Mijn after vakantie eetdagboek!

Eetdagboek, Food  /   - 

Na twee weken volop genieten van alle heerlijkheden van de Siciliaanse keuken, was het tijd voor een balans week. De risotto, gorgonzola, Parmezaan, panna cotta en Parma hammetjes maken plaats voor healthy food! Natuurlijk geniet ik volop van al dit lekkere eten, maar zo tegen het eind van de vakantie kan ik echt weer uitkijken naar mijn gezonde leventje, met mijn ‘normale’ ontbijt smoothies, lunch salades en hummus dipje. Zoals jullie wel weten ben ik wel groot fan van de 80-20 regel: 80% van de tijd gezond en bewust eten, en 20% van de tijd mag er best ‘gezondigd’ worden. Bij deze balans voel ik mij het beste. Lees je mee?

Every day:

Mijn ochtenden start ik altijd met een tarwegras shot van tarwegras poeder (niet te doen, zo vies. Maar goed, healthy as hell, dus neus dicht en drinken…), gevolgd door een glas lauwwarm water met citroen. Als ik geen ontbijt smoothie maak, neem ik ook een glaasje groentesap van Zonnatura. Verder drink ik de hele dag door veel thee en water.

Eetdagboek dinsdag: Eetdagboek smoothie en appel met walnoten

  • Ontbijt: Ik maak een groene smoothie van een handje spinazie, wat biogarde, een banaan, blauwe bessen en cacao nibs.
  • Tussendoor: Een appel met een paar walnoten. Gezonde combi!
  • Lunch: Salade van spinazie met kipfilet, tomaat, komkommer en avocado. Gepofte quinoa van NatureCrops erover als croutons en een scheutje olijfolie. Daarbij een rijstwafel met hüttenkäse en komkommer.
  • Tussendoor: Wortels met hummus als dipje.
  • Diner: Maaltijdsalade met tonijn, ei en boontjes. Erover een dressing van olijfolie, honing, mosterd en witte wijnazijn.
  • Avond: Een after vakantie borrel met vriendinnetjes, dus een rood wijntje en een paar olijven.

Eetdagboek salade

Eetdagboek woensdag:

  • Ontbijt: Ik start weer met groene smoothie: spinazie, biogarde, water, ½ banaan, aardbeien en super food maca.
  • Tussendoor: Weer een appeltje met walnoten.
  • Lunch: Ik maak op werk een salade met makreel, tomaat, komkommer en avocado. En als ‘toetje’ nog een rijstwafel met pindakaas. Lekker!
  • Tussendoor: Stuk komkommer om te dippen in hummus en een bouillonnetje.
  • Diner: Quinoa risotto met champignons. Dit is echt een aanrader! Het recept kwam afgelopen week ook gelijk online in een blogpost.

Eetdagboek quinoa risotto

Eetdagboek donderdag:

  • Ontbijt: Lekker bakken –> Quinoa pannenkoek (gemaakt van quinoa meel) met plakjes banaan een paar druiven en cacao nibs.
  • Tussendoor: Biogarde met halve appel en wat chia zaadjes.
  • Lunch: Weer een salade met makreel, hüttenkäse, boontjes, tomaat, komkommer en olijfolie. Ik ben dol op makreel, dit in tegenstelling tot mijn collega’s! Schijnt beetje fishy te ruiken…
  • Tussendoor: 2 rijstwafels met hummus en plakjes tomaat.
  • Na werk: Een klein glaasje (biologische!) witte wijn en 2 kaasknabbels bij de borrel.
  • Diner: Ik eet alleen en maak een omelet van de groenten ‘restjes’ in de koelkast: ui, paprika, spinazie en een klein beetje Parmezaanse kaas (was nog over van de risotto).
  • Avond: Hele regenachtige avond, dus om mezelf op te vrolijken de kaarsen aan, pot thee en halve reep Lovechock (ik had ‘m ook wel helemaal kunnen eten, maar ik heb ‘m heel beleefd gedeeld).

Eetdagboek donderdag

Eetdagboek vrijdag: Eetdagboek overnigh oats - havermout

  • Ontbijt: Een kommetje overnight oats (havermout met chia zaad en water een nachtje in de koelkast laten staan) met een kiwi en goji bessen.
  • Tussendoor: Appel
  • Lunch: Een salade met geitenkaas, rookvlees, avocado, tomaat en komkommer.
  • Tussendoor: Rijstwafel met hüttenkäse en komkommer.
  • Diner: Het was even kokkerellen en ruzie met de blender, maar ik maakte een home made, gezonde pizza! Gezond omdat de bodem niet van wit meel gemaakt is maar van o.a. havermout, boekweit, zongedroogde tomaten en walnoten. Belegd met tomaat, courgette, paprika en rucola. Check hier het volledige recept.
  • Avond: Een paar witte wijn en wat naturel chipjes.

Eetdagboek gezonde pizza

Wat vind je van mijn eetdagboek? Heb je inspiratie op gedaan? Als jij ook een health lover bent en een keer je eetdagboek wilt delen op I Love Health, stuur dan een mailtje naar info@ilovehealth.nl.

Geef een reactie

10 reacties

  1. hi maak je je hummus zelf? want als ik soms zelf hummus maak dan heb ik zoveel (als ik de meeste recepten volg), dat ik meer dan helft kan weggooien.. of kan je het wellicht in kleine porties invriezen?

  2. Wat eet jij lekker zeg! Het zou mij nooit lukken om elke dag zo’n salade bijvoorbeeld in elkaar te zetten. De pizza klinkt ideaal trouwens, ben al lange tijd op zoek naar een gezonde bodem.

    1. Thankssss 🙂
      De salade eet ik op werk. Wij lunchen gezamenlijk en de meeste ingrediënten van mijn salade zijn aanwezig. Wat er niet is neem ik zelf mee (zoals een gekookt eitje of wat bonen en gepofte quinoa). Zo is het goed te doen! Maar kun je het niet de avond ervoor maken en het meenemen naar je werk?
      Groetjes!

    1. Hi Mirjam,
      Thnx. Ja ik eet biogarde door mijn smoothies. Maar ik probeer wel bewust minder zuivel als yoghurt en melk te eten/drinken. Dat is mij ooit geadviseerd door een orthomoleculair specialist waar ik niet toe ging voor problemen met mijn darmen. En ik voel me er goed bij! groetjes!

  3. Ziet er allemaal weer heel lekker en healty uit! Jammer dat ik altijd achteraf zo misselijk wordt van champignons/paddenstoelen, die risotto ziet er zo lekker uit!

    1. Hi Karlijn,
      Je kunt de risotto natuurlijk ook met andere groenten maken. Ik zou gewoon eens googlen en kijken welke groentjes nog meer voorbij ziet komen in risotto. Courgette is denk ik ook super lekker.

      grtjs Daisy