Persoonlijk: Fatma over hooggevoeligheid #mindfulness

Health, Mind  /   - 

De afgelopen tijd hebben jullie vaker gastblogs voorbij zien komen van Fatma. Zij heeft zelf ervaren wat het met je kan doen als je altijd maar doorgaat op de automatische piloot. Dingen doen zonder daar echt bij stil te staan, over na te denken. Dingen nastreven, zonder af en toe ook eens een stapje terug te doen en even de rust in jezelf op te zoeken. Eenmaal hiervan bewust besloot ze naar Bali te vertrekken, waar de focus lag op het ontwikkelen van een stukje rust in haar leven. En dat is gelukt. 

Ze schreef een boek over haar ervaringen. In haar boek Yin Koningin legt ze uit hoe je kunt werken aan jezelf, ook wanneer je een druk bestaan hebt. Fatma deelt betekenisvolle verhalen en oefeningen die helpen om dicht bij jezelf te blijven in de wervelwind van verplichtingen en verwachtingen in onze prestatiemaatschappij. Onderwerpen die voor ons allemaal zinvol zijn en absoluut van belang zijn voor een gezonde lifestyle. Vandaag een blog over hooggevoeligheid! 

One of those days – Hooggevoeligheid

De afgelopen paar weken merkte ik dat ik vaak vrij vermoeid wakker werd. Deelde ik dit met collega’s of vriendinnen, hadden zij er toevallig ook last van. Hoe bewuster ik namelijk word van mezelf en mezelf beter leer kennen, hoe bewuster ik word van mijn overgevoeligheid. Dan zijn er momenten waarop ik alleen maar hoop dat de dag snel voorbij zal gaan, of reageer ik super emotioneel op iets waar ik eigenlijk niet zo veel van vind. En alhoewel ik dolgraag dit soort dips zou willen overslaan, heb ik toch manieren gevonden om op een bepaalde manier de mooie kanten van deze gevoelige dagen te ervaren. Want ja, dat kan!

“The wound is where the light enters” – Rumi

Onderstaande inzichten heb ik volledig in mijn leven geïntegreerd om door dit soort dagen heen te flowen:

Get over it!

Soms blijven we te lang hangen in een vervelend, uitgeput of verdwaald gevoel. Maar vechten met emoties over emoties heeft niemand ooit geholpen, ha! Je bent met het verkeerde been uit bed gestapt. De nacht was verschrikkelijk. Of er is gewoon geen enkele verklaring voor dat jij je zo voelt. Emoties en gevoelens golven. Dus leer accepteren, accepteren, accepteren. Want na elk piekje, komt een dal. En andersom dus ook.

Blame it to the moon…

Soms vergeten we dat wij, de mensheid, onderdeel zijn van de aarde. Een planeet tussen duizenden anderen die in relatie tot elkaar staan. Misschien was het de afgelopen paar nachten volle maan en is er oud leed omhoog komen drijven. We weten het niet, maar het zou kunnen.

Cyclussen

Net als de seizoenen, kent ons lichaam ook grote cyclussen. Denk aan hormonale (menstruele cyclus) of seizoensgebonden (winterdip door tekort aan vitamine D) staten van zijn die kunnen leiden tot hooggevoeligheid. Met deze kennis lossen we de gevoeligheid niet op, maar kunnen we wel rekening houden. Download bijvoorbeeld een cyclus-app die je meer inzicht kan geven, zoals Glow of Eve.

Emoties overnemen

Ik geloof in de complexiteit van het brein en dat wij onderbewust nog veel intelligentere wezens zijn. Denk bijvoorbeeld aan telepathie. Dit gevoel, deze interconnectie die we als mensen hebben, kunnen ons ook wel eens in de weg zitten. Hooggevoeligheid kan ervoor zorgen dat we de emoties of de energie van iemand in onze omgeving overnemen. Iemand waar we niet per se mee in contact staan op dat moment. Het kan voorkomen dat je de negatieve energie voelt van een vreemde. Ik probeer vaak te herleiden of ik geconfronteerd wordt met mijn eigen gevoelens of met die van een ander. Dat ontdek je bijvoorbeeld door de context te analyseren: waar ben je, met wie, wat wordt er gezegd etc.

Wellicht kan dit jou ook helpen om jouw gevoelens soms te relativeren of wat meer te kunnen plaatsen hoe je je voelt.

 

Heb jij nog tips voor hoe om te gaan met gevoeligheid? 

Liefs, Fatma

Geef een reactie