Getest // 8 x Leuke zwangerschap sporten in Amsterdam

Sport, Zwanger  /   - 

Inmiddels ben ik bijna 36 weken zwanger. Heel veel op sportief gebied gebeurt er nú niet meer. Maar hiervoor zeker wel! Momenteel houd ik het op relaxte zwangerschapsyoga en afgelopen week heb ik nog een rustige pilates les gedaan. Maar de echte actieve mom lessen heb ik geen zin meer in. Prima ook, lijkt me, in dit stadium. Ik heb door de zwangerschap heen wel een hoop verschillende sporten in Amsterdam getest en geprobeerd. Omdat ik heel veel berichtjes via Instagram kreeg met vragen over zwangerschapsproof sporten, deel ik die natuurlijk graag met je in een blog!

Ik heb voor het gemak een intensiteitsgraad gegeven aan de verschillende sporten. Bedenk dat álle preggo lessen niet mega zwaar zijn, omdat dat het hele idee is van een zwangerschapsles. Dus het is niet te vergelijken met normale sportlessen.

  1. Heel lichte intensiteit
  2. Lichte intensiteit
  3. Gemiddelde intensiteit
  4. Redelijk intensief

>>Lees in deze blog alles wat je moet weten over sporten tijdens de zwangerschap en mijn ervaring>>

1. Strongher (Mama) bij Vondelgym

Tijdens de Stongher lesjes staat gecontroleerde krachttraining voor vrouwen centraal. De ‘gewone’ Strongher lessen zijn voor alle vrouwen, en de Strongher Mama lessen voor zwangere en net bevallen vrouwen. Als zwangere kun je ook mee doen aan de gewone Strongher lessen, omdat de meiden die de les geven, veel weten van prenatal sport, en je dus de juiste aanpassingen kunnen geven.

In de les doen maximaal 8 vrouwen mee. Je werkt in duo’s en voert in totaal 8 verschillende oefeningen uit. Het is geen cardio maar echt krachttraining. Ik vond het heel fijn om hier aan mee te doen omdat de trainers écht veel van zwangerschap en sport weten en je onwijs goed begeleiden. Je kunt dit vanaf het begin van je zwangerschap doen, tot aan het eind – als je dat zou willen. En naar de Mama lessen in Oost mag je baby mee… hoe leuk!?

Intensiteit: 4 (je kunt het zo zwaar maken als je wilt, door jezelf meer uit te dagen met zwaardere gewichten)

2. Mom in Balance, door heel Amsterdam en door heel Nederland

Je hebt ze vast wel eens zien joggen door het park: de zwangere dames in de Mom in Balance lesjes! Geen park in Nederland is veilig voor hen 😉 Nee zonder dollen: het zijn hartstikke leuke outdoor lessen voor pre- en postnatale dames. Ik heb een paar prenatal lesjes gedaan. Er worden veel spierversterkende oefeningen gedaan, een klein beetje cardio maar niet te veel. Er wordt veel met elastieken gewerkt, voor weerstand. De intensiteit is gemiddeld, maar niet heel hoog vond ik. De trainers zijn uiteraard helemaal op de hoogte van wat je wel en niet mag in jouw positie.

Intensiteit: 2-3 (ook hier ligt de intensiteit aan je eigen inzet)

3. Zwangerschapsyoga bij Delight

Mijn favoriete plek in Amsterdam (en Den Haag) voor zwangerschapsyoga. Ik deed met name de avondlessen, die zijn rustiger dan de prenatal yoga overdag. ’s Avonds zijn ze meer gericht op yin. Je zult geen spierpijn van de lessen krijgen, want het draait vooral om relaxen, contact maken met je baby, stretchen, goed ademen en wat bekkenbodemoefeningen. Ik vind het fijn en ben hier echt vaak geweest.

Intensiteit: 1

Zwangerschapslessen via OneFit

Ik ben lid van OneFit en na even zoeken kwam ik erachter dat OneFit diverse zwangerschapslessen aanbiedt. Je kunt in de app bij lessen filteren op ‘zwangerschap’ en zo krijg je een overzicht van alles wat je kunt doen als je in verwachting bent. Ik heb een aantal van deze lessen geprobeerd en ook wat niet-preggo lesjes die mij wel geschikt leken. Komen ze!

