Gezond afvallen? 10 gouden regels!

Food, Health  /   - 

Wil jij gezond afvallen? Dat kan op vele manieren en volgens vele diëten. Denk aan shakes, calorieën tellen, Sonja Bakkeren, sapkuren, vasten… en zo kan ik deze hele pagina waarschijnlijk wel vol schrijven met manieren om af te vallen. Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Wat voor de één werkt, werkt misschien wel niet voor een ander. Maar dit zijn wat ons betreft 10 gouden regels als je wilt afvallen. Give it a try, ook de regels die misschien wat minder voor de hand liggen voor je.

Gezond afvallen; de 10 gouden regels!

  1. Eet minder koolhydraten, zoals brood, aardappelen, rijst en pasta. Laat om te beginnen één keer per dag tijdens een maaltijd de koolhydraten achterwege. Bijvoorbeeld geen brood bij de lunch, maar een omelet met groenten of een salade met vis of kip. We zijn soms zo gewend aan een boterham, maar er zijn vele lekkere en gezonde manieren om gezond te lunchen zonder koolhydraten. En ’s avonds kun je aardappels en rijst vervangen door meer groenten en een extra salade bij je vlees of kip met groenten. Maar skip koolhydraten vooral NIET. Je hebt ze nodig! Een beetje matigen is slim.
  2. Eet vetten; wees niet bang voor vet, maar kies de goede vetten. Je lichaam heeft vet nodig om vet te verbranden. Dus wees royaal met de juiste vetten. >> Lees hier alles over het kiezen van de juiste/goede vetten.>>
  3. Vermijd suikers; kijk op de verpakking van een product om te zien waar onnodige suikers in zitten. Eet geen bewerkte producten zoals witbrood, gewone pasta, croissants, sauzen uit pakjes en snoep. Neem bij zoete trek een stuk fruit of chocola van minimaal 72% cacao. Die 72% lijkt eerst misschien wat heftig, maar de smaak went en vind je steeds lekkerder worden. Ik eet nu het liefst altijd zulke pure chocolade.
  4. Probeer koemelkproducten eens te vervangen door rijstemelk, amandelmelk, havermelk en af en toe sojamelk en kies voor de ongezoete varianten. En vervang gewone kaas door geiten- of schapenkaas (helaas blijven kazen wel dikmakers).
  5. Vervang (wit) tarwe door speltbrood, rijstwafels of glutenvrij brood. En voor de pastaliefhebbers: probeer eens spelt, kamut of glutenvrije varianten, zoals bruine rijstpasta of quinoapasta. Speltpasta en – brood zijn echt mijn favorieten en vind ik zelfs lekkerder dan de ‘gewone’ variant. Lekker glutenvrij brood heb ik nog niet gevonden, maar is er ongetwijfeld! Dus als je een tip hebt…? En kies sowieso ALTIJD voor volkoren brood/pasta/rijst.
  6. Neem een groene smoothie als ontbijt. Gezond, makkelijk en zonder koolhydraten. Bijvoorbeeld deze met avocado en peer die al eerder op de site stond. Avocado peer smoothie recept
  7. Stop bij 80% vol.  Eet voldoende, maar niet tot je echt vol zit. Het duurt namelijk nog wel 20 minuten voordat je het seintje ‘vol’ krijgt.
  8. Kauw minimal 20 keer per hap! Dat lijkt veel en is echt lastig in het begin, maar heel belangrijk om af te vallen. Je eet namelijk trager en bewuster en het is goed voor de vertering.
  9. Drink 2 liter water per dag. Kraanwater is in Nederland natuurlijk prima, maar beter nog is het om te kiezen voor gefilterd water of Spa blauw, Evian etc. Ik heb op mijn bureau zelf altijd een WaterBobble fles staan, met een koolstoffilter.
  10. Beweeg!!! Al is het maar 10 minuten per dag! Koop een springtouw, dans thuis op harde muziek, pak de fiets en de trap wat vaker, een abonnementje op de sportschool of tennisclub… wat dan ook! Als je maar beweegt! daisy, arla biologisch, bootcamp, gezond afvallen

Heb jij ook nog een goede en gezonde tip voor gezond afvallen, die echt in dit rijtje thuishoort? Laat het mij weten, ik ben benieuwd!

Deze 10 tips vond ik op health platform Vivonline.nl en vond ik zo goed en duidelijk dat ik ze graag met jullie wilde delen, met mijn eigen ‘sausje’ erover heen.

