Interview #2 Wat kun je doen aan onzekerheid?

Health, Mind  /   - 

Onzekerheid: een onderwerp dat vandaag de dag misschien wel meer speelt dan ooit, vooral onder jonge vrouwen. Met de komst van social media, vergelijken we ons (denk ik) meer dan ooit. Maar onzekerheid is natuurlijk niets nieuws, zo zei mijn moeder laatst toen we het over dit onderwerp hadden. Ook zij was vroeger onzeker. En toen was er nog helemaal geen internet, laat staan social media. Dit zette mij aan het denken. Wat is onzekerheid nu precies en waarom heb ik het idee dat het juist nu een hot item is. Ik heb geen idee, maar ik wil er graag meer over weten. Ik besloot daarom om mind coach Noeska Pak (32) over dit onderwerp te interviewen. Haar missie is om mensen in verbinding te brengen met zichzelf. Uit eigen ervaring weet ze hoe belangrijk dat is. Want ook zij struggelde enorm met onzekerheden en het gevoel nooit goed genoeg te zijn. Op haar website is haar interessante en boeiende (levens)verhaal te lezen.

Omdat het een onderwerp is waar je een boek(en) over kunt schrijven en Noeska ook een heleboel over weet te vertellen, heb ik besloten om het interview op te delen in twee stukken. In het eerste deel legde Noeska uit  wat onzekerheid precies is en hoe het werkt in ons brein. Vandaag legt ze uit hoe we kunnen omgaan met die onzekerheid. Lees je mee? 

Interview met mind coach Noeska deel #2

Wat kan je tegen een onzeker gevoel doen?
,,Je kunt je bewustzijn ontwikkelen. Het helemaal niet meer ervaren van enige weerstand op donkere emoties wordt gezien als verlicht zijn. Ik heb dit zelf (nog) niet mogen ervaren;). Ik weet ook niet of het bestaat en ik zie het zelf daarom niet als ‘doel’. Het allerbelangrijkste is dat je je niet meer identificeert met wat je voelt. Ik gaf in de vorige blog al aan dat je niet je lichaam bent en ook niet je gedachten. Maar je bent ook niet je emoties. Begin dus eens met zeggen: Ik voel me onzeker, in plaats van: Ik ben onzeker. Jij als observator kan de aandacht verleggen van je gedachten naar je lichaam, van je lichaam naar je emoties en van je emoties naar je adem. Onder andere op die manier kan je loskomen van de identificatie met je lichaam, je gedachten en je emoties. Yoga en meditatie bijvoorbeeld zijn bedoeld om ruimte te laten ontstaan tussen jouw gedachten, emoties, lichaam en jij.”

Wat is jouw beste tip?
,,Ik raad aan om je gedachten te gaan onderzoeken. Het gevoel van onzekerheid is een respons op een gedachte, die je bent gaan geloven. Welke gedachten is het? Als je hier bewust van kan worden, dan ben je al een heel eind. Je gedachten onderzoeken kan je doen met The Work, een methode ontwikkeld door Byron Katie, die je helpt vrij te komen van de gedachten die je gelooft en stress geeft. Binnen mijn coaching werk ik met deze methodiek.

Een voorbeeldje: Stel, je hebt een gala-avond van je werk. Je merkt dat je enorm onzeker bent in een nieuwe ruimte met nieuwe mensen en je voelt je niet op je gemakt in de jurk die je die avond aan hebt. Wat zijn je gedachten? Misschien wel: ik pas hier niet? Ik ben niet zo mooi als alle anderen? Mijn jurk is niks vergeleken met de rest? Ik weet niet hoe ik me moet gedragen? Ik mag niet afgaan bij die belangrijke mensen?

Bewust worden van die gedachten vraagt al redelijk wat aandacht, omdat we het vaak al lastig genoeg vinden om bewust te worden van wat we voelen. Een gedachten komt nog daarvoor. 

Maar als je bewust bent van je denken, vraag jezelf dan bij elke gedachten eens af: 

  1. Is het waar wat ik denk? Bijv: “Ik pas hier niet”, is het waar?
  2. Kan ik absoluut weten dat het waar is, “dat ik hier niet pas”? 
  3. En wat gebeurt er, hoe reageer ik wanneer ik deze gedachten geloof? 
  4. Wie ben ik zonder de gedachten “ik pas hier niet”? Hoe reageer ik dan? 

Dit zijn de 4 vragen van ‘The Work’. 

Emoties als onzekerheid hoeven dus geen worsteling te zijn, tenminste daar zijn ze niet voor bedoeld! En de identificatie met emoties is voor velen een lastige, want ze lijken zo verdomd echt. Je voelt daadwerkelijk iets, je lichaam reageert er zelfs op. Maar jij bent niet je emoties. Jij bent de observator van je emoties, je bewustzijn. Je emoties helpen je wel waakzaam te blijven voor de trekkracht van het ego – de mind. Wanneer je onzekerheid voelt weet je dat je een gedachten aan het geloven bent die je mag onderzoeken op waarheid. Op deze manier kan je je emoties dus ook dankbaar zijn. Ze geven je letterlijk een signaal dat je waarheden aan het creëren bent die je (emotionele) stress geven, maar wat geen waarheid hoeft te zijn. 

Wil je een keer aan de slag met The Work om voorgoed af te rekenen met bepaalde onzekerheden? Neem hier contact op met Noeska en vraag een kennismaking aan.  Wil je meer weten van Noeska, volg haar dan op haar instagram account! Elke dag een super inspirerende post, die je echt aan het denken zet! Of bezoek haar website.

Liefs Noeska & Mirte

 

Geef een reactie