Welke vitamines tijdens je zwangerschap heb je nodig? En welke gebruik ik?

Health, Zwanger  /   - 

Aan het begin van mijn zwangerschap heb ik een masterclass sport & voeding tijdens je zwangerschap gevolgd: Sterkher Zwanger. Trainer Romana Serno vertelde alle in’s & outs over sport en Valentine Dekker, orthomoleculair specialist, was de food expert. Super interessant en veel geleerd. Over de verkregen sport info schreef ik eerder deze blog. Qua voeding en zwangerschap schreef ik deze blog. Maar er bleef nog een onderwerp over, waar ik zelf meer over wilde weten, maar ook via Instagram kreeg ik hier veel vragen over: welke vitamines tijdens je zwangerschap moet je slikken? Nou, je moet natuurlijk helemaal niets. Maar wat wordt er geadviseerd door experts?

Ook voor mijn zwangerschap slikte ik al supplementen. Ik geloof heilig in wat extra ondersteuning d.m.v. suppletie. Dus tijdens je zwangerschap – wanneer je lichaam keihard aan het werk is – kun je al die extra ondersteuning al helemaal goed gebruiken. Maar wat dan precies? Het eerste wat ik hoorde was: foliumzuur. Maar er is meer. ik ga in deze blog uit de van de adviezen van Valentien, van de masterclass!

>>Meer weten over vitamines en welke wat doet? Lees dan deze blog!>>

Benodigde vitamines tijdens je zwangerschap

Je kunt lekker makkelijk kiezen voor een ‘prenatale vitamine supplement’. Dat bevat doorgaans alles wat je nodig hebt. Om zeker te weten of er voldoende in zit, kun je deze hoeveelheden aanhouden:

  • 400 mcg foliumzuur, B11 (draagt bij tot de weefselgroei tijdens de zwangerschap, helpt bij vermoeidheid en draagt bij aan de weerstand tegen stress. Je kunt al starten met slikken zodra je stopt met anticonceptie)
  • 400 IE vitamine D (verhoogt opname van kalk in botten en is goed voor opbouw en behoud sterke tanden)
  • 200-300 mg vitamine C (goed voor de weerstand en bevordert de opname van ijzer)
  • 1,4 mg thiamine, B1 (vitamine B1, B2 en B12 zijn van belang voor je energieniveau)
  • 2 mg riboflavine B2
  • 6 mcg vitamine B12
  • 20 mg niacine B3 (belangrijk samen met een aantal andere B vitamines tegen vermoeidheid)
  • 10 mg vitamine E (helpt lichaamscellen tegen invloeden van buitenaf te beschermen)
  • 15 mg zink (is goed voor de vruchtbaarheid, een gezonde huid en ondersteunt het immuunsysteem)
  • 17 mg ijzer (heeft een gunstig effect op de vorming van rode bloedcellen en helpt vermoeidheid verminderen)
  • 150 mcg jodium (ondersteunt de hormoonproductie door de schildklier en het herstellende vermogen van de huid)

Extra nodig in het tweede trimester?

je heb vooral extra ijzer nodig in het tweede trimester van je zwangerschap. Je hebt dit namelijk nodig voor de aanmaak van hemoglobine en omdat je bloedvolume toeneemt samen met de grootte van je baby en placenta, heeft je lijf meer ijzer nodig. Als je in je tweede trimester erg moe blijft, kan dit duiden op een ijzer tekort. Check dit dan met je arts of verloskundige.

Als je last hebt van spiertrekkingen of krampen, kan dit duiden op een calcium en/of magnesium te kort. Ook dit kun je dan extra bijslikken.

Extra nodig in het derde trimester?

Als je last hebt van obstipatie (= veel voorkomend probleem in het derde trimester!), slik dan zo’n 500 mg extra magnesium per dag. Verder kan hierbij ook een goede probiotica helpen. Dit zijn goede bacteriën die je darmflora ondersteunen. Of een supplement met extra vezels. Zie mijn aanbevelingen onderaan de blog.

DHA, een omega 3-vetzuur uit visolie, is met name van belang in het derde trimester van de zwangerschap. Dit vetzuur is onder andere van belang voor de hersenontwikkeling van het ongeboren kindje. Het kindje ‘pakt’ hiervan wat het nodig heeft, dus om je eigen gehalte op peil te houden, is het aan te raden DHA bij te suppleren, als dit niet voldoende uit de voeding komt.

Welke prenatale vitamines slik ik tijdens de zwangerschap?

Eerlijk? Ik was niet heel merkentrouw. Ik heb wat opgestuurd gekregen, er zat wat in een zwangerschapsbox en ik heb zelf e.e.a. aangeschaft. Belangrijk vond ik dat alles er in zat, niet perse het merk.

Zwangerschaps multi

Foliumzuur

Nog niet zwanger, maar wel gestopt met anticonceptie en wil je alleen nog foliumzuur slikken, is dit een goede!

Probiotica

  • Bonusan Darmocare Pro. Deze probiotica slik ik al jaren als ondersteuning van mijn trage darmen (PDS). Niet goedkoop, maar bij onrustige darmen een must als je het mij vraagt.
  • Orthica Orthiflor Start; Probiotica voor moeder en baby. –> die mag je vanaf 6 weken voor je uitgerekende datum gaan innemen en daarna kun je het aan je kindje geven.

Vezel supplement

  • Orthica Orthifiber; Met psyllium- en appelvezels. Psylliumzaad bevordert op milde wijze de darmwerking.

IJzer

Magnesium

Het is altijd goed om je huisarts of verloskundige om advies te vragen! Ga niet zelf dokteren. Maar bovenstaand lijstje met vitamines tijdens je zwangerschap is absoluut een goede richtlijn!

Liefs

Daisy

Geef een reactie