Groetjes

Daisy

Geef een reactie

28 reacties

  1. Ik zelf hou wel van de smaak van brood maar voel me erna altijd zo moe en lusteloos. Toch is het niet altijd een betere keuze om voor gluten vrij brood te kiezen. Gluten zijn niet ongezond voor je als je er niet allergisch of intolerant voor bent. Je hebt ook veel glutenvrije producten die helemaal niet volkoren zijn en nauwelijks vezels bevatten. Dus als je voor de keuze staat gewoon een sneetje volkorenbrood te eten of gewoon glutenvrijbrood kan die eerste misschien nog wel een gezondere optie zijn;)

  2. Zelf eet ik i.p.v gewone pasta slim pasta. Hier zitten geen koolhydraten en nauwelijks calorieën in. Het is te koop bij de jumbo, maar… de action verkoopt het ook, maar dan veel goedkoper.
    Daarnaast ben ik een grote jamliefhebber. Ik eet geen gewone jam meer, maar superspread van mister kitchen’s. In 3 smaken verkrijgbaar, met 65% minder suiker. Geen afvaltip, maar voor als je eens wilt zondigen wel erg lekker!

  3. Het glutenbrood van de Jumbo, niet die uit de diepvries maar het verse. Is tot nu toe voor mij de lekkerste, van donker bruin tot wat lichter bruin. Je hebt er niet zo veel van nodig vult goed, plakt niet.

  4. Eet 6x per dag ipv 3x. Pas je hoeveelheden aan en combineer koolhydraten niet meer met eiwitten…heeft bij mij wonderen verricht 😉

  5. Ik wil niet meer afvallen, volg een candia dieet. wat inhoud: Speltbrood- mager vlees kip- lam rundvlees. Geen zoet fruit. e.d.
    Mijn gewicht gaat onder de 60 kg, ik wil de 62-63 kilo behouden, wat ik voorheen woog. Graag advies

  6. Ik vind tip 1 geen koolhydraten not done.

    Je moet je voeding aanvullen met koolhydraten om op je calorieën te komen.

    Ik eet gewoon aardappels en brood en ik ben al een aantal cm kwijt en ook eet ik halvarine gewoon op brood. En die 6 cm is er nog steeds af 😉 .

    1. Er staat niet dat je geen koolhydraten mag eten. Er staat dat je het minder moet eten, dus niet in elke maaltijd.

      Eigenlijk moet je gewoon gevarieerder eten. In broccoli en appel zitten namelijk ook gewoon koolhydraten.

    2. Margarine en halvarine verschillen 1 molecuul van plastic.. dat is de reden waarom je het beter kunt laten staan en voor dierlijk vet kunt kiezen.

  7. In het verlengde van tip 7: neem één gewone portie, vooral niet te groot, dus. Als je normaliter nog een tweede portie zou nemen, wacht dan minimaal 20 minuten. Als je lichaam dan nog steeds zegt ‘ik heb trek’, dan gun je jezelf een stuk fruit of ongezoete kwark, yoghurt o.i.d. Maar meestal is de trek na 20 minuten echt over.

    En bij mij werkt het volgende ook goed: meteen na het eten tanden poetsen met lekker fris pastaatje. Ik heb dan eigenlijk geen trek meer in zoetigheid. En de tandarts is er ook blij mee!

    1. Eigenlijk wordt de tandarts, en uiteindelijk zelf daar niet zo blij van. Daar kun je verschrikkelijke tanderosie van krijgen. Altijd 40 min wachten met het poetsen van de tanden na een maaltijd. Een beter alternatief zou een pepermuntje zijn!

    2. Let dan wel op dat je geen zure dingen hebt gegeten, of fruit of zo.
      wacht dan minstens 30 minuten met tanden poetsen. het zuur van bijvoorbeeld fruit maakt je tandglazuur zachter, als je dan gaat poetsen is dat niet verstandig. :P)

  8. Ik vind zelf plannen ook wel belangrijk! Bereid dingen voor, zoals een fruitsalade mee naar je werk en groente. Dat werkt voor mij. Vroeger dacht ik altijd ik zit wel wat ik eet, maar dan pak je weer de verkeerde dingen. Nu maak ik s avonds dingen voor de volgende dag klaar en zorg ik dan ik genoeg neem (fruit, worteltjes enzo) waardoor ik niet in de verleiding kom om verkeerde keuzes te maken!

  9. Supertips!!!!! THANKS! Ik zou toch kraanwater aanraden, flessenwater is namelijk 2000 keer zo belastend voor het milieu! Maar verder superrrrrr! 🙂