The Happiness Project #5 – Move my ass!

Mind  /   - 

Een jaar lang werken aan zelfacceptatie en geluk door middel van mindfulness. Dat is wat mijn Bali vriendinnetje Nadja gaat doen. Nadja runt haar eigen mindfulness bedrijf: Mindful Bali. Vorig jaar deed ik een mindfulness cursus bij Nadja, wat ook de start was van onze vriendschap. Nadja helpt anderen om bewuster en gelukkiger te leven. Maar kwam tot de conclusie dat haar eigen leven ook wel een happiness update kan gebruiken. Nadja gaat een jaar lang voor I Love Health gastbloggen en haar ‘Happiness Project’ met ons delen. In haar eerste blog vertelt ze wat ze precies gaat doen. Maand 1 pakte ze haar gezondheid aan en deze maand is het de beurt aan haar sportieve leven (dat tot voor kort niet bestond…)!

Nadja: Deze maand is mijn doel om regelmatig te gaan bewegen. Het is tijd om met mijn billen van het strand af te komen en wat te gaan doen!

Ik ben nooit echt sportief geweest. Het was altijd lachen gieren brullen tijdens de gymles als ik weer een bal tegen mijn hoofd kreeg. Maar ik weet ook dat het een van de verhalen is de ik mezelf vertel: “ik ben nou eenmaal niet sportief.”  Lekker makkelijk excuus.

Ik heb in het verleden met vlagen gesport, omdat ik weer een ingeving had dat ik “moest” sporten. Naar de sportschool duurde bij mij nooit veel langer dan 2 maanden, en ik zat meestal op de fiets tv te kijken of was druk met iemand aan het kletsen. En zo zijn er nog wel meer sporadische ingevingen geweest die vooral van korte duur waren. Ik doe gelukkig wel eens per week yoga, maar dat is lang niet genoeg voor een optimaal functioneren! Ik hield sporten nooit lang vol omdat ik vaak dingen deed die ik niet leuk vond, maar vooral omdat mijn “waarom” niet belangrijk genoeg was. Namelijk dat ik vond dat mijn billen er wel wat strakker uit mogen zien.

Mijn doel voor deze maand is dagelijkse beweging van minimaal 30 minuten. Geen vlaag van goede voornemens, maar iets wat ik systematisch ga doen, iets wat onderdeel wordt van mijn leven.

In plaats van nu te gaan sporten omdat ik vind ‘dat het allemaal wat strakker kan’, ga ik nu sporten voor mijn gezondheid en geluk. En dat zijn twee waardes die hoog op mijn prioriteitenlijstje staan. Eén van de meest effectieve manieren om je fysiek, mentaal en emotioneel beter te voelen is door in beweging te komen. Zoals Ben-Shahar schrijft in zijn boek ‘Happier’: “Not exercising is like taking an depressant’. Lichaamsbeweging is één van de beste middelen tegen gevoelens van depressie en somberheid door de endorfine die vrijkomt. Het houdt je jong, het geeft je zelfvertrouwen een boost, het helpt tegen stress, het maakt je creatiever, het verbetert je slaap, het geeft je meer energie, het geeft je immuunsysteem een boost, het is goed voor je seksleven en helpt je om beter te focussen. Het is duidelijk dat sporten een cruciale factor gaat zijn in mijn Happiness Project.

Ik ga voor vormen van beweging die zorgen dat het stresshormoon cortisol omlaag gaat in plaats van omhoog. Mijn beweging gaat daarom bestaan uit yoga, strandwandelingen en zwemmen. Allemaal dingen waar ik blij van word. Het zijn geen dingen die ik ‘moet’, maar sporten die ik juist graag doe.

Wat is jouw waarom?

“I believe every single event in life happens in an opportunity to choose love over fear.”

