Yoga // Ook voor de actieve sporter!

Sport  /   - 

De een vind het heerlijk, de ander vindt het helemaal niets; yoga. Jarenlang behoorde ik tot die laatste groep. Ik ben dol op sporten, maar dan wel met een beetje actie graag. Crossfit, kickboksen, tennis, fietsen, fitness, hardlopen, allemaal sporten waarbij ik geniet van de energie en inspanning die erbij komt kijken. De yogalessen die ik tot een jaar geleden had gevolgd resulteerde bij mij vaak in alles behalve inspanning. Tijdens bepaalde oefeningen zakten mijn ogen langzaam dicht en was ik voor een paar seconden in dromenland. Dat yoga een ontspannend effect op mij heeft is duidelijk, maar of ik me er energieker of fitter door voelde? Ik vond van niet. 

Power Yoga

Tot ik iets meer dan een jaar geleden mee deed met een lesje Power Yoga. Hallelujah. Ik had de volgende dag spierpijn op plekken waar ik het nog niet eerder had gevoeld. Bij deze vorm van yoga ligt de nadruk op je body, en niet zo zeer op je mind. Je gebruikt spieren die niet gewend zijn zich in te spannen, of je spant spieren net op een andere manier aan waardoor ze geprikkeld worden om sterker en/of flexibeler te worden. Ik vond het erg fijn om deze vorm van yoga (die alsnog vrij rustig is) af te wisselen met de wat meer ruigere sporten zoals kickboksen om een bepaalde balans te creëren voor lichaam én geest. 

Yoga voor herstel 

Naast het ontdekken van Power Yoga, ontdekte ik ook dat yoga erg goed is voor het herstel van bepaalde blessures. Ik heb een scheurtje in een ruggenwervel schijf, waardoor ik na veel inspanning of na te lang zitten/staan, last krijg van mijn rug. Hevige inspanning maakt het alleen maar erger. Yoga en pilates zijn op die momenten een uitkomst voor mij. Ik zorg dat mijn spieren worden uitgedaagd zonder dat ik ze te veel belast. Ook rek en strek ik tegelijkertijd bepaalde spiergroepen waardoor mijn rug (en andere spieren) niet stijf wordt. 

yoga, bali, retreat, daisy, yogastijl
Een hele fijne stretch voor de rug, hamstrings en schouders!

Relaxed thuis op een eigen matje 

En eenmaal een aantal yoga lesjes gevolgd, dan kun je ook lekker thuis aan de slag. Naast mijn bed ligt standaard een yogamat uitgerold, zodat ik in de ochtend of voor het slapen gaan even wat sport oefeningen kan doen om stijfheid in mijn rug te voorkomen of te verminderen. Of om juist even tot rust te komen tijdens drukke perioden.  Zo ligt mijn vriend ook wel eens op mijn matje wat rek en strek oefeningen te doen om even zijn hoofd te legen. Ideaal als je hem gewoon ergens lekker kunt laten liggen, want je zult merken dat je hem dan ook eerder gebruikt! En uiteraard fijn om je eigen matje te hebben, zodat je die ook mee kunt nemen naar een les. Wel zo fris! 

Liefs Mirte & Daisy

Geef een reactie