Goede voornemens zijn zó 2017 // Less is More

Health  /   - 

Nieuw jaar, nieuwe gewoontes

Graag geef ik in deze blog het woord aan Susanne Verzuu van Foodfulness. Zij is gediplomeerd voedingscoach en heeft mij ook ontzettend goed geholpen bij mijn boek. Samen met haar heb ik het Less is More afslankprogramma e-book gemaakt. Ik weet heus wel veel van voeding, maar als het op gezond afslanken aankomt, is Susanne dé expert. Ze begeleidt dagelijks mensen in haar praktijk, met succes. Daarom was ik enorm benieuwd naar haar visie op en tips om goede voornemens nu eens WEL vol te kunnen houden. Susanne Verzuu

Susanne: Goede voornemens zijn zó 2017.

Ga daarom dit jaar voor blijvende nieuwe gewoontes.  Veel effectiever en bovenal duurzaam, en laat dat nou juist weer wel hip worden in 2018.

Je lifestyle aanpassen kan wat mij betreft het hele jaar door, maar toch blijft 1 januari voor veel mensen een magische startdatum.  Het voelt als een frisse start en daar kan je gebruik van maken. Maar hoe zorg je er nu voor dat al die mooie plannen tegen de tijd dat het 1 februari is langzaam naar zijn vergeten?

In mijn werk als voedingscoach heb ik inmiddels behoorlijk wat cliënten mogen begeleiden. En daardoor goed in kaart kunnen brengen welke aanpak wel werkt en welke niet.  Deze tips deel ik graag met jullie, want als je eenmaal resultaten boekt wil je ze graag behouden:

5 tips voor blijvende gezonde gewoontes:

  1. Kies jouw (haalbare) aanpak

Detoxen, sapkuren of maaltijdrepen, ze beloven je gouden bergen, maar leveren vaak niets meer op dan honger, frustratie en vochtverlies. In een korte tijd veel afvallen kan bijna nooit op een verantwoorde manier.  Dus wil je afvallen of fitter worden met een blijvend resultaat, kies dan een verstandige aanpak.  Samen met Daisy stelde ik het Less is More afslankprogramma samen. Een eenvoudig en gezond maandmenu samen waarmee je frisse start kan maken van een nieuw eetpatroon.

  1. Zorg goed voor jezelf

Je voedingspatroon aanpassen betekent niet jezelf uithongeren of streven naar een ideaal Instagram lichaam. Beiden maken je vaak ongelukkig. Zie gezonde voeding, regelmatig sporten, voldoende slaap en ontspanning als manieren om goed voor je lijf en geest te zorgen. Als je jezelf de moeite waard vindt is dat een hele mooie motivatie om verstandig aan de slag te gaan. En verwen jezelf af en toe extra met een warm bad, avondje uit, goed boek, massage, manicure of iets anders waar je heel blij van wordt.

  1. Beweeg

Bootcamp om 06.00 ’s ochtends kan heerlijk zijn als je er de energie, tijd en motivatie voor hebt. Maar ontbreekt dat bij jou, geen paniek. Het belangrijkste is namelijk dat je een vorm van beweging of sport kiest die bij je past. Die je leuk vindt, maar ook die je goed kan inpassen in je dagelijkse schema. Elke dag minstens 30 minuten bewegen is (bewezen!) bevorderlijk voor je gezondheid. Dus stap een halte eerder uit, pak vaker de fiets of neem de trap naar de 7de verdieping op kantoor. 2 tot 3 keer per week wat intensiever bewegen levert je meer spiermassa en uithoudingsvermogen op. Maar kies een sport die bij je past. Neem een proeflesje boxen, zumba, spinning of iets anders en kijk waar je vrolijk van wordt. Des te groter is de kans dat  het volhoudt.

  1. Falen bestaat niet

Je eetpatroon veranderen is een proces en geen shortcut. Dus falen bestaat niet echt. Dat is fijn om te horen he? En toch zijn er een denkfouten die je in de weg kunnen staan. Zoals:

  • het –alles-of-niets-denken:

Als je toch dat stukje chocolade hebt genomen of dat taartje op die verjaardag dan kan je net zo goed de rest van de dag, of erger de rest van de week afschrijven.

NEE, natuurlijk niet.

Want van dat ene uitglijdertje kom je echt niet meteen kilo’s aan. Dus pak de draad weer z.s.m. op en houd je ritme aan.

  • Negatief toekomst voorspellen:

Dit gaat me toch niet lukken, het is al vaker mislukt.

STOP.

Dit levert je niets op behalve frustratie en een slecht zelfbeeld. Je weet niet of het dit keer wel of niet lukt, alleen als je van tevoren al opgeeft dan gaat het zeker niet lukken.

  1. Laat je niet gek maken

Het lukt lang niet iedereen om een start te maken en een verandering in gang te zetten. Maar als  jij voor een haalbare, verstandige aanpak kiest is de kans groot dat je mooie resultaten gaat behalen.

Je omgeving – hoe lief ze je ook vinden – kan het je soms lastig maken. En laten vrouwen onderling dan ook nog eens wat vals uit de hoek kunnen komen. Want wat jij doet willen ze zelf misschien ook wel heel graag en dan komt jaloezie om de hoek kijken. Met andere woorden; met jouw gezonde of veranderde lifestyle houd je ze een spiegel voor. En als je dan ook nog eens af en toe een snack, gebakje of biertje weigert kunnen mensen het vaak niet laten daar iets van te zeggen. Maar onthoud goed, dit is jouw bewuste keuze en je doet het dan ook alleen voor jezelf.

Bonus tips!

En dan nog wat bonus-tips voor al die gezellige nieuwjaarsfeestjes/borrels:

  • Ga niet op een lege maag omdat je denkt dat daar toch wel genoeg te eten is. Zorg voor een lichte, gezonde maaltijd of tussendoortje voordat je gaat. Zo voorkom je dat je jezelf volstopt met calorierijke snacks omdat je omvalt van de honger.
  • Wees matig met alcohol. Het bevat veel meer calorieën dan vaak wordt gedacht. Neem na elk glas alcohol een glas prikwater.
  • Pak je ritme z.s.m. weer op. Als je toch een lichte kater hebt of meer hebt gesnackt dan je van plan was, geen paniek. Pak het ritme z.s.m. weer op zodat je kan wennen aan je nieuwe gezonde gewoontes.

Veel succes!

Susanne Verzuu

Voedingscoach

Geef een reactie