De ultieme pashokjes-terror-nightmare: lelijk licht, te veel spiegels en een spijkerbroek die je niet over je kont heen krijgt. HE?! Pas je opeens maat x niet meer? Je hebt toch zat broeken in de kast die wél passen? Ik kan mij er soms behoorlijk door van mijn stuk laten brengen. Vorige week nog: opeens had ik 2 (!!) maten groter nodig dan normaal. De hele dag checkte ik mezelf in elke ruit en spiegel die ik tegen kwam: ben ik opeens zoveel aangekomen? Nop. Het ligt niet aan jou. Wij vertellen jou waarom jouw kledingmaat eigenlijk niet zoveel zegt en waarom je je vooral niet al te veel van de wijs moet laten brengen. Hoe zit dat met die andere kledingmaat?
Verschillende kledingmaten, verschillende winkels
Per winkel kunnen kledingmaten flink verschillen. Weleens een maat 38 van Zara naast een maat 38 van H&M gelegd? Dan weet je ongetwijfeld waar ik het over heb. Een maat x bij de ene winkel(keten) kan een stuk verschillen met een andere winkel(keten). Zelfs in dezelfde winkel kan er een flink verschil in maten zitten. Leg maar een 2 dezelfde maten, van verschillende broeken op elkaar. Grote kans dat de ene broek verschilt van de ander.
Marketingtruc
Niet alleen de winkel, maar ook het modebeeld kan een grote invloed hebben op de maatgeving. Kledingfabrikanten passen hun maatvoering, ja echt, aan op het modebeeld. Zie jij veel curvy vrouwen op de catwalk? Dan zou het zomaar kunnen dat kledingfabrikanten hierop inspelen. Dit noemt men ook wel: vanity sizing. Eigenlijk is het gewoon een slimme marketing truc. Het idee erachter is om vrouwen te verleiden tot het kopen van kleding, door hen blij te maken met een (of zelfs 2) maatjes kleiner. In werkelijkheid is de kleding niet kleiner, maar wordt er gewoon een ander labeltje ingeplakt. Met als gevolg: de gehele maatgeving ligt op zijn kop. In de ene winkel pas je een maat 38, waar je ergens anders een 42 nodig hebt om normaal te kunnen ademen. En dat ligt dus niet aan jou, maar aan de fabrikant.
Doelgroep
Het matensysteem is ooit bepaald op een bepaalde groep vrouwen. Maar vergeet niet, er zijn ontelbaar veel verschillende lichaamstypen. Het is vrijwel onmogelijk om daar 1 universele maat voor te bepalen. Winkelketens richten zich daarom vaak specifiek op 1 doelgroep. Laten we Zara als voorbeeld nemen. Deze Spaanse winkelketen neemt de Spaanse vrouw als uitgangspunt. Spaanse vrouwen zijn veelal een stuk kleiner en tengerder dan de gemiddelde Nederlandse vrouw. Geen wonder dus dat spijkerbroeken bij Zara vaak kort vallen toch?
Video: Trying a size 12 at 12 different stores
In deze video probeert Sierra in 12 verschillende kledingwinkels dezelfde maat uit. Van H&M tot Forever 21 tot Abercrombie.
Focus je niet teveel op je maat
Onthoud dus: een andere kledingmaat zegt eigenlijk helemaal niet zoveel. Focus je vooral op wat lekker zit en waar jij je goed in voelt! Het is maar een stukje stof en een maat is uiteindelijk niet meer dan een getalletje. Niets om onzeker over te zijn.
Liefs, Lindelotte
Bron: Volkskrant.nl, Today.com
Geef een reactie