10 tips om de balans in gezond eten te vinden (i.p.v. levenslang diëten)

Health  /   - 

Het klinkt zo makkelijk, gezond eten, maar het kan best lastig zijn. Ik krijg zo vaak de vraag: ‘hoe houd jij dat vol, altijd gezond eten??’ Nou het antwoord is: ik eet niet altijd gezond! Natuurlijk is de basis (80%) gezond, maar daar buiten (20%) eet ik waar ik zin in heb, ook als dat ongezond is. Omdat dit voor velen een struggle is, heb ik diëtiste Anouk gevraagd een gastblog over dit onderwerp te schrijven. Hieronder 10 tips om de juiste balans tussen gezond eten en levenslang diëten te vinden.

  1. Vereenvoudigen

Overhaast en krampachtig calorieën tellen of je eiwitrijke producten wegen, heeft geen zin. Kijk anders naar je eten. Bekijk het eten in termen van kleuren, variatie en versheid. Hierdoor zal het makkelijker worden om een gezonde keuze te maken.

  1. Kleine stapjes

Stel een realistische doelstelling voor jezelf. Alles in één keer omgooien zorgt ervoor dat je het niet lang zal volhouden en stiekem gaat smokkelen.

  1. Motivatie

Veel mensen denken dat gezond eten ‘alles of niets’ is. Maar eigenlijk is de basis van gezond eten de juiste balans vinden. Die balans is precies de juiste hoeveelheid voeding die jouw lichaam nodig heeft. Na een maaltijd voel je je voldaan en niet vol.

Het doel van een gezonde lifestyle is een eetpatroon te ontwikkelen die je je hele leven vol kan houden. Voor de meeste van ons betekent dit dat wij met name heel veel minder moeten eten! En dan vooral minder ongezonde shit! (lees: suiker, verzadigde vetten, etc.) en juist meer groenten en fruit. Gekleurde wortels - goedkoop biologisch eten - gezond eten

  1. Balans

Je mag best een keer een muffin en een kop Starbucks koffie nemen in de ochtend, maar eet dan geen donuts tijdens de lunch en hamburgers in de avond. Eet je een keer 100 calorieën aan chocola in de ochtend, eet dan 100 calorieën minder in de avond en verder gezonde maaltijden gedurende de dag. Denk niet: ‘ik heb gefaald, deze dag is toch al verpest, dus ik kan best nóg wat slechts nemen’. Balance is the key

  1. ‘Ik ga dit nooit meer eten’

Bepaalde producten verbieden terwijl je er heel erg dol op bent werkt niet. Waarschijnlijk zal je dan alleen nog maar aan dat product denken. Hou je erg van zoet, zout of ongezonde voeding? Begin dan met het verkleinen van die porties, en op den duur het verminderen van het aantal keer dat je die producten eet. Als je gezond eet en één keer in de week een hamburger eet, is dat prima. Als je langzaam je ongezonde gewoontes verandert zal je ook minder de behoefte naar ongezonde versnaperingen hebben.

  1. Geniet

Geniet van wat je wel eet. Proef de verschillende smaken. Relax. Neem een hap en proef goed wat je aan het eten bent. Hierdoor krijg je veel meer voldoening uit het eten. Voor de tv eten is natuurlijk geen aanrader…

  1. Hoe eet ik?

Luister goed naar je lichaam. Heb je echt trek of toch dorst? Stop met eten voordat je vol zit. Het duurt enkele minuten voordat onze hersenen laten weten dat we vol zitten.

  1. Metabolisme boost

Start je metaboslime in de ochtend met een gezond ontbijt. Eet meerder verschillende kleine en gezonde maaltijden gedurende de dag. Hierdoor hou je het energiepijl en metabolisme op gang.

  1. Ontdekken

Gebruik één van je recepten die jij zelf heel erg lekker vindt of juist heel erg makkelijk vindt om te maken. Voeg hier elke keer nieuwe verse ingrediënten aan toe, die je nog niet eerder in het recept hebt gebruikt. Hierdoor maak je jouw eigen favoriete recept gezonder en creëer je meer variatie

10. Conclusie

Maak je eigen eten, neem een gebalanceerd dieet, eet alle kleuren van de regenboog, begrijp wat je eet, neem een ontbijt, lees de etiketten, drink veel water, wees actief en slaap goed. Easy does it! 😉

Deze 10 tips zijn voor de #byebyebelly challenge samengesteld door Anouk, gediplomeerd diëtiste en eigenaresse van haar praktijk Personal Body Center. Thanks Anouk!

 

 

Geef een reactie

23 reacties

  1. Pingback: 2019
  2. Goede tips! Doe alles al lange tijd en werkt prima. Opschrijven wat ik eet doe ik nog wel. Ik merk dat ik dat nodig heb, omdat anders de balans toch stiekem de verkeerde kant op slaat. En dan maakt het me ook niet uit dat ik gisteren een biertje en een paar wijntjes op heb, die compenseer ik vandaag wel weer. Opschrijven geeft me overzicht…

  3. Goede tips!
    Ik ben al een aantal jaar bezig met een gezondere leefstijl.
    Het gaat natuurlijk weleens wat minder goed maar ik vind eigenlijk altijd wel weer de motivatie om gezond te eten en lekker tw bewegen.
    Ik zit altijd gelijk een stuk lekkerder in m’n vel als ik er wat meer op let. En op een gegeven moment gaat het gewoon vanzelf. En ik kies nu een stuk fruit boven een zak chips of een koek 🙂

  4. Bedankt voor de tips, ik ben nogal een alles of niets type… BALANS is het codewoord!

    Iedereen die de bye bye belly challenge doet: succes nog! We can do this!

  5. Goede tips! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel krampachtig met eten bezig ben en ik het geluk heb dat ik heel veel gezonde dingen lekkerder vind dan ongezond eten. Dat maakt gezond eten al een stuk makkelijker 😀

  6. Voor mij werkt mealpreppen (je maaltijden van te voren bereiden voor de hele week) het beste en kijken waar je normaal naar snakt, wat voor smaken dat zijn en dat vervangen voor gezond eten wat ongeveer de zelfde smaak heeft.

    Ik zou inderdaad even onverzadigd vet veranderen in verzadigd vet. Onverzadigd vet is namelijk wél goed!

    1. Ik ben het met je eens dat mealpreppen heel handig kan zijn,vooral als je een drukke levensstijl hebt.

      Echter je commentaar over vet is naar mijn inziens niet helemaal correct. Er zijn verzadigde vetten die wel goed zijn en onverzadigde vetten die niet zo goed zijn. Alle media-hypes rondom ‘gezonde onverzadigde vetten’ zijn overrated wat mij betreft.

  7. Die tip: alss je langzaam je ongezonde gewoontes verandert zal je ook minder de behoefte naar ongezonde versnaperingen hebben herken ik! En als je meer moeite doet voor je eten dus gezond gaat koken dan geniet je er ook meer van!

  8. Hoo bij ongezonde shit staan onverzadigde vetten. Misschien handig om even aan te passen ivm de verwarring die heel snel kan ontstaan? Fijn positief artikel over een herkenbaar onderwerp!

  9. Fijne tips! Ik ben helaas wel schuldig aan het ‘oh ik at een koekje nu is de dag al slecht ik kan er net zo goed nog eentje nemen!’ idee, oeps! Het idee dat je niet alles op hoeft te geven vind ik fijn, want ik ben gek op bakken en nu kan ik ook wel eens muffins of koekjes maken die iets minder gezond zijn dan havermout muffins of gezond bananenbrood 😉 x