4. Studio 191, prenatal lesje

Tip: reserveer dit 2 weken vooraf, want altijd vol! Ik vond het op zich een fijne les. De intensiteit is best prima, voor een preggo les. Het heeft wat yoga en pilates invloeden. Verder ook wat spierversterkende oefeningen met lage gewichten. Je werkt met ballen met gewichtjes en andere attributen.

Intensiteit 3: je kunt het zwaarder maken door voor iets zwaardere gewichtjes te kiezen, maar zelfs de zwaarste gewichten, zijn niet zwaar te noemen 😉

5. Zwemmen

Zwemmen kan natuurlijk altijd! OneFit heeft diverse zwembaden aangesloten. Ik ben bij het Marnixbad geweest op een moment van vrijzwemmen in het wedstrijdbad. Je bent een soort van gewichtloos in het water en dat vond ik heel lekker. Verder ben ik gewoon niet zo’n zwemmer, dus het was voor mij eenmalig. Maar als je dit leuk vindt: zeker vaker doen! Niet blessure gevoelig en je kunt het op je eigen tempo doen.

Intensiteit: 2 (of je moet met 20 km p/u borstcrawlend door dat bad gaan) marnix bad zwemmen zwanger

6. PLTS, barre les

De barre lessen bij PLTS zijn geen speciale zwangerschapslesjes. Maar na het vooraf gevraagd te hebben, durfde ik het wel aan. Ik had een keer eerder, niet zwanger, deze les gedaan en kon mij wel voorstellen dat dit goed zou gaan. Ik deed de les toen ik zo’n 29 weken zwanger was en heel eerlijk vond ik het al te zwaar voor dat moment. Als je vaker barre lessen volgt, en dat blijft doen tijdens je zwangerschap, zal je het makkelijk tot een week of 32 kunnen blijven doen, vermoed ik. Maar ineens instappen bij 29 weken was voor mij te veel van het goede!

Intensiteit: 4 daisy plts barre zwanger

7. TULA, restorative aerial yoga

Ik heb een keer een lesje restorative aerial yoga bij TULA gevolgd tijdens mijn zwangerschap. Bij deze les hang je in doeken en neem je een aantal poses aan. Het is een soort yin yoga, waarbij je gedurende 5 kwartier zo’n 5 a 6 houdingen aanneemt. Heel relaxed en zen dus. De doeken dragen je echt, wat heel lekker is i.v.m. je toegenomen gewicht! Als je dit gaat doen, schrijf je dan wel voor de restorative les in. Die is geschikt voor zwangeren, maar de gewone aerial yoga niet. Die is iets te acrobatisch 😉 Ik deed de les bij ongeveer 28 weken, dat vond ik nog net aan goed te doen.

Intensiteit: 1 tula aerial yoga zwangerschap

8. The Movement, Pilates

Mijn laatst geteste lesje is prenatal pilates bij The Movement. Pilates gaat heel erg uit van oefeningen vanuit je core. In het geval van prenatal pilates, ben je het grootste deel van de les bezig met bekkenbodemoefeingen, wat heel belangrijk is voor je bevalling, maar ook voor je herstel. Ik deed deze les voor het eerst bij 35 weken en ben daar echt te laat mee begonnen. ik vond het best lastig om ‘dat hele gebeuren bij de bekkenbodem’ te snappen. Maar zie wel degelijk het belang er van in. Mijn tip is dus om hier vroeg in je zwangerschap mee te beginnen. Zo voorkom je hopelijk bekkenbodemklachten en ga je fit je bevalling in.

Intensiteit: 1-2

En verder…

Wandelen!

Door parken, de stad, langs de Amstel of het IJ, over de grachten of van babyshop naar babyshop… altijd goed!

Tip: draag een activity tracker, zoals bijvoorbeeld de Apple Watch, om bij te houden of je lekker aan je beweging komt. Ik vind mijn Apple Watch super motiverend om wat vaker iets te voet te doen en zo mijn activiteitenringen vol te krijgen!

Heb jij nog leuke tips voor zwangerschap proof sporten in Amsterdam of ergens anders in Nederland? Wat deed jij graag toen je zwanger was?

Liefs

Daisy

Geef een reactie