6 Feestdagen Survival Tips

Food, Health, Sport  /   - 

December. You love it or hate it. Ik heb er in elk geval een haat-liefdeverhouding mee. Natuurlijk vind ik het een heerlijke maand. Alle gezelligheid, kaarsjes, familie, cadeautjes, kerstboom… i love it all! Maar wat een crime zijn die feestdagen op ‘health’ vlak. Van begin tot eind, vol met verleidingen…Te beginnen met de kruidnootjes van Sint. Hoewel die al sinds september in de winkels liggen, heb ik mij er pas vlak voor 5 december aan over gegeven, om het leed enigszins te beperken. Want, gaat die zak open, dan gaat ie op…

Na Sint is het twee weekjes relatief rustig. Maar de week voor kerst start al met de welbekende gezellige kerstborrels, inclusief de nodige alcoholische versnaperingen en lekkere hapjes. En dan moet de kerst nog komen. Kerst staat veelal in het teken van een gourmetpartij hier, familie brunch daar, 6 gangen diners, lekkere hapjes, over-heer-lijke desserts en wijn. Veel wijn. En dan kunnen we vijf dagen uitbuiken tot Oud & Nieuw: hello oliebollen, appelflappen en champie! Kortom, december is de maand bij uitstek om 5 kilo aan te komen.

En om dat leed nu iets te beperken en om het startpunt van de goede voornemens iets minder diep te laten zijn, heb ik wat tips voor jullie om die feestdagen door te komen, zonder alles te hoeven laten staan.

Tip 1: Boodschappen tijdens de feestdagen

In december ligt de hele suup vol met verleidingen. Chocoladeletters in de sale, spijsbrood, rollades, kaasfondue, you name it. Maak daarom altijd een lijstje voordat je boodschappen gaat doen en houdt je hier ook aan! Zet op dat lijstje alleen gezonde, verse producten.

En ook een goede tip: eet voordat je boodschappen gaat doen. Een knorrende maag is funest voor een gezonde boodschappenronde. Met een volle maag ben je veel beter bestand tegen alle lekkere maar ongezonde dingen die in december aangeprijsd worden.

O ja en wist je dit al? Kies in de supermarkt producten uit de buitenste ring. Daar liggen alle verse items. In het midden staan vooral verpakte en bewerkte producten vol suiker, zout, E-nummers en slechte vetten.

Tip 2: Thuis extra gezond

Eet op de dagen dat je ‘gewoon’ thuis eet en geen gezellige december verplichtingen hebt, extra gezond. Let bijvoorbeeld op de hoeveelheid vlees dat je eet (dit compenseer je wel weer tijdens de gourmet op eerste kerstdag) en op de koolhydraten. Op deze manier compenseer je de ‘slechte’ dagen een beetje.

Een valkuil voor velen is deze gedachte: “Ach… ik heb al zo slecht gegeten, dan kan dit er ook nog wel bij. En dat. En dit… en sporten heeft ook geen zin meer…”. FOUT! Alle kleine beetjes helpen. Dus gezond eten op de gewone decemberdagen heeft wel degelijk zin!

Tip 3: Ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit

Vele kerstdiners veranderen in een waar vreetfestijn. Tot misselijkheid en buikpijn aan toe. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Als je je zo ellendig voelt na een maaltijd, ben je gelijk vergeten hoe lekker het was! Dus eet met mate. Je krijgt pas 20 minuten nadat je vol zit vanuit je hersenen het ‘seintje vol’, dus stop op tijd met eten.

En de kwaliteit van je voedsel is ook belangrijk. Haal een biologisch kippetje i.p.v. een plofkip kiloknaller bij de suup om de hoek. Behalve dat dit veel gezonder is, helpt de vaak hoge prijs ook bij het niet te veel kopen en dus niet te veel eten. En de smaak van een biologisch stukje kip, is vele malen beter. Believe me. Een gevalletje win-win dus!

Diner tijdens de feestdagen

Tip 4: Alcohol

Een gevoelig punt. Ik zie je bijna schrikken. Don’t worry. Een decembermaand zonder een bubbeltje of lekker glas rode wijn, is geen decembermaand. Dus ik zal je niet adviseren geheelonthouder te worden. Maar het een beetje binnen de perken houden tijdens de feestdagen, is een klein moeite. Toch?

Waarom is alcohol eigenlijk zo slecht? In alcohol zitten veel makkelijk opneembare suikers, waardoor je honger krijgt. (Ja, daarom wil je dus altijd na een avondje stappen ’s nachts nog een vette tosti bakken). Niet verstandig als je gezond wilt eten. Bovendien worden alle calorieën uit de alcohol opgeslagen als vet.

Een goede tip is om na elk glas alcohol, een glas water te drinken. Niet tegelijkertijd, maar erna. Zo doe je langer met een glas. Ben je een bierdrinker? Leng dan je fluitje aan met spa rood. Klinkt idioot (althans, dat vond ik), maar in Breda is het een grote hit. En we noemen het ‘de waterzak’… Wees Brabants hip en gezond, en bestel een waterzak!

En beperk het drinken tot de gelegenheden waarop er gedronken ‘moet’ worden. Dus ook hiervoor geldt, leef extra gezond op de dagen dat het gemakkelijk gaat en laat dan in elk geval dat wijntje staan.

Tip 5: Sporten tijdens feestdagen

Blijf vooral ook sporten tijdens de feestdagen. En een rondje extra kan zeker geen kwaad. Het fijne van hardlopen (of wandelen) is dat het overal kan. Ook als je met de feestdagen gaat logeren bij familie, kun je prima je sportschoenen mee nemen en is een rondje zo gerend. Of een lekkere wandeling ’s avonds na het kerstdiner, doet ook wonderen voor je spijsvertering.

Doe gedurende deze maand ook alles op de fiets of lopend. Ga lekker op de fiets je kerstcadeautjes kopen en wandel naar de suup. Laat de auto wat vaker staan, en pak de trap i.p.v. de lift. Ook hier geldt, alle kleine beetjes helpen!

Hardlopen tijdens de feestdagen

Tip 6: Rust tijdens de feestdagen

Ook een goede tip: zorg voor minimaal acht uur slaap per nacht. Iemand die goed uitgerust is maakt betere keuzes dan iemand die ‘verdoofd’ door het leven gaat. Bovendien produceert je lichaam tijdens je slaap een hormoon dat je vetverbranding stimuleert. Slaap lekker dus! 😉

Fijne feestdagen

Geef een reactie

5 reacties

  1. Zoals mijn geneeskunde docent afgelopen week zei: “het gaat er niet om wat je tussen kerst en oud&nieuw eet, maar wat je tussen oud&nieuw en kerst eet”.

  2. Lieve Dais,

    Wow! Precies een jaar verder…..gefeliciteerd en super dat het zo goed gaat! Zelf mijn vriendinnetjes uit het zuiden nemen mijn tip om ilovehealth te volgen ter harte!
    Super leuk toch!

    Geniet van de feestdagen en jammer dat we elkaar dit jaar niet meer zien!

    Keep up the good work en op naar 2014!
    Wellicht samen de 1/2 marathon lopen?

    X

    1. Hey Anouck!
      Wat lief!!!!!! Thanks!
      Halve marathon gaan we zeker doen! Ik had er van de week ook al met Maik over. Even een leuke locaties uitzoeken toch?
      Fijne kerstdagen xxxxx