Mijn derde maand Personal Body Plan @ Bali

Sport  /   - 

Tijdens mijn eerste twee manden van Personal Body Plan was ik gewoon thuis, in Nederland. Ik had de beschikking over mijn eigen keuken, supermarkt en mijn gym. Ik was wel twee weekjes in het buitenland, maar verder was er weinig geks in deze periode. Alle handvatten om mijn Personal Body Plan goed te laten verlopen. Begin maart vertrok ik naar Bali, waar ik bijna 10 weken woon en werk (aan mijn blog en de I Love Health Retreat). En zoals je in mijn eerste blog over PBP kunt lezen, was het mijn grote uitdaging om PBP in Bali vol te houden.

Personal Body Plan in Bali

Om eerlijk te zijn wilde ik vorig jaar ook al Personal Body Plan doen, maar het feit dat ik zo vaak in het buitenland ben, hield me tegen. Ik had allemaal bezwaren en excuses. Maar coach Lars wist me te overtuigen dat ik het ook gewoon in het buitenland kan doen. Als je maar wilt. En zo geschiedde. Ik ben nu 3 weken in Bali en het gaat eigenlijk best oké. Mijn eerste challenge was een goede gym te vinden. Ik ben een paar local gyms in Canggu in gelopen (waar ik woon), maar daar werd ik niet heel gelukkig van. Alsof je een gym uit de jaren 80 inliep. Oud, verroest, geen airco… nee nee, dat wordt ‘m niet. Deze flashpacker ging op zoek naar wat meer fancy en dat vond ze… Ik train nu bij SOHAM, een mooie, nieuwe gym in Seminyak. Het is geen Changing Life Hub, maar hé, het is niet overal feest.

daisy trainen personal body plan soham bali
Tijdens een training bij SOHAM.

Geen keuken in Bali

Ik heb geen keuken. Dus ik eet drie keer per dag buiten de deur. Ik weet inmiddels hoe mijn maaltijden opgebouwd moeten zijn (veel eiwitten en groenten, zuinig met vetten en koolhydraten). Dus met dat in gedachten bestel ik mijn eten – meestal. Het vervelende is dat je nooit weet wat er echt in een gerecht zit qua ingrediënten. Waarin is het gebakken? Is er suiker toegevoegd? Daar heb je nu eenmaal minder controle over dan wanneer je thuis bent en zelf kookt. Ik start mijn dag in elk geval standaard bij Crate Cafe, mijn favoriete ontbijt spot. Ze hebben hier heerlijke ei-gerechten. Ik varieer altijd tussen vier verschillende ontbijtjes, allemaal met ei, zodat ik ’s ochtends gelijk al een portie eiwitten binnen krijg. Over de dag genomen denk ik niet dat ik voldoende eiwitten binnen krijg, maar ik probeer er wel rekening mee te houden.

omelet crate, bali
Favoriet 1: omelet met feta en cherrytomaatjes en stukje zuurdesembrood.
peas please, crate, bali
Favoriet 2: gepocheerd ei met erwtjes, spinazie, avo en feta op een zuurdesem boterham.

Elk nadeel heb z’n voordeel

Aan de ene kant is het niet hebben van een keuken een nadeel, maar aan de andere kant juist weer een voordeel. Bij gebrek aan keuken en koelkast, beperk ik mijn maaltijden echt tot max drie per dag en eet ik geen tussendoortjes. Ik besef me nu pas hoe vaak je in Nederland gewoon wat te eten pakt, omdat het voor handen is. Ik werk thuis, heb mijn keukenkastje op 2 meter afstand… dus een kommetje kwark met een appel is snel gepakt. Op zich niets mis mee, maar wel als je hierdoor over je dagelijkse caloriebehoefte heen gaat.

indonesisch eten, bali
Lunchen met local food bij de warung. Kip- en vissateetjes en groenten. Heerlijk.

Heet hier. Bloedheet.

Het is heet hier. Maar echt heet. Vorige week was er een hittegolf, en tikte het kwik de 40 graden aan. Ik kan je vertellen, met zulke bloedhitte heb je echt minder eetlust. Trouwens ook bij 32 graden, wat het de rest van de tijd is.

daisy, kokoosnoot, bali
Een kokosnootje om af te koelen. Dat gaat er altijd wel in.

Vakantiemodus

De eerste 2 weken was ik nog met een vriendinnetje uit Nederland, die op vakantie was in Bali. Hierdoor zat ik ook behoorlijk in die vakantiemodus. Zo gingen we vaker ‘echt’ uiteten in plaats van ergens een visje met groenten of salade te eten. Uiteten met alles erop en eraan: voor-, hoofd- en nagerechtje. Wijntje… Ook gingen we vaker naar feestjes, met de bijbehorende drankjes. Niet helemaal PBP zoals je begrijpt… ik maakte heus wel keuzes en hield er overdag ook rekening mee. Maar toch, meer verleidingen, meer calorietjes. Inmiddels ben ik weer ‘alleen’ en heb ik sinds een paar dagen het normale Bali leventje weer opgepakt, uit de vakantiemodus. Althans, dat probeer ik. Maar dat is wel verrekte moeilijk op zo’n vakantiebestemming. Dat wordt mijn challenge voor mijn tweede maand PBP op Bali dus.

jenny, daisy, bali, gili
Met Jenny een wijntje tijdens sunset op Gili T… dat dus: vakantiemodus.

Trainen & surfen

Qua sporten ben ik op Bali fanatieker dan ooit. Ik wil echt elke dag surfen. Ik ben er anderhalf jaar geleden op Bali mee begonnen en vind het zo leuk joh. Maar het is ontzettend moeilijk. Dus om écht een beetje goed te worden, moet je gewoon uren maken. Daarom ga ik vrijwel elke dag surfen en soms zelf twee keer per dag. Heerlijk. Maar ook wel echt vermoeiend hoor.

tom barten, jelmer de boer, daisy, surfen
Tom Barten a.k.a. Mr. Personal Body Plan himself was met Jelmer ‘Geen Troep’ de Boer op Bali. Dat vroeg om een surfsessie met z’n drieën.

Hoewel dat surfen een behoorlijke workout is, is het natuurlijk geen krachttraining. Voor je armen en schouders doet het echt wel wat, maar het is niet te vergelijken met een flinke krachttraining uit mijn PBP schema.

surf daisy bali
Me & my new love: mijn eerste surfplank.

Ik heb afgesproken met mijn coach dat ik wekelijks in elk geval 3 van de 4 PBP trainingen doe. En liefst wil ik nog de 4 trainingen aan tikken. Maar met zo veel surfen, is 3 ook prima. In mijn eerste week ben ik netjes drie keer gegaan. De tweede week was ik een paar dagen naar de Gili eilanden, waar ik geen gym kon vinden (wel schildpadden en de prachtigste sunsets – maar dat is een ander verhaal), dus die week heb ik maar twee PBP trainingen gedaan. En de derde week heb ik netjes drie trainingen gedaan. Redelijk volgens plan dus.

Het halve PBP team was vertegenwoordig in Bali. Hannah (DoorMeal) en Jenny (Healthyfans) samen trainen bij SOHAM. Girlpowerrrr.
Het halve PBP team was vertegenwoordigd in Bali. Samen trainen met Hannah (DoorMeal) en Jenny (Healthyfans) bij SOHAM. Girlpowerrrr.

Nu nog hardlopen…

Op 22 mei loop ik de Marikenloop met mijn eigen Optimel team. Nu moet ik eerlijk bekennen dat het aantal hardloopsessies het afgelopen half jaar op één hand te tellen zijn. Dus ik ben conditioneel gezien wat uit vorm. Ik moet hier dus ook gaan trainen voor die 10 km in mei, anders red ik het niet. Ik heb echter pas één keer gelopen… Note to self: vanaf nu elke week 1 keer hardlopen, en telkens een extra kilometer. Dan red ik die 10 km in mei wel. Dat wordt dat met het surfen mijn actief herstel, helemaal volgens PBP.

Volgende maand… update 4!

Mocht je zelf ook willen starten met Personal Body Plan, dat kan! Daarvoor hoef je uiteraard niet in Amsterdam te wonen, want je kan Personal Body Plan overal volgen waar je ook bent, bij welke sportschool je ook traint, dankzij de PBP-app. Morgenavond (30 maart) sluit de inschrijving voor de maart groep. Check de site voor meer info.

Liefs

Daisy

bali crate ontbijt
Favoriet 3: eiwit scrambled eggs met avo, tomaatjes en champignons op een zuurdesem boterham.
daisy trainen personal body plan soham bali
Tijdens een workout bij SOHAM.
Soham gym seminyak
De rooftop pool van mijn gym in Bali. Kon slechter he?

Geef een reactie

1 reactie