The Happiness Project #6 – Hoe ging de ‘move my ass’ maand?

Health, Mind, Sport  /   - 

Een jaar lang werken aan zelf acceptatie en geluk door middel van Mindfulness. Dat is wat mijn Bali vriendinnetje Nadja gaat doen met The Happiness Project. Nadja runt haar eigen mindfulness bedrijf: Mindful Bali. Vorig jaar deed ik een mindfulness cursus bij Nadja, wat ook de start was van onze vriendschap. Nadja helpt anderen om bewuster en gelukkiger te leven. Maar kwam tot de conclusie dat haar eigen leven ook wel een happiness update kan gebruiken. Nadja gaat een jaar lang voor I Love Health gastbloggen en haar ‘Happiness Project’ met ons delen. In haar eerste blog vertelt ze wat ze precies gaat doen. Maand 1 ging begin mei in.

Nadja: Afgelopen maand ben ik begonnen met de challenge elke dag bewegen voor minimaal 30 minuutjes. Zoals ik hiervoor al schreef in #5 is sporten mijn hele leven lang al een “moetje” geweest ergens in mijn achterhoofd. Altijd heb ik de grootste moeite gehad om mezelf te motiveren om te gaan sporten en hield het vervolgens nooit vol. Nu ik ben begonnen aan mijn Happiness Project heb ik inmiddels zoveel onderzoek gedaan naar wat bijdraagt aan optimaal geluk en gezondheid. Lichaamsbeweging is daarin absoluut onmisbaar. Tijd voor verandering dus!

In plaats van mijn vorige pogingen te herhalen ga ik het nu eens heel anders aanpakken. Ik ga niet meer mezelf naar de sportschool sleuren om vervolgens moeilijk naar de apparaten te gaan kijken. In plaats van sporten te zien als een “moetje” of lichtelijke marteling, ga ik het nu zien als een traktatie voor mezelf. Elke dag mag ik 30 minuten of langer helemaal voor mezelf nemen om te bewegen. Ook mag ik zelf kijken waar ik die dag zin in heb. De motivatie om strakker in mijn vel te zitten heb ik helemaal geëlimineerd en de enige motivatie is dat het bijdraagt aan mijn energie, mijn gezondheid en mijn mood. Daarom speelde de vraag “hoe dun word ik hiervan?” eigenlijk helemaal geen rol meer in mijn keuze wat ik die dag ging doen. In plaats daarvan stond ik even stil, merkte op waar ik de dag behoefte aan had en ging dat simpelweg doen. Als ik moe was deed ik een uurtje Yin Yoga en als ik wat meer energie had ging ik lekker zwemmen of hardlopen op het strand.

Op het begin moest ik mezelf nog een schop onder mijn kont geven maar na een week elke dag bewegen merkte ik hoe fijn beweging eigenlijk was. En na twee weken gebeurde het voor mij onmogelijke: Ik kreeg serieus de behoefte om te bewegen. Soms had ik ’s ochtends mijn yoga lesje gedaan en dacht ik ’s middags: “ik heb zin in een strandwandeling”, om daar vervolgens zelf heel hard van te schrikken. Ik merk al snel dat ik me beter voel door het sporten, ik ben vrolijker, voel me creatiever, zit lekkerder in m’n vel en heb een stuk meer energie. Zeker na mijn strandwandelingen heb ik altijd heel veel helderheid in mijn hoofd. Bewegen in de natuur werkt voor mij het beste. Hetgeen waarvan ik had verwacht dat het moeilijk zou worden blijkt nu bijna verslavend te zijn! Ook heb ik mij ingeschreven bij www.yogaglo.com waar je thuis je yoga kunt doen. Je kan kiezen uit honderden verschillende lessen met verschillende yoga stijlen en leraren. Het bespaart tijd en geld en met al die keuzes raak je niet snel verveeld.

Aan het begin van de maand heb ik een bloed analyse gedaan bij Bali Healing , bij wijze van nul meeting om te zien hoe het nu met mijn gezondheid staat. Dat was best wel even schrikken. Na een maand detoxen had ik stiekem een goed resultaat verwacht, maar niks was minder waar. Mijn bloedcellen zagen er dramatisch uit. Daar sta je dan met je goede gedrag! Het blijkt dat ik een heftige Candida overgroei heb. Als deze nare bacterie in je darmen de overhand krijgt, kan hij nogal wat ellende veroorzaken. Hij eet als het ware door je darmwand heen (vandaar de lekkende darm) en zorgt voor veel gif in het lichaam. Het was een klein beetje dweilen met de kraan open. Veel mensen hebben zonder dat ze het weten last van een candida overgroei wat tot de meest uiteenlopende klachten zorgt, daarom is het altijd goed om dit te checken. Om van deze candida af te komen heb ik een goede probiotica en een anti-fungal die hierbij moet helpen. Het dieet om candida te elimineren is nagenoeg hetzelfde als het GAPS dieet. Ik blijf dus elke dag mijn zelfgemaakte bottensoep eten die ik overigens steeds makkelijker weg krijg. Ook maak ik nu mijn eigen gefermenteerde groenten, super makkelijk, goedkoop en vol met gezonde bacteriën voor je buik! Hopelijk slaat de kuur aan en ga ik binnenkort candida-vrij en met een dicht gemetselde darmwand door het leven. 😉 I’ll keep you posted.

Volgende maand is mijn focus op mentale gezondheid. Ik ga mijn hormonen in balans brengen en de confrontatie aan met de verhalen in mijn hoofd die ik nog niet heb losgelaten.

Liefs,

Nadja

Aan het eind van juli zal Nadja het verloop van haar maand mentale gezondheid met je delen! Is het haar gelukt om de confrontatie met zichzelf aan te gaan? Stay tuned!

Nadja’s project ondertussen volgen? Volg haar dan op Instagram en Facebook of bezoek haar website.

Geef een reactie