-Oprah Winfrey

De reden waarom je iets doet maakt eigenlijk al het verschil: Doe je iets uit angst of het gevoel van “niet goed genoeg” of doe je het uit liefde? Met alles wat je doet heb je deze twee keuzes: angst of liefde. Gelukkig zijn met jezelf en met je leven is zo veel mogelijk keuzes maken uit liefde. Onderzoek voor jezelf eens of jij leeft vanuit liefde of vanuit angst;

  • Ga je sporten omdat je weet dat je je er goed door voelt en voor jezelf wilt zorgen of sport je omdat je vindt dat je benen te dik zijn?
  • Eet je omdat je je lichaam wilt voeden met gezonde voeding of eet je omdat je bang bent om aan te komen of om emoties te onderdrukken?
  • Ben je in een relatie omdat je voelt dat dit de juiste persoon voor jou is of omdat je bang bent om alleen te zijn?
  • Doe je je werk omdat je het leuk vindt en het je passie is of vindt je er niks aan maar doe je het omdat je geld moet verdienen en ga je elke maandag met tegenzin naar je werk?
  • Ga je een avondje stappen omdat je lekker wilt dansen en je vrienden weer wilt zien of ga je drinken om erbij te horen of om alles te vergeten?

En ga zo maar even door! Als je je leven leidt vanuit het “niet goed genoeg” gevoel of vanuit angst, kies er dan voor om met één aspect te beginnen. Bijvoorbeeld sporten. Ga bewegen om de simpele reden dat het jou gelukkig en gezond maakt en niet omdat je iets aan jezelf “moet” veranderen.

Hoe doe je dit?

  • Maak een lijstje met fysieke activiteiten waar jij blij van wordt, zoals bijvoorbeeld salsa dansen, wandelen, paardrijden, zwemmen, yoga, hardlopen, boxen, pilates of wat dan ook.
  • Kies elke dag een activiteit uit dit lijstje en doe dit minimaal 20 minuten. Het is veel beter om elke dag iets aan beweging te doen dan twee keer in de week 1,5 uur.
  • Leer te luisteren naar je lichaam! Als je een lange werkdag hebt gehad en je voelt je uitgeput, luister dan naar je lichaam. Misschien heeft het een wandeling nodig in de natuur of wat yin yoga. Maar vaak denken we “ja maar daar word ik niet dunner van”, en slepen we onszelf naar crossfit na een lange en slopende dag. Dit is niet uit een gevoel van eigenliefde maar uit een gevoel van niet goed genoeg zijn. Doe waar je lichaam om vraagt, je lichaam geeft precies aan wat je nodig hebt.
  • Check altijd je motivatie als je gaat sporten. Is het dat stemmetje die zegt dat je niet dun genoeg bent? Herken dat stemmetje en kies ervoor om het te laten gaan in plaats van jezelf daarin te verliezen. Dat stemmetje laat je alleen maar rot voelen in plaats van beter. Als je in de sportschool voor de spiegel staat met gedachtes als “jak, kijk die benen van mij nou” of “die buik moet echt strakker”, daar voel je je niet beter door. Sterker nog, je voelt je daar vaak erg rot onder.
  • Ga bewegen met de redenen in je hoofd dat je je er goed bij door voelt en dat je lichaam het nodig heeft. Laat dat de motivatie zijn om overeind te komen en wat te gaan doen. Omdat je vind dat je dat verdient, omdat je jezelf en je lichaam respecteert.

Je zal merken dat als je één ding in je leven bewust gaat doen vanuit eigen liefde in plaats van het niet goed genoeg gevoel, dat langzaam in andere aspecten uitbreidt. Probeer dit eens een maand en kijk hoe je je erbij voelt. En vergeet niet:

Happy girls are the prettiest.

Liefs,

Nadja

Aan het eind van juni zal Nadja het verloop van haar eigen maand bewegen met je delen! Is het haar gelukt om elke dag te bewegen, en blijft ze het ook doen? Stay tuned!

Nadja’s project ondertussen volgen? Volg haar dan op Instagram en Facebook of bezoek haar website.

Geef een reactie

2 reacties