierdoor weken niet kunnen sporten, wat voor een flinke deuk in mijn PBP-motivatie zorgde. Inmiddels ben ik terug uit Bali en zijn mijn ribben volledig hersteld. Hoe het de afgelopen maand ging, zal ik beschrijven aan de hand van de vier pijlers van PBP: Gedrag, voeding, training en herstel.

Training

De eerste tien dagen van mei was ik nog in Bali. Omdat mijn ribben al een stuk beter aanvoelden, ben ik weer gaan surfen. Dit had mijn prioriteit, want dat kan ik immers niet in Nederland. Dus ik heb geen PBP trainingen meer gedaan in Bali. Uiteindelijk ben ik er echt 6 weken uit geweest met mijn PBP trainingen. En wat merk je dat zeg! Sinds half mei ben ik weer gestart met trainen. Maar mijn kracht is ontzettend afgenomen. Dit moet ik echt weer opbouwen. Irritant! Het is niet anders. Sindsdien ben ik weer 2 a 3 keer per week aan het trainen in de Hub (de gym van PBP in Amsterdam Noord) en vanaf deze week weer 4 keer per week. Conclusie, er wordt weer gesport (yeah!), ik heb wel wat in moeten leveren op kracht en vanaf nu ga ik weer vast vier keer per week aan de bak!

personal body plan wall hub, pbp
The Wall of Train in de Hub, de gym van PBP in Amsterdam. I’m back… dus we kunnen weer streepjes zetten!

Voeding

Tja, dat is dus een dingetje. Begrijp me niet verkeerd, ik eet prima. Gezond, gebalanceerd, precies waar ik voor sta met I Love Health. 80% gezond (= voedzaam en ‘clean’) en 20% ‘wat ik wil’. Maar omdat ik ‘vetverbranding’ als doel heb gesteld bij PBP, moet ik een calorietekort creëren. Simpelweg omdat je anders niet afvalt. En ik merk dat ik de ‘noodzaak’ van die vetverbranding niet groot genoeg vind. Ik wil er namelijk niet zo veel voor laten. Eten is mijn hobby: uiteten, zelf koken, erover schrijven… dat is leuk, maar wel lastig als je dagelijks een calorietekort moet creëren! Haha! Dat ik er niet zo veel voor wil laten is natuurlijk prima, maar dan moet ik mijn verwachtingspatroon ook bijstellen. Geen sixpack voor Dais dus (al is dat nooit mijn doel geweest).

doormeal
Heerlijk! Elke week haal ik wel een paar DoorMeal maaltijden. Niet zelf koken, en wel gezond eten. En helemaal PBP proof!

Gedrag

In mijn allereerste blog schreef ik dat mijn angst om te falen in PBP een reden was om er niet aan te beginnen. En omdat ik die angst had, besloot ik het juist wel te doen. Face your fears, toch!? 5 maanden verder ben ik erachter gekomen dat ik mijn verwachtingspatroon moet bijstellen omdat ik qua voeding niet zo streng wil zijn. Daarbij ben ik er 6 weken uit geweest met trainen door mijn gekneusde ribben. En nu voelt het toch als falen. Zo idioot! Het is een bewuste keus om mijn voeding niet te streng te doen, maar me juist te focussen op het trainen. En toch voelt het als falen omdat ik niet zo’n mega stoere before & after foto kan laten zien. Dan kijkt ook nog eens de halve wereld mee omdat ik zo nodig het hele verhaal online moet zetten, wat de druk alleen maar groter maakt. Oké, niet de halve wereld, maar jullie kijken mee. Dan wil ik toch graag ‘het goede voorbeeld zijn’. Maar pfffff, dat ben ik dus blijkbaar niet altijd… Tweestrijd in mijn koppie. Kortsluiting… Er is dus zeker nog wat werk aan de winkel om dat gevoel van falen weg te krijgen. Misschien moet ik er nog een keer 6 maanden aan plakken 😉

acai bowl hart beach
Kijk, dit maakt het ‘eten’ volgens PBP lastig. Wel gezond, maar misschien niet helemaal PBP-proof. En dat doe ik dus nét te vaak… ik ben ook zo dol op buiten de deur ontbijten, lunchen, dineren… lastig!

