Lesje kiemen #10 ||  Linzenkiemen

Food, Health  /   - 

Zoals jullie weten kun je mij inmiddels wel een kiemen-liefhebster noemen. Het afgelopen jaar testte ik behoorlijk wat soorten. As we speak, kan ik weer een nieuwe kiemsoort toevoegen aan mijn lijstje. En om eerlijk te zijn, zou dit wel eens mijn favoriet kunnen zijn… Ik maakte er o.a. een salade mee en dat was echt ontzettend lekker. Ik heb het over linzenkiemen!

Ik kocht laatst een bakje linzenkiemen bij Albert Heijn. Je vindt tegenwoordig bij veel supermarkten steeds meer verschillende kiemgroenten in het koelvak. Goede zaak – als je het mij vraagt. Kiemen zijn immers bommetjes van vitamines en mineralen. linzenkiemen

Maar goed, linzenkiemen dus. Linzen zijn één van de bekendste soorten peulvruchten. Boordevol voedingstoffen. Maar in gekiemde vorm bevatten ze nog meer voedingstoffen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een flinke dosis ijzer, koper en mangaan? Leuk. Maar waar is dat allemaal goed voor vraag je je af? Luister en huiver:

  • IJzer; IJzer is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine, een onderdeel van de rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof van de longen naar de weefsels. Zuurstof is nodig voor de verbranding van voedingsstoffen in de weefsels. Hierbij komt energie vrij. Daarnaast ondersteunt ijzer het immuunsysteem en draagt het bij aan onze energievoorziening.
  • Koper; Koper zorgt dat ijzer wordt vastgelegd in hemoglobine, de rode kleurstof in ons bloed, en speelt zodoende een rol bij het zuurstoftransport in het lichaam. Ook is koper betrokken bij de pigmentatie van huid en haar en bij bindweefsel- en botvorming. Koper is ook van belang voor een goede weerstand en draagt bij aan de energievoorziening van ons lichaam.
  • Mangaan; Mangaan is nodig voor de vorming van botweefsel. Verder is mangaan betrokken bij de stofwisseling van aminozuren, cholesterol en koolhydraten. Daarnaast draagt het bij aan bescherming van lichaamscellen bij oxidatieve stress en aan de energievoorziening voor ons lichaam.

De smaak van linzenkiemen is licht nootachtig te noemen. Ze mixen goed bij rauwkost en in salades, maar je kunt er ook meer roerbakken of het in soepen gebruiken. Ik maakte er twee onwijs lekkere gerechten mee: een salade en linzenburgers. Beide receptjes komen snel online. So stay tuned

Voedingswaarden linzenkiemen

  • Energie: 89,6 kcal
  • Vetten: 0,4 g
  •             Waarvan verzadigd: 0,1 g
  • Koolhydraten: 14,7 g
  •             Waarvan suikers: 1,5 g
  • Eiwitten: 6,8 g
  • Zout: 0 g
  • Vezels: 6 g
  • IJzer: 2,48 mg
  • Koper: 0,28 mg
  • Mangaan: 0,3 mg

Waar te koop?

Ik kocht mijn linzenkiemen bij Albert Heijn, maar ze hebben ze ongetwijfeld ook in andere supermarkten. Gewoon even zoeken of vragen. linzenkiemen

Wat zijn kiemgroenten ook al weer?

Kiemgroenten zijn jonge, net ontkiemde plantjes. Ze ontspruiten uit noten, zaden, pitten en granen. Op het moment van oogsten bevatten ze grote hoeveelheden vitamines en mineralen. Vaak veel meer dan in de ‘volwassen’ plant. Niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond dus!

Meer weten over kiemgroenten? Neem dan eens een kijkje op kiemgroenten.nl.

Eerder schreef ik al blogs over bio taugéChina Rose kiemenerwtenscheutenprei kiemenkikkererwten kiemenbroccoli kiemenrode bietkiemen en radijskiemen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 reacties

  1. Waarom niet zelf linzen ontkiemen in plaats van dure kiemen te kopen in de supermarkt? Het is echt belachelijk simpel. 1) Bedek de bodem van een niet doorschijnend bakje met linzen (speciale kweekbakjes zijn niet nodig en ook geen laagje keukenpapier of zo). Doe er ruim water bij. 2) Week ze 12-24 uur, dat komt niet zo nauw. 3) Giet het water weg, maar zorg dat de peulvruchten vochtig blijven, niet te nat, het is voldoende als je condens tegen de wanden van het bakje ziet en/of wat druppels op de bodem. Doe er losjes een deksel op, zodat er geen licht, maar wel lucht bij komt. 4) Kijk elke dag even of de linzen niet droog staan en doe er eventueel een pietsje water bij. Na een paar dagen zijn de kiemen groot genoeg en kun je ze in de koelkast zetten.

  2. Doe maar niet kant-en-klaar kopen, die kiemen. Veel voedingsstoffen zijn verdwenen door het koelen plus het vervoer tussen productie, winkel en huis zijn niet echt verantwoord te noemen. Iedereen kan ze zelf maken op het aanrecht. Dat is niet alleen goedkoper maar je hoeft er zoals gezegd ook de deur niet voor uit.