Brood en haar voor(oor)delen

Food, Health  /   - 

Is brood nog wel gezond om te eten? Kun je niet beter kiezen voor spelt in plaats van tarwe? Zijn gluten slecht? Word je dik van brood? Oftewel, er is nog al wat discussie over het eten van brood. Tijd voor duidelijkheid vonden we bij ILH.

Een paar sneetjes (volkoren)brood per dag; iets wat ik al zo’n beetje mijn hele leven eet. Of ik dik ben? Ongezond? In tegendeel. We snappen wel waar die vragen vandaan komen, want het ene brood is het andere niet. Maar wat is dan het verschil tussen wit-, spelt-, volkoren- of zuurdesembrood? En wat is de beste keuze?

Volkoren vs niet volkorenbrood

Het verschil zit vooral in hoe het graan is bewerkt. Witbrood bijvoorbeeld wordt gemaakt van bloem, het binnenste gedeelte van de graankorrel. Maar juist in de buitenkant van de graankorrel zitten de meeste vezels, mineralen en vitamines die je lichaam nodig heeft. Eet je witbrood, dan loop je dus die nuttige voedingsstoffen voor een groot deel mis.

Volkorenbrood daarentegen wordt wel gemaakt van de hele graankorrel. En bevat dus, in tegenstelling tot witbrood een heleboel goede voedingsstoffen. Zo bevat een sneetje volkoren gemiddeld 2,4 gram vezels en een sneetje wit 0,8 gram. Meergranen, bruin, donker of andere termen willen niet per se zeggen dat het om volkorenbrood gaat, dit is meestal een mengsel van bloem en de hele graankorrel. Ook een heel donkerbruin brood biedt geen garanties. Dit zou kleurstof kunnen zijn, of zelfs toegevoegde suiker. Staat er volkoren op, dan zit je goed!

Speltbrood

En speltbrood dan? Is dat gewoon goede marketing van de bakkers? Of is het echt beter dan tarwe? Het wordt soms opgehemeld alsof het een soort superfood zou zijn met veel betere eigenschappen, maar dit is wat overdreven. Speltbrood, en dan heb ik het over niet-volkoren speltbrood (want volkorenspelt bestaat wel, maar is in supermarkten nauwelijks te vinden), bevat niet veel betere voedingstoffen dan volkorentarwebrood. Sterker nog, het meeste speltbrood bevat een stuk minder vezels dan tarwe (logisch, want het is meestal gemaakt van speltmeel of bloem, niet van de hele graankorrel dus). Spelt bevat naar verhouding wel meer eiwitten en vetten ten opzichte van volkorentarwe, wat ervoor zou kunnen zorgen dat je langer een verzadigd gevoel hebt. Maar die verschillen zijn zo klein dat het effect ervan ook nauwelijks te merken is.

Zuurdesembrood

Zuurdesem is in feite niets anders dan een mengsel van bloem en water dat in een warme omgeving spontaan gaat fermenteren. Dit gebeurt doordat de melkzuurbacteriën in de bloem zich gaan vermeerderen. Vandaar dus dat dit brood ook een iets wat zurige smaak heeft. Maar is het ook gezonder dan ‘gewoon’ brood? Als je een volkoren zuurdesembrood hebt, dan zou dat een aantal positieve voordelen ten opzichte van andere broodsoorten kunnen hebben. De mellkzuurbacteriën die ontstaan bij fermentatie kunnen een positieve werking op je spijsvertering hebben. Ook wordt het van puur natuurlijke ingrediënten gemaakt, tenminste als je een echt desembrood van een echte bakker neemt!

Gluten

Ook hierover bestaat veel onduidelijkheid. Gluten zijn een verzamelnaam voor een eiwit dat voorkomt in diverse graansoorten, dus ook in brood. Ook gluten zouden slecht zijn. Voor mensen met coeliakie (een aandoening van de dunne darm door een overgevoeligheid voor gluten), is het beter om op te letten met gluten. Dat is ook aangetoond. Maar als je geen coeliakie hebt, is het niet echt nòdig, gezien het je darmwand niet zal irriteren of beschadigen. Ook is er tot op de dag van vandaag nog steeds geen duidelijk onderzoek dat aantoont dat gluten een negatief effect hebben op je gezondheid. Lees hier alle details over gluten, coeliakie en glutenvrij eten.

Conclusie brood

Is brood ongezond? Nee. Maar zoals voor alles geldt: eet het met mate. Voor een gemiddeld volwassen vrouw zijn 3-4 sneetjes per dag voldoende. Ga dan wel voor een puur, volkoren en vers (zuurdesem)broodje, het liefst van de echte bakker. Hier zitten de broodnodige (ha-ha) vezels, mineralen en vitaminen in die je lichaam goed doen! En of dat nu een volkoren spelt, tarwe of welke graan soort dan ook is, maakt voor de voedingsstoffen weinig verschil. Het ongezonde van brood zit niet in het brood zelf, maar meer in wat je erop doet. Te veel Hagelslag, dubbele lagen kaas, ham, worst, pasta noem maar op, daar zitten voornamelijk de meeste calorieën in. Ga dus voor lekker én gezond beleg op een volkorenbammetje! brood, verschillende soorten, gezond

X Mirte

 

Geef een reactie

16 reacties

  1. Pingback: javsearch.mobi
  2. Pingback: facebook1
  3. Pingback: facebook
  4. Pingback: a2019-2020
  5. Pingback: cleantalkorg2.ru
  6. Pingback: 2019
  7. Ik eet in de ochtend Havermout met appèl en kaneel of yoghurt met fruit. In de middag twee sneetjes brood met Salade en mager vleeswaren of Hüttenkäse. Ik ben inmiddels al 5 kilo afgevallen ik voel mij zo veel beter.

  8. Ik vroeg me af. Hoe kan je leven op 3-4 sneetjes brood? Ik eet er nu 3 ’s ochtends en 3 of 4 ’s middags. Slechts 2 sneetjes per keer bevat toch te weinig calorieën?

  9. Goed artikel! Zo veel mensen denken nog dat brood super slecht voor je is. Ik werk zelf bij een bakker en krijg regelmatig mensen die niet snappen dat brood in een gezond voedingspatroon past of die niet weten dat volkoren beter is dan witbrood.