Eetdagboek Rens Kroes || health lover

Eetdagboek, Food, Health  /   - 

Misschien wel de bekendste health lover van ons land: Rens Kroes! Wij hebben elkaar een paar maanden geleden op een pers event ontmoet en raakten aan de praat. Super leuke en inspirerende chick! Ze heeft o.a. haar eigen foodcoaching-praktijk en een leuke site/blog. Nu heeft ze ook nog haar eigen healthy boek geschreven dat volgende week uitkomt. De hoogste tijd dus om Rens te vragen haar eetdagboekje met ons te delen. Lees je mee?!

Rens: “Aan de basis van mijn liefde voor healthy food staan mijn opa en oma. Mijn oma was een kruidenvrouwtje. Ze had een grote kruidentuin en wist alles over kruiden, over de heilzame werking, maar ook welke je goed kunt mixen. Mijn opa was de eerste biologische boer in Friesland. Zij waren op hun manier heel vooruitstrevend met voeding bezig. Als ik bij hen was werkte ik samen met mijn oma in de tuin. Of leerde mijn opa mij hoe gewassen groeien. Mijn ouders waren ook heel bewust met voeding bezig. Ik weet niet beter dan dat we altijd gezond aten. Wij waren dé biologische familie uit Eastermar. Een deel van onze achtertuin was een groentetuin. Ik had ook een klein tuintje waar aardbeien groeiden. Hoewel ik anders was dan de kinderen in mijn klas – ik at op mijn tweede al tahine en we aten thuis brandnetels – heb ik hier nooit moeite mee gehad.

De liefde voor mijn vak heb ik van mijn moeder, zij is voedingsdeskundige. Koken en gezonde maaltijden bedenken was altijd mijn hobby, pas twee jaar geleden realiseerde ik me dat ik er ook mijn werk van kon maken. Ik woonde en studeerde in New York, een geweldige stad. Helemaal op het gebied van voeding. Ik raakte geïnspireerd door de gezonde leefstijl van veel mensen en ging al snel zelf aan de slag om gezonde recepten te maken. Ik nam naar de campus mijn eigen salades en snacks mee. Zat ik daar te studeren in de bibliotheek met mijn eten in een tupperware bakje. Vrienden moesten er eerst om lachen, maar ze vonden het zo lekker dat ze het uiteindelijk ook gingen doen. Terug in Nederland ging ik in een obesitaskliniek werken en kwam ik in aanraking met de psychische kant van eten. Langzaam ontstond het idee voor een eigen bedrijf.
Ruim een jaar run ik nu mijn eigen foodcoaching-praktijk, waarbij ik mensen begeleid bij het maken van gezondere keuzes. En ik heb net een kookboek geschreven, genaamd Powerfood (vanaf 6 juni verkrijgbaar, maar nu al te bestellen!).
Nederland gezonder maken, dat is mijn missie. Ik wil mensen laten ervaren dat je je door gezond eten fitter en beter kunt voelen. Hen daarbij ook echt begeleiden. Veel van mijn klanten hebben lichamelijke klachten, voelen zich futloos of hebben andere klachten. Het leukst aan mijn werk vind ik het als ik zie dat zij zich door mijn voedingsschema’s echt beter voelen.”

Eetdagboek Rens Kroes

Woensdag

  • 8:00 250 ml citroenwater (sap van halve citroen en warm water)
  • 8:45 koude bulgur met kokosmelk en zwarte moerbeien met koffie
  • 11:00 Raw bite (=raw snack/reep)
  • 13:00 3 rijstwafels met avocado en hummus
  • 15:00 vers slowjuiced groentesapje (250 ml) met een ei en een glutenvrij crunchy cracker
  • 18:00 2 rollen quinoa sushi met zalm, komkommer en avocado Quinoa Sushi - Eetdagboek Rens Kroes
  • 20:00 mijn Feel Good drink

Donderdag

  • 6:30 Rijstwafel met 1 avocado
  • 7:15 500 ml citroenwater (sap van 1 citroen) tijdens het sporten
  • 8:30 500 ml berry boost smoothie
  • 11:30 broodje met hummus (ik had hiervoor een tussendoortje moeten eten maar omdat ik een consult had was dat erg lastig en ik zat nog best vol van de smoothie 😉 )
  • 14:00 2 handen vol gemengde noten met inca bessen en moerbeien
  • 16:00 300 ml champignonsoep
  • 18:30 Een heerlijke quinoa salade (gemaakt door boyfriend)
  • 20:30 Feel Good drink (verslaafd!) Feel Good Drink - Eetdagboek Rens Kroes

