The Happiness Project #4 – Ongezonde gewoontes #update

Health, Mind  /   - 

Een jaar lang werken aan zelf acceptatie en geluk door middel van Mindfulness. Dat is wat mijn Bali vriendinnetje Nadja gaat doen. Nadja runt haar eigen mindfulness bedrijf: Mindful Bali. Vorig jaar deed ik een mindfulness cursus bij Nadja, wat ook de start was van onze vriendschap. Nadja helpt anderen om bewuster en gelukkiger te leven. Maar kwam tot de conclusie dat haar eigen leven ook wel een happiness update kan gebruiken. Nadja gaat een jaar lang voor I Love Health gastbloggen en haar ‘Happiness Project’ met ons delen. In haar eerste blog vertelt ze wat ze precies gaat doen. Maand 1 ging begin mei in. Ze gaat haar gezondheid aanpakken. Lees heer deel 1 en nu deel 2!

Nadja: Mijn eerste maand van mijn Happiness Project zit erop! Ik wist dat deze maand best zwaar zou zijn en mij niet direct gelukkig zou maken. Het GAPS dieet is geen grapje, en ik keek er niet bepaald naar uit om drie keer per dag bottensoep te consumeren en mijn geliefde pizza en koffie op te geven. En, nou ja eigenlijk al mijn ongezonde pleziertjes. Het was een maand van korte termijn blijheid opgeven, voor lange termijn geluk. Wat zo moeilijk is, want we willen allemaal die instant gratification. De voldoening hier en nu, en op lange termijn… ja dat zien we dan wel weer. Dat is nou precies wat ons vast houdt in de slechte gewoontes en verslavingen. Maar zelfs op korte termijn kreeg ik er al genoeg voor terug, de trotsheid op mezelf dat ik in een maand zoveel gewoontes tegelijk weet te verbreken. En het gevoel van voldoening dat ik nu eindelijk mijn gezondheid een prioriteit maak in mijn leven in plaats van altijd te denken dat het nu niet het moment ervoor is.

nadja mindful bali happiness project bone broth, bottensoep, GAPS dieet
Een betere foto had ik niet… zo als het eruit ziet, zo smaakt het ook… 🙁

Bye bye sigaretten en koffie, hello GAPS

Als voorbereiding ben ik gewoon door blijven roken en koffie blijven drinken maar dan heel mindful. En dat was eigenlijk een heel erg interessant experiment. Het gaf me inzicht in waarom ik rook en koffie drink en vooral in hoe mij dit in geen enkel opzicht hielp. Ik kwam thuis na een lange dag en zag mijn huisgenoot een sigaret opsteken en dacht “aah dat wil ik ook. Gezellig. Ik heb dat wel verdiend na zo’n lange dag, kan ik even lekker bij komen en ontspannen.” Ik zag dus sigaretten als beloning voor mezelf, als iets wat me verbindt aan mensen, wat gezelligheid betekent, en als een middel dat me liet ontspannen. En inderdaad, dat waren de momenten dat ik ineens trek kreeg in een sigaret. Als iemand met wie ik aan het kletsen was, er eentje opsteekt (alsof het gesprek er daardoor serieus nog beter op wordt), als ik in een stressvolle situatie verkeer of als ik een zware dag heb gehad en mezelf wil belonen. Ik was daarna heel mindful op het moment dat ik mijn sigaret rookte. Probeer maar eens volledig bewust, bijna in meditatie een sigaret te roken. Het smaakt een beetje naar bedorven kaas en chemicaliën. Vervolgens kreeg ik na twee trekjes lichte hoofdpijn en een onrustig gevoel in mijn buik. Daarna begon mijn buik te rommelen en werd ik een beetje licht in mijn hoofd waardoor ik niet heel helder meer kan nadenken. Hetzelfde gebeurde met koffie. Ik had absoluut de overtuiging “de dag begint pas na koffie” en om eerlijk te zijn was koffie wel echt het hoogtepuntje van mijn dag. Iets waar ik met enthousiasme voor mijn bed uit kom. Zeker met al die heerlijke koffie hier in Bali. Ik race elke ochtend naar een van mijn favo cafe’s om direct een cappuccino te bestellen. Ook hier kwamen gedachtes op als “ik kan pas optimaal functioneren na mijn koffie, ik heb koffie nodig om mijn dag door te komen en het leven is minder leuk zonder mijn koffie.” En ook weer de gezelligheid.. Gezellig samen koffie drinken. Na de helft van mijn cappuccino begon mijn buik pijn te doen, kreeg ik krampen en een ongelooflijk zenuwachtig gevoel in mijn buik en daarna was ik steeds een beetje trillerig. Elke keer dat ik een koffie dronk of een sigaret opstak begon ik me steeds wat belachelijker te voelen. Ik heb dit twee weken gedaan en begon eigenlijk al steeds minder zin erin te krijgen. Steeds meer ging ik me beseffen dat ik mezelf hiermee helemaal niet beloonde of ontspande… juist het tegenovergestelde! En toen het grote moment eraan kwam dat ik ermee stopte was het eigenlijk geen big deal. Ik had de eerste week last van moeheid en dufheid en daardoor zin in koffie maar dat verdween na een week. En de sigaretten konden me vreemd genoeg gestolen worden.

Bad ass heks

Mijn tweede doel van deze maand, het beginnen met het GAPS dieet was wat zwaarder dan ik aanvankelijk dacht. Ik eet al 11 jaar geen vlees, dus om met botten in de weer te gaan was voor mij niet bepaald ideaal. Ik voelde me net een bad ass heks die in haar ketel aan het roeren is vol met botten en kruiden. Voeg daarbij de potjes met groenten die aan het fermenteren en borrelen zijn in de keuken toe en je zou denken dat het niet helemaal goed met me gaat. De eerste twee weken heb ik echt alleen bottensoep met groenten erin gegeten en gefermenteerde groenten, kombucha en kefir. Daarna ben ik heel langzaam stap voor stap eten gaan toevoegen.

nadja mindful bali happiness project kombucha
Aan de kombucha op Bali!

Tijdens het GAPS dieet leer je heel goed te luisteren naar je lichaam. Want ieders lichaam is weer uniek. Elke keer als ik iets nieuws toevoegde merkte ik op hoe mijn lichaam hierop reageerde en als ik een verschil merkte in mijn stoelgang of in mijn stemming heb ik dat er weer uitgehaald. Mijn dieet bestond voor het GAPS dieet voornamelijk uit granen (quinoa, rijst en brood), vis en vooral tonijn, eieren, groentes, noten en wat fruit. Blijkt dat mijn darmen reageren op granen, tonijn, eieren en noten! En al die tijd dacht ik dat ik zo goed bezig was met deze voedingsmiddelen.

Weten wat ik wel en niet kan eten is uiteraard kennis van grote waarde en zal een enorm verschil maken in mijn gezondheid. Ik zal zeker doorgaan met het GAPS dieet gedurende dit jaar zodat mijn darmen alle tijd krijgen om te herstellen en ik een gezonde darm flora kan opbouwen.

Next month…

Op naar de volgende maand, waar ik met mijn billen van de bank, het strand en mijn scooter af ga komen en eindelijk eens ga sporten!

Nadja’s project ondertussen volgen? Volg haar dan op Instagram en Facebook of bezoek haar website.

Geef een reactie