WATERKRACHT – tips om voldoende water te drinken

Beauty, Health  /   - 

“Melk is goed voor elk.”. Nou, maak daar maar water van! Want wat zouden we zonder moeten? Voldoende water drinken is essentieel voor een gezonde levensstijl. Daarom wordt geadviseerd om minimaal 1,5 tot 2 liter per dag te drinken. Maar waarom eigenlijk?

Ons lichaam bestaat voor zo’n 70% uit water. Dagelijks verliezen we veel van dat lichaamsvocht en dat moet weer aangevuld worden. Zo werkt ons lichaam optimaal en zijn we bestand tegen ziektes. Met water voeren we namelijk onze afvalstoffen af. Ook onze spijsvertering werkt beter als ons waterpeil in orde is. Tot slot is het ook de beste moisturizer voor je huid. Je kunt wel dure crèmes smeren, maar voldoende water drinken is nog belangrijker.

Veel mensen vinden water saai, maar er zijn echt wel meer mogelijkheden dan zo’n ‘saai glas’. In onderstaand rijtje geef ik diverse tips en tricks, zodat je voldoende binnenkrijgt. Water is gezond

Water tips & tricks

  1. Kraan- of mineraalwater? Kraanwater is in Nederland van prima kwaliteit, maar beter nog is het om te kiezen voor gefilterd of mineraal water. Het kopen van flessen is wel weer slechter voor het milieu. Daarom is een Bobble fles voor onderweg of een waterfilterkan voor in je keuken een goede oplossing.
  2. Citroen & water. Je kunt je dag niet beter beginnen dan te starten met een groot glas (lauw)warm water met een halve uitgeperste citroen. Citroenen hebben een reinigende werking en zetten je stofwisseling aan de gang. Ook handig voor als je een kilootje kwijt wil.
  3. Water bij de wijn. Een wijntje op z’n tijd moet natuurlijk kunnen. Om niet te veel te drinken, is het aan te raden om na elk glas wijn een glas water te drinken. Zo drink je minder snel en ‘verdun’ je de wijn zodat het makkelijker afgevoerd wordt. Ook een goede tip: witte wijn mengen met wat Spa Rood! Lekker fris; één van mijn favoriete drankjes van afgelopen zomer!
  4. Water uit voeding. Veel groenten en fruit bestaan voor een groot deel uit water. Door dit soort voeding te eten, kun je tot wel een liter water per dag uit je voeding halen! (Drink wel alsnog minimaal 1,5 l.) Bijvoorbeeld watermeloen. Dit zit – hoe verrassend – vol met water. Om precies te zijn voor 92%. Ook appels zijn erg waterrijk: ze bestaan voor 85% uit water. Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld komkommer en tomaat. Dit water helpt je lichaam goed door te spoelen.
  5. Water goed voor de lijn. Vaak wordt honger of trek verward met dorst. Een groot glas water drinken kan zeker helpen om je trek even de kop in te drukken. Ook boost het drinken van heel koud water je stofwisseling, omdat je lichaam harder moet werken om het koude water op lichaamstemperatuur te krijgen.
  6. Theewater. Vind je water maar saai, dan is thee een goed alternatief. Wel wordt kruidenthee dan aanbevolen, liever geen zwarte thee. Groene thee zorgt naast hydratatie ook nog eens voor een verhoging van je metabolisme en het zit vol antioxidanten.
  7. Aanlengen met water. Vaak wordt er niet aan water gedacht om iets aan te lengen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een scheutje water i.p.v. (olijf)olie om je dressing aan te lengen? Of water i.p.v. melk door je havermout? Dat is ook hartstikke lekker! Ook je smoothie kun je verdunnen met wat water i.p.v. nog meer zuivel of sap.

Ben jij een goede waterdrinker? Of kom je niet aan de aanbevolen hoeveelheid per dag?

Geef een reactie

4 reacties

  1. In de zomer maak ik altijd groene ice tea in een glazen sapfles van de ah. Grote 350 ml thee glazen vind ik ideaal, en zo kom ik snel aan de 2 liter per dag 🙂

  2. Ik maak vaak een grote kan met water, ijsblokkjes, schijfjes komkommer en citroen en blaadjes munt. Heerlijk fris en makkelijk weg te drinken.