Vrijdag

  • 6:45 15 minuten oil pulling met kokosolie. Ik doe dit 2 keer in de week in de vroege ochtend. Ik merk dat mijn tanden er sterker en minder gevoelig door zijn geworden. OIl Pulling - Eetdagboek Rens Kroes
  • 7:15 appel waarna ik  30 min sport (als ik zo vroeg sport kan ik niet zo goed zwaar eten verdragen)
  • 9:00 havermout met ananas en rauwe proteïne poeder Havermout en groene smoothie eetdagboek Rens Kroes
  • 11:00 groene smoothie (300 ml)
  • 13:00 2 eieren, avocado, geitenkaas en 3 rijstcrackers
  • 15:00 grote hand gemengde noten
  • 18:00 zalm, groenten en wat speltpasta

Zaterdag

  • 9:00 Glutenvrije pannenkoek met chocolade saus en koffie. Pancakes gemaakt voor mijn klanten dus ik moest het wel proeven 😉 Pannenkoeken en inca oersnack eetdagboek Rens Kroes
  • 11:30 Inca oersnack met groentesapje
  • 14:00 Grote linzen salade met, ei, geitenkaas en veldsla
  • 16:00 rucola en cherry tomaatjes en 1 rijstwafel met hummus
  • 18:00 400 ml groene smoothie met handje vol rauwe cashew noten
  • 19.30 friet van zoete aardappelen met biologische mayonaise (recept uit mijn boek) – Daarna heeeeel veel gedanst! 😉

Sport: high intensive training

Ik sport vaak ’s morgens. Dan sta ik om kwart voor acht al in de sportschool en doe een dertig minuten high intensive training. Daarna heb ik genoeg energie om de dag door te komen. En mijn trainer Johnny Fernand is gelukkig niet de liefste. Voor hem zijn er no excuses. En als ik dan eenmaal de smaak te pakken heb, ben ik niet meer te stoppen. Dat gevoel als je de sportschool uitloopt: Fit, energiek en voldaan… Verslavend vind ik het!

Rens Kroes. Foto: Rebekka Mell
Foto: Rebekka Mell

Drie (op dit moment 4) keer per week doe ik dertig minuten ‘high intensive training’. Een explosieve training waarbij de intensiteit zo hoog mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan 5 keer keihard de trap oplopen, 200 keer in snel tempo touwtje springen, boxen en kikkersprongen. Ideaal voor mensen die net als ik druk zijn, maar toch willen trainen. Nice to know: als je je spieren traint – in tegenstelling tot duursporten – blijft je kacheltje langer branden, oftewel je blijft verbranden.

Meer van Rens weten!? Volg haar via:

(Fotografie Rens in keuken: Anne Timmer)

Zo dat was ‘m! Het eetdagboek van Rens Kroes. Wat vond je ervan? Inspirerend toch?! Begin juni komt haar boek Powerfood dus uit. Ik zal z.s.m. erna een review van het boek op de site plaatsen. Ik ben heel benieuwd in elk geval, maar mijn verwachtingen zijn hoog! xx Powerfood - Rens Kroes

 

Geef een reactie

19 reacties

  1. Pingback: 2019
  2. het valt me echt op dat ze om de 2 uur een kleine hoeveelheid eet. ik wil dat ook kunnen want ik weet dat het beter voor je spijsvertering is maar ik vind het heel moeilijk om kleine hoeveelheden te eten. zeker met een ontbijt.

    1. Ik heb juist gehoord dat dat juist nier hoed is. Dat je minstens 3 uur tussen maaltijden moet hebben.

      Weet niet of dat klopt, iemand meer informatie hierover?

  3. Wat een inspirerend eetdagboek, maar ik had ook niet anders verwacht van Rens! Het boek komt zeker weten in mijn boekenkast te staan.

  4. Het lijkt zo alsof je maar kleine porties eet. Maar veel van die dingen vullen enorm, dus dat is schijn denk ik.

    De feelgooddrink link werkt niet 🙁

    Daniëlle, goede vetten zijn erg belangrijk voor je hersenen en huid. Kokosolie is erg gezond. Bij Oil-pulling word het niet opgenomen. Je spuugt het juist uit, omdat de olie zich vult met afvalstoffen! Daarnaast is kokosolie schimmelwerend en anti-bacterieel.

  5. Joehoe! Worden de vetten uit de olie niet opgenomen door je lichaam op het moment dat je oil pulling doet? Dat zou namelijk erg jammer zijn wanneer je vetten probeert te bannen uit je dieet!