6 x healthy skin foods

Beauty, Food, Health  /   - 

Hoewel het nooit goed is voor je huid om veel make up te dragen, vind ik het richting de zomer nog minder prettig. Ik wil mijn huid dan lekker laten ‘ademen’. Gelukkig krijg je door het zonnetje (wel altijd een SPF gebruiken!) vaak een gezond kleurtje, waardoor het ook minder ‘nodig’ is. Behalve wat je óp je huid smeert, is je voeding ook enorm van belang voor een mooie huid. Het ‘je ziet wat je eet’-principe zeg maar. Eet je slecht, dan zal je dat aan je huid zien. Eet je goed, dan zal je dat gelukkig ook aan je huid zien.

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die bijdragen aan zo’n mooi huidje.

6 healthy skin foods

Avocado’s

Avocado’s zitten bomvol goede vetten die je huid van binnenuit voeden. Ook vind je veel belangrijke vitamines en vezels in avocado. Tip: je kunt er ook een huidmasker van maken en dat op je huid smeren. Zo gebruik je deze vrucht op 2 manieren. avocado garnalen cocktail

Citroen

Citroen bevat veel antioxidanten, welke je nodig hebt om vrije radicalen die killing zijn voor je huid (zoals milieuvervuiling, roken, etc.) te lijf te gaan. De enzymen in citroen boosten ook de collageenproductie in je huid. Collageen is hetgeen je huid elastisch houdt.

Spirulina

Dit is een superfood en om precies te zijn een blauwalg. Spirulina heeft een ontgiftend effect, dus je reinigt je zelf van binnenuit, met een zuivere huid als gevolg. Ik adviseer wel om de tabletjes te nemen i.p.v. het poeder. Echt lekker is het niet namelijk.

Visolie

Visolie bevat de belangrijke goede omega-3 vetten. Ook heeft visolie een ontstekingsremmende werking, waardoor het goed is om dit te nemen als je bijvoorbeeld acne hebt. Je vindt visolie o.a. in vette vis, maar je kunt ook een goed supplement slikken.

Lijnzaad

Ook lijnzaad bevat de belangrijke omega-3 vetten. Daarnaast bevat het veel vezels (goed voor de stoelgang). Kies wel voor gebroken lijnzaad, zodat je lichaam het makkelijker kan opnemen. Lijnzaad

Water

Inmiddels gesneden koek zou je denken, maar er zijn nog zoveel mensen die te weinig water drinken, waardoor ze uitgedroogd zijn. En zo een uitgedroogde huid hebben. Water helpt ook de afvalstoffen makkelijker je lichaam te verlaten. Zorg voor voldoende hydratatie (minimaal 2 liter per dag) en je zult het terug zien aan je huid.

Corina de Groot, orthomoleculair arts en één van de twee oprichters van Detox & Reload holidays, heeft mij een aantal maanden terug een consult gegeven voor mijn huid. Ik had toen wat last van onzuiverheden, met name rond mijn kaaklijn. Zij gaf mij o.a. de visolie en lijnzaad tip (ze had uiteraard nog meer tips, maar dit is zo persoonlijk qua huidtype en eetpatroon dat jullie daar verder weinig aan hebben). Corina vertelde mij ook dat het goed kan zijn om geen of in elk geval zo min mogelijk zuivel te eten. En ik merkte echt verschil! Met fases eet ik namelijk kwark (voor de eiwitten als ik veel sport) en zodra ik het weer meer eet, zie ik dat vaak wel aan mijn huid. Dus misschien kun jij daar ook eens mee experimenteren. Wie weet heb jij iets aan deze tip(s)!

X Daisy

(Bron foto citroen met water: spiritsciene.net)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 reacties

  1. Ik durf nooit teveel water te drinken,krijg snel een opgeblazen en vol gevoel. Als ik mijn darmen masseer,dan hoor je gewoon het water,iemand een tip?

  2. Dankje voor de tips, goed om er weer aan herinnerd te worden 🙂 Ik doe mijn best maar ik vind het lastig om aan 2 liter water te komen elke dag!

  3. Leuk om te lezen wat voor invloed deze voedingsmiddelen op je huid hebben. Ik gebruik het allemaal! & ik heb op zich ook een vrij goede huid. Af en toe last van onzuiverheden, maar volgens mij is dat ook vooral hormoniaal.