3 tips voor verandering in je leven

Health, Mind  /   - 

We worden ons steeds bewuster van het feit dat sport en gezond eten belangrijk zijn voor een gezond lichaam. Ondanks dat deze punten natuurlijk onmisbaar zijn, vergeten we echter iets heel belangrijks dat ook van invloed is op je gezondheid: je brein. Maar zelfonderzoek, yoga, meditatie, coaching of therapie worden vaak nog als iets zweverigs gezien. Zonde, zo vindt ook Fatma Genc. Fatma heeft zelf ervaren wat het met je kan doen als je altijd maar doorgaat op de automatische piloot. Dingen doen zonder daar echt bij stil te staan, over na te denken. Dingen nastreven, zonder af en toe ook eens een stapje terug te doen en even de rust in jezelf op te zoeken. Eenmaal hiervan bewust besloot ze naar Bali te vertrekken, waar de focus lag op het ontwikkelen van een stukje rust in haar leven. En dat is gelukt. 

Ze schreef onlangs een boek over haar ervaringen. In haar boek Yin Koningin legt ze uit hoe je kunt werken aan jezelf, ook wanneer je een druk bestaan hebt. Fatma deelt betekenisvolle verhalen en oefeningen die helpen om dicht bij jezelf te blijven in de wervelwind van verplichtingen en verwachtingen in onze prestatiemaatschappij. Onderwerpen die voor ons allemaal zinvol zijn en absoluut van belang zijn voor een gezonde lifestyle. Om die redenen, schrijft Fatma komende tijd een aantal gastblogs. Een aantal weken geleden was haar eerste blog al te lezen. Vandaag staat de tweede voor jullie klaar, over verandering in je leven. Lees je mee? 

3 tips voor verandering in je leven

Zo af en toe staan we voor een dilemma. We zijn niet helemaal tevreden met waar we staan in het leven maar weten ook niet wat we eraan kunnen doen. Bijvoorbeeld in onze relatie, ons werk of misschien nog wel het meest complex in z’n simpliciteit: met onszelf. We willen gezonder leven: bewuster omgaan met het milieu, afvallen of niet meer piekeren.

De afgelopen jaren (en nog steeds) heb ik er zelf vaak oog in oog mee gestaan. Of het voor iets kleins is, of dat het om grote levenskeuzes gaat, kiezen voor verandering neemt altijd spannende consequenties met zich mee of andere onvoorziene reacties. Dat is hoe het werkt. Bijvoorbeeld, toen ik ervoor koos om vegan te eten in een restaurant. De discussies die daarop volgden over dat het niet een allergie was en dat ik het restaurant hiermee zou beledigen, hysterisch! 

Daarom wijd ik deze blog aan verandering in je leven. Hoe lastig en onhandig het ons soms uitkomt, we hebben vaker dan we denken transities nodig. De moderne mens is geprogrammeerd als gewoontebeest. Mede dankzij de automatische piloot bevinden we onszelf vaak in een situatie waar we niet voor hebben gekozen. Daarom heb ik een aantal tips om bewuster te kiezen en om weer kapitein te worden op je eigen schip. Neem die duik in het diepe en zet de eerste stap dichterbij een sterkere jij!

  1. Accepteer waar je nu bent. Soms zit je vast. Dat is prima. Maar door het vervelend te vinden dat je vast zit, niet verder komt of niet weet wat je kunt doen aan de situatie, wordt het er allemaal toch niet makkelijker op. In plaats daarvan daag ik je uit om de huidige situatie te bekijken, zonder enig oordeel. Hoe kan het dat je bent wie je bent. Heeft het iets te maken met wat er in het verleden gebeurd is? Ben je bijvoorbeeld niet meer aan het sporten omdat je het te druk hebt met werken? Of durf je geen nee te zeggen en raak je daardoor steeds overprikkeld? Door jezelf een neutrale spiegel voor te houden, geef je jezelf meer ruimte om ook na te denken over wat je kan helpen om verder te komen.
  2. Wat drijft je? De volgende stap is om helder voor ogen te krijgen wat je wilt. Daarnaast wil ik het belang uitleggen van wat jij wilt. Soms willen we iets hebben of zijn, voor een ander of voor de buitenwereld. Om erachter te komen wat je diepere motivatie is, stel ik de volgende 2 stappen voor.
    1. Hoe ziet de toekomst eruit voor je? Het kan helpen te schetsen of te dagdromen waar je zou willen zijn. Bijvoorbeeld: Ik wil een baan waarbij ik mijn talent kan inzetten, zodat ik aan het eind van mijn dag energie overhoud. Want ik heb het nodig dat ik tijd en energie overhoud, om voor mezelf te zorgen. Zodat ik ook energie heb om in mijn relatie te stoppen.
    2. Wat geeft deze droom je en wat mist er nu in je huidige situatie? Bovengenoemd voorbeeld gaat over erkenning, energie, verzorging. Deze diepere motivatie kan je helpen richting geven door het te vertalen naar kleinere stapjes.
  3. Helder voor ogen wat je wilt? Begin met kleine stapjes en houd rekening met de weerstand die deze verandering teweeg kan brengen. Stel, je wilt gezonder leven. Maar een verplicht onderdeel van je 40-urige baan is netwerken, tijdens borrels en diners. Daarnaast rook je ook nog en een glaasje alcohol past daar ook lekker bij. Je 15-minuten durende fietsrit tel je mee als ‘sporten’, maar eigenlijk voelt het niet zo. Begin dan met de meest makkelijke verandering, in plaats van een radicale aanpak. De Mount Everest beklim je ook niet in een dag, toch?

Verandering in je leven aanbrengen… Allemaal véél makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. Mocht je het gevoel hebben dat je wel weet wat je wilt, maar lukt het je niet onder woorden te brengen? Dan help ik je graag de eerste stap te zetten, geheel vrijblijvend. Contact kan je opnemen via fatma@blue-birds.nl

Heb jij nog tips voor verandering in je leven?

Liefs Fatma,

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Geef een reactie