Alles over vezels! Wat zijn de voordelen?

Health  /   - 

Wat zijn vezels?

Vezels, je hoort er van alles over, maar wat zijn het nu precies? Het zijn de deeltjes in plantaardig voedsel die je lichaam niet kan verteren of absorberen. In tegenstelling tot vetten, proteïnen en koolhydraten worden ze niet in je lichaam afgebroken.

Het klinkt misschien vreemd, maar juist doordat je lichaam vezels niet kan afbreken spelen ze zo’n belangrijke rol in de spijsvertering. Er zijn twee verschillende soorten:

  1. Oplosbare vezels, die oplossen tot een gel-achtige consistente
  2. Onoplosbare vezels, die niet in water oplossen.

Oplosbare vezels

Oplosbare vezels vind je terug in verschillende soorten groenten en fruit. Komkommers, appels, citrus vruchten, wortelen en uien zijn een goede bron van onoplosbare vezels. Ook vind je ze terug in erwten en bonen. Deze lossen in je lichaam op en vertragen je verteringsproces.

Onoplosbare vezels

Onoplosbare vezels, uit bijvoorbeeld donkergroene bladgroenten, groene bonen en selderij, lossen niet in je lichaam op en helpen je spijsvertering juist te versnellen. Als je last hebt van constipatie of een onregelmatige stoelgang kun je baat hebben bij meer onoplosbare vezels. Ook volkorenproducten, noten, zaden, linzen, bloemkool, erwten en aardappelen zijn een goede bron van onoplosbare vezels. Blauwe bessen en chia-zaad zijn ook onoplosbare-vezel bommetjes!

vezels
Deze Chia pudding met havermout zit vol verteerbare en onverteerbare vezels. klik op de foto voor het recept!

Zoals je ziet bevat veel plantaardig voedsel zowel oplosbare als onoplosbare vezels. Op deze manier krijg je, mits je een gezond dieet volgt, van beide soorten genoeg binnen en blijft je spijsvertering in balans. De hoeveelheid vezels en de verhouding verschilt per product en de manier waarop het product bewerkt is. Bewerkt voedsel, zoals groenten en fruit uit blik, sap zonder pulp en witte (lege) graanproducten hebben een lager gehalte aan vezels. Door het bewerken van het graan wordt de buitenste laag van de graankorrel verwijderd waardoor het vezelgehalte verminderd.

Om de vezels op een goede manier door je lichaam te laten verplaatsen is het belangrijk dat je voldoende water drinkt. Vezels doen hun werk het beste als ze geabsorbeerd worden in water!

Waarom zijn vezels belangrijk?

Een vezelrijk dieet heeft een heleboel (gezondheids)voordelen. Dit zijn een aantal voorbeelden:

Bloedsuiker en diabetes

Oplosbare vezels helpen je lichaam de afbraak van koolhydraten en het opnemen van suikers vertragen. Dit houdt je bloedsuikerspiegel in balans. Mensen met diabetes word dan ook aangeraden voldoende voedsel rijk aan oplosbare vezels te eten. Ook kun je hierdoor het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 verkleinen. Doordat vezels je bloedsuikerspiegel in balans houden, heb je minder kans op nier en galstenen. Ook hebben oplosbare vezels een positief effect op het verlagen van je cholesterol.

Gezond gewicht

Vezels helpen je om op een gezond gewicht te blijven. Mensen met overgewicht vallen vaak sneller af als ze dit meer eten. Omdat vezelrijk eten je spijsvertering helpt vertragen geeft het een langer verzadigd gevoel. Hierdoor eet je een stuk minder. Ook duurt het vaak langer om vezelrijk voedsel te eten en bevat het minder calorieën dan dezelfde hoeveelheid voedsel met een lagere hoeveelheid vezels.

vezels
Deze wortelsoep zit ook boordevol vezels. Klik op de foto voor het recept!

Hart- en bloedvaten

Omdat vezels je op een gezond gewicht houden verlagen ze de kans op diabetes en hartkwalen. Volgens onderzoek hebben mensen die een vezelrijk dieet volgen 40 procent minder kans op hartfalen. Daarnaast is aangetoond dat voor elke 7 gram vezels die je op een dagelijkse basis consumeert, de kans op een beroerte met 7 procent afneemt.

Gezonde huid

Vezels zijn ook belangrijk voor een mooie huid. Ze helpen gisten en schimmels uit je lichaam te krijgen. Hierdoor wordt voorkomen dat deze door je huid naar buiten komen waar ze acne of uitslag veroorzaken.

Gezonde stoelgang

Vezels, voornamelijk onoplosbare, zijn belangrijk voor je spijsvertering. Ze bevorderen de stoelgang en verminderen de kans op constipatie. Het risico op diverticulitis, een ontsteking van uitstulpingen in de darmwand kan door een vezelrijk dieet met 40 procent afnemen. Ook heb je als je veel vezels eet minder kans op aambeien en vermindert het de klachten van het prikkelbare darm syndroom (PDS).

vezels
Bonen zijn ook een goede bron van vezels. Wat dacht je van deze bogenburgers? Klik op de foto voor het recept!

Eten jullie genoeg vezels? En merken jullie verschil als jullie dit een tijdje niet doen? (Ik wel!)

xxx

Mare

Bronnen: Mayoclinic; Mercola; Mlds; Prebiotin.

Afbeeldingen: Bron 1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 reacties

  1. Waar vindt ik jou boek terug ?
    2 maanden geleden pds vastgesteld. Heb enorme angst om dingen te eten. Het minste dat ik wat eet, moet ik na 15 min naar toilet hollen. En constant opgeblazen buik hebben, dat mensen soms aan me vragen of ik zwanger ben 😢

  2. Ik heb een lichte vorm van PDS en merk zeker verschil wanneer ik wel of niet voldoende vezels binnenkrijg. Probeer daarom ook zo gevarieerd mogelijk te eten, zodat ik zeker genoeg vezelrijke producten eet 🙂