8 x foods voor een happy herfst met goed humeur!

Food, Health  /   - 

Ik mag het niet overdrijven, want dan praat ik het mijzelf alleen maar aan. Maar… eerlijk is eerlijk. In de herfst en winter ben ik op sommige momenten toch iets minder energiek en happy als in het voorjaar en de zomer. Geen dramatische, depressieve taferelen hoor. Maar ik moet mijzelf ’s ochtends wel mijn bed uit slepen, terwijl ik ’s zomers soms om 6 u opsta om hard te lopen. Mij niet gezien nu! Ook ben ik ietwat sneller geïrriteerd… want ja, lekker is dat: Op de fiets, door weer en wind, regen, kou, ellende, de hele meuk, naar je werk, koud, sjaals, nat geregend, donker. Blegh. Vind je het GEK dat ik daar een ietsepietsie chaggo van word? Oke…. Ik overdrijf. Maar een vitamine D supplement, de wintertijd (dus eerder licht ’s ochtends) en heel af en toe (op de donkerste dagen) een zonnebankje doen mij wel goed. Met voeding kun je ook veel doen voor een happy gevoel. Met deze 8 foods ondersteun jij je humeur en je stress-level ook op de donkerste, natste herfstdagen.

8 x goed humeur foods

  1. Aardbeien; de natuurlijke suikers geven je een energieboost en de vitamine C zorgt ervoor dat je stressniveau laag blijft. Herfst en winter zijn niet echt de seizoenen voor aardbeitjes, maar je kunt ze wel als diepvriesfruit kopen. Meng ze door je ontbijt en je waant je direct in zomerse sferen. Fake it till you make it! Aardbeien voor een jonge huid en goed humeur
  2. Cashewnoten; deze noten zitten vol aminozuren, die weer voor de aanmaak van serotonine zorgen waar je je lekker en happy van voelt. Een klein handje (ongebrand en ongezouten) per dag is voldoende.
  3. Chocolade puur; ja, daar is ‘ie weer, onze grote vriend: chocolade. Halleluja! Hartstikke gezond voor je humeur. Kies uiteraard wel voor een versie van minimaal 75% cacao en liever nog voor een rauwe cacao bar (bijv. Lovechock). Pure chocolade zorgt namelijk voor een vermindering van cortisol in je bloed, wat bekend staat als een stresshormoon. Pure chocolade voor een goed humeur
  4. Honing; de natuurlijke suikers in honig geven een energieboost. Honing is dan ook een gezonde, natuurlijke vervanger van geraffineerde suiker. Lekker door je thee en havermout.
  5. Kokosnoot; kokos is echt een superfood. Kokosnoot bevat suikers met structuren die moeilijk af te breken zijn, wat positief is voor de hersenen omdat ze zo wakker blijven. Kokosnoot werkt zo stressverminderend en verlaagt de bloeddruk. Drink kokoswater of mix wat kokos rasp door je smoothie of ontbijt. Kokosnoot voor kokosolie
  6. Pompoenpitten; deze pitten bevatten veel magnesium, wat een positief effect op je stress niveau heeft en zo dus ontspannend werkt. Eet ze zo uit het handje, of als topping over je ontbijt en salade.
  7. Popcorn; I love popcorn! Zo fijn dat dit een (redelijk) verantwoorde snack is. Popcorn is namelijk rijk aan aminozuren die goede hormonen als serotonine door je bloed later razen. Van dit stofje word je happy. Kies uiteraard liever voor de zoute dan de zoete variant in de bios. Of beter nog: pof zelf je popcorn en wees matig met zout of gebruik bijv. honing als zoetstof voor een zoete popcorn.
  8. Sinaasappel; bevat een hoog gehalte vitamine C en B6 die stress en zenuwen als sneeuw voor de zon laten verdwijnen. Of nou ja, daarbij ondersteunen. Laten we niet overdrijven.

En last but not least: eet iets waar JIJ blij van wordt. Niks beters voor je humeur dan dat. Ook als dat een patatje oorlog of een pizza is. Natuurlijk, alles met mate… dat weten we nou wel… maar jezelf alles ontzeggen is zeker niet goed voor je humeur! Dus geniet 🙂

Bron: ik ben voor deze post geïnspireerd door dit artikel op NSMBL.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties