Happiness Project #17 – Minder oordelen doe je zo!

Health, Mind  /   - 

Nadja van Mindful Bali – de allerleukste & -beste mindfulness teacher op Bali, echt! – is een half jaar geleden haar eigen Happiness Project begonnen. Ze werkt een jaar lang aan haar eigen geluk en zelfacceptatie. Lees in deze blog wat haar Project precies inhoudt en in deze blogs het vervolg. Vorige keer vertelde Nadja over het maken van nieuwe vriendschappen. Ze is een tijdje ‘off the radar’ geweest en zal in deze blog ook uitleggen waarom. Maar ze is weer terug, zoals altijd weer positief en dit keer gefocust op het minderen van oordelen.

Baby on board en wc pot knuffelen

Vorig jaar heb ik mijn Happiness Project netjes maand voor maand gepland, waarschijnlijk de eerste keer in mijn leven dat ik iets zover vooruit heb gepland. Plannen heeft nooit erg voor mij gewerkt, maar ik was er heilig van overtuigd dat een beetje structuur aanbrengen voor de verandering geen kwaad kon. En dan, tsja, life happens. Dan heb je ineens een klein baby’tje in je buik, iets wat niet op mijn jaarplanning stond, maar wel heel erg welkom is. Wat iets minder welkom was, is dat ik bijna vier maanden lang knock out heb gelegen en vooral de wc pot heb geknuffeld. En alles, inclusief mijn Happiness Project, totaal op zijn gat lag. Eerst kwam er een hoop verzet op. Gedachten als “Nee, kan niet, ik MOET de deadline voor mijn online cursus halen” en “Ik kan geen klanten afzeggen” kwamen allemaal in rap tempo naar boven. Letterlijk geen tijd hebben om ziek te zijn. Maar zoals altijd, hoe meer ik me ging verzetten, hoe beroerder ik me voelde. En toen ben ik terug gegaan naar acceptatie, ik heb mij er beetje bij beetje aan overgegegeven, wetende dat het gelukkig maar tijdelijk zou zijn. Het goede nieuws is dat ik me gelukkig na 16 weken ellende, weer helemaal beter voel en alles weer kan oppakken! Oke, ik begin nu een klein beetje te waggelen, maar werken gaat weer prima. En natuurlijk wil ik ook mijn Happiness Project helemaal afmaken, heb ik nog een goede 3 maanden zwangerschap te gaan en ook nog 3 maanden voor mijn Happiness Project, zo is de timing toch nog goed! mindful bali, minder oordelen, nadja, zwanger

Minder oordelen

Deze maand wil ik me gaan focussen op iets wat voor velen van ons nogal lastig is: minder oordelen, dus ook minder klagen of negatief praten over anderen. Nu ben ik best blij dat ik me wat beter voel, want ik moet eerlijk toegeven; ik heb aardig wat geklaagd de afgelopen vier maanden! We doen het allemaal aan de lopende band als je erover nadenkt. Je bent in je hoofd constant aan het oordelen over mensen die je ziet en vooral aan het oordelen over jezelf. We oordelen over wat mensen doen, hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, met wie ze omgaan, wat voor werk ze doen, hoeveel ze verdienen, of ze een relatie hebben, hoever ze zijn in het leven, over wie ze vroeger waren, over waar ze vandaan komen en ga zo maar even door. We vergelijken ons constant met anderen en maken dan vervolgens een oordeel of wij ‘beter’ of ‘slechter’ zijn. Om ons dan beter te voelen praten we negatief over anderen en hun gedrag zodat we onszelf vaak beter voelen. Daarom zijn we vaak ook zo verslaafd aan het negatief praten over anderen, het roddelen en het oordelen. Je krijgt aandacht als je klaagt -ook al is het negatief- en het zorgt dat jij er beter uitkomt als je iemand anders negatiever neerzet. Vaak merk je dat hoe meer iemand oordeelt over anderen, hoe meer iemand ook oordeelt over zichzelf. Ook al laat dat oordelen, roddelen en klagen ons wel voor eventjes goed voelen, op lange termijn voelen we ons er vaak rot en moe door. Het is iets wat enorm veel negatieve energie kost en ook al lijkt het dat jij je er even goed door voelt, diep van binnen voelt het nooit helemaal goed om slecht over iemand anders te praten. Waarom?