Herstel

Ik heb 6 weken op mijn gat gezeten, dus dat herstel heb ik vrij serieus genomen. 10 punten voor I Love Health!!

Nee, even serieus. Ik denk dat ik wel steeds beter leer luisteren naar mijn lichaam. Vorige week wilde ik 4 dagen achter elkaar trainen. Dat kwam zo uit in mijn agenda. Maar bij de 4e training voelde ik dat mijn lijf nog niet voldoende was hersteld van de trainingen ervoor. Dan maar een extra dagje rust pakken. Ik ben gaan hardlopen en heb mijn actieve hersteldag gewisseld met een trainingsdag. Zo haal ik uiteindelijk ook meer uit die 4e training.

hardlopen
Lekker hardlopen op een actieve hersteldag!

Oké, 5 maanden zitten er op. De laatste maand in!

Mijn doel voor de laatste maand: voeding blijven doen zoals ik het nu doe, mij niet schuldig voelen als ik niet dagelijks in dat calorietekort zit, focus op trainen en spieropbouw, goed naar mijn lichaam luisteren en dat gevoel van falen los laten. Poeh. Daar gaan we!

Mocht je zelf ook willen starten met Personal Body Plan, dat kan! Daarvoor hoef je uiteraard niet in Amsterdam te wonen, want je kan Personal Body Plan overal volgen waar je ook bent, bij welke sportschool je ook traint, dankzij de PBP-app. Morgen, 1 juni, sluit de inschrijving voor de juli groep. Check de site voor meer info.

Liefs

Daisy

 

Geef een reactie

16 reacties

  1. Amen zeg. Gewoon lekker gezond eten en trainen. Ook ik vraag me regelmatig af of ik die abs nou tevoorschijn wil hebben of niet, tis gewoon even een kwestie van doorbijten..maar of het dat allemaal waard is? Ik denk het niet. Blij om te lezen dat je er ook zo tegenaan kijkt! X

    1. Yes, inderdaad, is het het waard? Ik ben er achter gekomen dat het mij niet waard is! Ook een hele verademing hoor 😉 xx

  2. Geweldig blijf ik het vinden om jouw ervaringen te lezen, Het motiveert mij om weer te trainen als ik even geen zin heb. Je hebt het over falen, maar falen is alleen als je opgeeft in mijn ogen. herstellen van een blessure is alleen maar verstandig. Ga zo door!!!

  3. Grappig, als ik je verhaal zo lees denk ik helemaal niet aan falen, maar aan sterk, slim en verandervaardig. Veel succes met maand zes!

  4. Fijn dat je zo eerlijk bent! Het lijkt me inderdaad knap lastig om een calorietekort te creeeren als je nu eenmaal gek bent op eten. Ook al is het gezond wat je eet, moeilijk is het altijd wel om dingen te laten staan. Goed dat je ook naar het gehele proces kijkt 😉 Keep up the good work!

  5. Thanks voor je eerlijkheid! Geeft motivatie 🙂
    Even heel iets anders. Net aangekomen in Canggu en nood aan een kapper! Tips?
    En wellicht nog een gaaf tentje om een bikini te shoppen in plaats van de standaard surf merken?
    Ga zo door!

    1. hahahaha Canggu! Lekker zeg! Kapper? Rob Peetoom als je het in de Nederlandse sferen wilt houden. Die zit in Seminyak. Kwartiertje op de scoot vanuit Canggu. Ja bikinishopjes vind je overal… maar geen specifieke tip voor je! ENJOY

  6. Leuk om je zo te volgen! Enerzijds heel knap dat je (h)erkent er qua voeding niet zo veel voor te willen laten, dat je 6 weken niet getraind hebt en dus qua kracht wat minder bent en heel herkenbaar hoe zoiets voelt als falen… Anderzijds denk ik dat het voor jou fijner zou kunnen zijn qua faalangst om juist te focussen op wat je wél bereikt hebt en dat is een enorme bak aan zelfkennis! Niet dat sixpack, niet dat afgetrainde lijf, maar wel je eigen grenzen leren kennen en leren voelen daar binnen te blijven. Zo waardevol!
    <3