Liefde

Omdat we diep van binnen allemaal op zoek zijn naar liefde en verbondenheid. Alleen zoeken we dat vaak in de verkeerde dingen. Door samen slecht over iemand anders te praten, voel je je even verbonden met die persoon. Maar op het moment dat je oordeelt of roddelt zeg je eigenlijk over die persoon: wij zijn niet verbonden, wij zijn niet gelijk, jij bent beter of slechter dan ik. En dat voelt niet goed! Want je haalt iemand anders omlaag, of je haalt jezelf omlaag als je diegene ziet als ‘beter dan’. Ook als je slecht over iemand praat, willen mensen eigenlijk niet meer graag bij jou zijn. Want als je slecht over anderen praat en roddelt, wie zegt dat jij dat niet ook gelijk doet over hen als ze er niet bij zijn? Mensen die veel negatief zijn kosten anderen ook veel energie en je zal merken dat mensen je vermijden of dat je alleen maar mensen aantrekt die net zo negatief zijn.

Kortom, hoe minder oordeel en hoe minder negativiteit hoe beter! En dat is nog best een sport, want als je je er bewust van wordt schrik je er vaak van hoe vaak je het nog doet. Let op wanneer je het doet en waarom je het doet. Soms oordelen we heel sterk over mensen maar doen we dat vooral omdat we hetzelfde oordeel over onszelf hebben.

Stappenplan om minder te oordelen

Hoe kun je minder oordelen? Jezelf dus energie besparen en daardoor een gelukkiger en prettiger persoon te worden? Deze simpele stappen kunnen je helpen:

  1. Zoals altijd is de voorwaarde om je eerst bewust te worden van de gedachten die je hebt. Van alles waar je niet bewust van bent, kun je ook vrij weinig mee. Daarom is mindfulness ook zo belangrijk, het helpt je om vaker van de automatische piloot af te stappen en je meer bewust te worden gedurende de dag. Mindfulness meditatie is hier de meest effectieve tool voor.
  2. De tweede stap is de gedachte te kunnen erkennen voor wat het is. Het is namelijk een oordeel. Als je de gedachte kan erkennen als oordeel, of als je bijvoorbeeld ook daadwerkelijk de gedachte hardop uitspreekt en overgaat in klagen, roddelen of oordelen over anderen dan maak je een keuze.
  3. Dan is het belangrijk om de gedachte te vergeven. Vaak als we bewust worden van ons eigen oordelen, dan gaan we weer oordelen over ons oordelen. Het tegenovergestelde van wat je graag wilt dus, in plaats van minder te oordelen ben je dubbel zo hard aan het oordelen! Oordelen is iets wat de menselijke geest nou eenmaal geprogrammeerd is om te doen. Erken het gewoon voor wat het is en wees er oke mee dat je die gedachte had, maar laat die vervolgens ook weer gaan.
  4. Als je de gedachte of conversatie kan laten gaan zonder een oordeel erover te hebben, kan je terug komen naar je waarheid. Dat iedereen gelijk is, en accepteren dat jij of de ander bent waar je bent. Je kan dan terugkomen naar liefde, en kiezen om iets positiefs over die persoon of over jezelf te denken/zeggen.

Herhaal dit keer op keer op keer gedurende je dag. En dan zal je merken dat je steeds minder gaat oordelen en steeds positiever gaat worden. Hoe vaker je kan erkennen, vergeven en weer terug kan gaan naar liefde, hoe meer je jezelf positief programmeert. Dit is al onderdeel van iets wat ik al heel lang zelf doe, en ben van behoorlijk pessimistisch en negatief naar een positief persoon gegaan. Maar ook dit is iets wat soms meer aandacht kan gebruiken en wat je niet vaak genoeg kan beoefenen. Mijn uitdaging voor deze maand gaat zijn: zo min mogelijk negatief praten over anderen, klagen en oordelen.

Wist je dat je ook een online mindfulness cursus bij Nadja kan doen?! Hoef je niet helemaal naar Bali 😉

Laten we de wereld wat positiever maken en onszelf en anderen minder beoordelen.  Wie doet ermee met het minder oordelen plan?!

Liefs Nadja

MIndful Bali

Geef een reactie

2 reacties

  1. Mooi geschreven Nadja, je hebt helemaal gelijk.
    En natuurlijk onwijs gefeliciteerd met je zwangerschap. Dat het nog een paar mooie, relaxte maanden voor je mogen worden met aan het eind….. een gezonde baby. Geniet ervan!